וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הרכב שלכם יתקשר עם העיר שמסביב?

21.12.2014 / 17:22

אפליקציית סמארט-דרייב מחברת בין הנהג לרכב, והנתונים שהיא אוספת מגבירים את הבטיחות בנסיעה אבל גם הופכים העיר לחכמה יותר. אז איך בדיוק זה יקרה?

עיר חכמה טלפון חכם סמארטפון. ShutterStock
העיר תאסוף מידע מהמכוניות/ShutterStock

בתחילת שנות התשעים, אי-שם בשווייץ, לאחר דיונים ממושכים, הסכימו נציגי חברת מרצדס-בנץ ויצרנית השעונים סווטש על שם למיזם המשותף שלהם - הלא היא המכונית הקטנה שאנו מכירים עד היום בשם סמארט.

עשרים שנה מאוחר יותר כבר התרגלנו לשמוע את המילה סמארט (חכם) בהקשרים רבים. כמעט לכולם יש טלפון חכם, ענקיות טכנולוגיה כמו אפל, סמסונג וגוגל מציגות שעונים חכמים וגאדג'טים עבור הבית החכם והרכב החכם, ובאחרונה התחלנו לשמוע אפילו על העיר החכמה.

אז מה זה בעצם עיר חכמה, ואיך היא משתלבת לנו עם הנהיגה? עופר שמואלי, מנהל מחלקת פיתוח מוצרים וחדשנות ב orange, מסביר איך המידע שנאסף בזמן נהיגה במכונית, הופך בעצם לחלק ממערכת חכמה הרבה יותר גדולה. אחד הפרויקטים שאורנג' השיקה לאחרונה, למשל, נקרא סמארט-דרייב, והוא מחבר בין המכונית לבין הסמארטפםון של הנהג. מדובר בתקע קטן, כמו מפתח USB, אשר משדר ואוגר בענן מידע חיוני על הנסיעה, בזמן שאפליקציה מיוחדת עוזרת לנהגים לנתח את המידע ולהסיק מסקנות לגבי תקינות הרכב ואפילו איכות הנהיגה שלהם עצמם. "המערכת עד כדי כך מפחיתה סיכונים שחברת הביטוח AIG נותנת הנחה של 40% למי שמתחבר לשירות", מספר שמואלי.

ואיך זה מתקשר לעיר החכמה?

"אלו שני הצדדים של אותה המטבע - מיקרו ומקרו. כל איסוף מידע במיקרו, ברמת המשתמש הבודד כמו מידע על מיקום הרכב והמהירות שלו, נותן תמונה רחבה של העיר כולה במקרו. העיר החכמה לא מתייחסת לנתונים החסויים של פרט מסוים אלא לתנועות הגדולות של אלפי פרטים. מיליוני האנשים שמשדרים מידע כללי לענן מייצרים זרם אינפורמציה אדיר, מה שנקרא Big Data. בעזרת כלי ניתוח מתאימים אפשר לשאוב תובנות חדשות על העיר בזמן אמיתי. המידע הזה מאוד שימושי למתכננים, למקבלי ההחלטות ולציבור עצמו.

כמובן שזה לא נעצר שם; עיר חכמה היא לא רק אוסף של פרטים יש גם צורך בתשתיות. ערים רבות משקיעות בנקודות תקשורת חינמיות וברישות העיר בחיישנים למעקב ולאיסוף מידע עצמאי".

עיר חכמה טלפון חכם סמארטפון. ShutterStock
תקשורת שמתחילה בסמארטפון, עוברת לבית ובסופו של דבר מייצרת נתונים על עיר שלמה/ShutterStock

אנחנו שומעים הרבה דיבורים על "בית חכם", זה קשור?

"שוב, אלו תופעות תומכות. הבית החכם פועל בארבעה מישורים: בטיחות – יכולות אוטונומיות של הבית לגילוי הצפות, דליפות גז, נזקים למבנה ואפילו בעיות באיכות האוויר; ביטחון – חיישנים ואמצעים לגילוי ומניעה של פריצה ונזק מכוון לבית או לדיירים; אנרגיה – היכולת לעקוב ולווסת את צריכת האנרגיה של הבית בצורה אופטימאלית; אוטומציה – היכולת של הבית לבצע פעולות מסובכות לפי תסריטים אפשריים. למשל כשהילד בא הביתה מבית הספר הבית מזהה אותו, שולח להורים מייל שהילד הגיע בשלום, מדליק את האורות בגינה ומפעיל את הדוד שיהיו מים חמים. כל המידע הזה שהבית אוסף במיקרו כשהוא נאסף מבתים רבים בעיר ומנותח בכלים של Big Data נותן אינדיקציה במקרו למצב של העיר כולה, לאיכות אוויר, להרגלי צריכת המים והאנרגיה, למקרי פריצה ועוד המון נתונים חשובים שלא היו זמינים בעבר".

ואיך אתם משתלבים בתופעה הזו?

"לנו ב- orange חשוב מאוד להימצא בחזית של ההתפתחויות האלו. כל הדברים האלו אפשריים רק כשיש תשתיות תקשורת ברמה גבוהה. כמות הנתונים והמהירות שבה הם נאספים ונדרשים הולכת וגדלה מיום ליום. לדוגמה, כדי שהרכב ישדר ויקבל מידע בנסיעה בכביש מהיר בזמן שהנוסע במושב שליד הנהג מנהל פגישת וידאו עם רופא שנמצא בכלל בחו"ל צריך פס סלולרי רחב וממשקים מתאימים. בין אם מדובר בחיבור במיקרו של רכב אחד לענן או בניתוח מקרו של כל התנועה בעיר הדברים האלו בלתי אפשריים בלי תקשורת מתאימה ולכן חשוב לנו להבין למפות ולהיות בכל האזורים החדשים האלו".

הכתבה נעשתה בשיתוף אורנג'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully