וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת: המצלמה שרואה יותר טוב ממך

צחי וולקוביץ'

22.12.2014 / 10:19

סוני A7s נותנת הצצה אל העתיד עם החיישן שמספק תמונה במקום שאחרות יצלמו חושך. אבל לא ברור למי בדיוק היא מיועדת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עומדת בקטגוריה משלה. סוני A7s/מערכת וואלה!, צילום מסך

מצלמות דיגיטליות הפכו לעניין של מקצוענים וחובבי צילום. אלו מוכנים להוציא לא מעט כסף על התחביבים שלהם. אך כדי לקנות את ליבם של חובבי הצילום לא תמיד מספיק לספק את איכות התמונה המקסימלית. בפרמטרים של חדשנות, מראה ונוחות נשיאה - מצלמות חסרות מראה מובילות על ה-DSLR המזדקנות. נטישת העינית האופטית לטובת עינית אלקטרונית אפשרה להעיף את המראה, שריד למצלמות הפילם הישנות ולצמצם את גודל המצלמה.

לסדרת ה-NEX המצויינת של סוני, אשר כללה חיישנים בגודל APS-C (קרופ 1.5) התווספו לראשונה ב-2013 גם מצלמות חסרות מראה עם חיישן FULL FRAME, כפי שניתן למצוא במצלמות המקצועיות מבית ניקון וקנון. הסדרה החדשה נקראת ILCE, וכוללת מצלמות ששמן מתחיל ב-A, כמו מצלמות ה-DSLR של החברה.

סוני הציגה שני דגמי FULL FRAME: ה-A7, מצלמה עם חיישן 24 מגה-פיקסל ותג מחיר נמוך יחסית, וה-A7r עם חיישן 36 מגה-פיקסל שמהווה תחרות ישירה ל-D800/D810 של ניקון. לראשונה, מצלמה קומפקטית בגודלה, עם חיישן באיכות זהה לזה שנמצא במצלמות ה-DSLR היקרות ביותר.

ב-2014 הוכרז דגם חדש בשם A7s, אשר מיועד במיוחד לצילום וידאו וצילום בתנאי תאורה נמוכה. שלושת המצלמות הללו חולקות את אותו גוף ונראות כמעט זהות חיצונית, אך שונות בשימוש שלהן וביכולות הצילום אותן מספקות.

להיות איתה

סוני A7s. צחי וולקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
קטנה, דקה, יקרה ומצלמת מעולה/מערכת וואלה! NEWS, צחי וולקוביץ'

ה-A7s היא מצלמה קטנה, ודקה יחסית. היא מזכירה במעט מצלמות rangefinder ישנות, רחוקה מ-DSLR בצורתה על הדקות משלמים בנוחות התפעול שלה - היא לא יושבת ביד בצורה טובה כמו ה-GH4 וכמו מרבית מצלמות ה-DSLR שיצא לי לבדוק. צלמי וידאו שרוצים להשקיע בה ככלי עבודה מקצועי לבטח ישתמשו בה בצירוף כלוב, מתקן ייצוב כלשהו, או מכתוף. אבל לצלם החובבן, שרוצה לקחת אותה ופשוט לצלם - זה חסרון של ממש.

מעבר לכך שלא נוח להחזיק את המצלמה - עוד פחות נוח ללמוד לצלם איתה טוב. המצלמה עמוסה בתפריטים ושלל פיצ'רים שונים, חלקם לא מתועדים כראוי (בהצלחה למי שמנסה להבין מהחוברת דבר או חצי דבר על פרופילי הוידאו) וכמעט כולם בעלי חשיבות לא קטנה לצילום - ללמוד לצלם וידאו טוב עם המצלמה, דורש הרבה יותר זמן מהזמן שהיה לי איתה, יש שיטענו שזו עבודה של מספר חודשים לכל הפחות.

אם לצורך צילום וידאו ב-RAW במצלמות קולנועיות, נדרש ידע בעריכת צבע כדי להוציא המירב מהוידאו המצולם, ב-A7s נדרש ידע דומה, רק בזמן הצילום בשימוש במצלמה עצמה - עם מעל 7 מצבי תמונה שונים (gamma curves ופרופילי צבע) אשר מתנהגים באופן שונה בכל סיטואציה ומשפיעים באופן ברור הן על הטווח הדינאמי השימושי והן על היכולת לתקן את צבעי התמונה לאחר מכן בשלב העריכה. במילים פשוטות: קשה מאוד להבין כיצד לצלם "נכון" איתה.

כל ביקורת ברחבי הרשת תכלול המלצות שונות - בעד ונגד שימוש בS-LOG: פרופיל גאמה לוגריתמי, המיועד לספק טווח דינאמי מוגבר, תמונה "שטוחה", סיטואציות בהן יש או אין בעיות color clipping בפרופילי צבע שונים בתנאי תאורה שונים ועוד. לעומת ה-A7s, שימוש במצלמות קולנוע מקצועיות כמו אלו של BLACKMAGIC, עם פורמט RAW, הופך את החיים לקלים הרבה יותר בשלב הצילום (צילום RAW, וכיוון חשיפה. זה בערך מה שניתן לבצע שם). בשלב העריכה כמובן הסיפור יהיה אחר - אבל הן למשתמשי מצלמות וידאו המצלמות ב-RAW, והן למי שרוצה להפיק מהוידאו של ה-A7s את המירב, דרושות שעות רבות של עבודה. כך או כך, A7s מיועדת למי שמעוניין ללמוד אותה לעומק.

עוד באותו נושא

ביקורת מוצר: פנסוניק GH4. ההיברידית הכי טובה בשוק

לכתבה המלאה

וידאו: קטן יותר, טוב יותר

סוני A7s. צחי וולקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
זה מה שצילום וידאו הצליח לראות בסיטואציה שהעין ראתה חושך/מערכת וואלה! NEWS, צחי וולקוביץ'

אם ה-A7r וה-A7 ניסו לתת אלטרנטיבה קלת משקל וקטנת מידות למצלמות הדגל של קנון וניקון: לספק את צילום הסטילס האיכותי ביותר שניתן לקבל ממצלמה קטנה ככל האפשר, ה-A7s היא הנסיון של סוני לספק את הוידאו האיכותי ביותר, ורגישות האור הטובה ביותר במצלמה קטנה ככל הניתן.

ה-A7s כוללת חיישן FULL FRAME עם 12 מגה-פיקסל בסך הכל. לא עוד מרוץ אחר הרזולוציה הגבוהה ביותר (לזה אחראית ה-A7r?) אלא נסיון לספק את התמונה האיכותית ביותר מבחינות אחרות: טווח דינאמי, רגישות לאור ווידאו חד ללא תופעות של aliasing וmoire - קצוות משוננים בקווים אלכסוניים, וארטיפקטים צבעוניים אשר נגרמים על ידי תבניות חוזרות בתמונה, בפירוט רב מכדי שהחיישן יכול לקרוא נכונה בשל מגבלות רזולוציה ודרך בניית התמונה.

באמצעות שימוש בחיישן ברזולוציה נמוכה, ניתן לבנות וידאו על ידי שימוש בכל המידע מהחיישן (חיתוך של 16/9 מתוך החיישן עצמו בעל הפרופורציה השונה - 3/2) וקבלת וידאו ברזולוצית 4K (כ8.3- מגה-פיקסלים) - ללא צורך בדילוג על שורות (הדרך בה קנון משתמשת, למשל), או בחיבור פיקסלים (pixel bining, דומה ל-downsampling המבוצע תוכנתית בתוכנת עריכת תמונה). וידאו כזה חף (יחסית) מבעיות תמונה ביחס לצורות המסורתיות של שנמוך תמונה ברזולוציה גבוהה לרזולוציה נמוכה יותר של וידאו.

הוידאו שנקרא ישירות מהחיישן, ברזולוצית 4K, מבצע אמנם scaling ל-1080P, וכדי להשיג את איכות הוידאו המירבית במצלמה יש צורך להשתמש במקליט וידאו חיצוני שמסוגל להקליט 4K ויודע "לדבר" עם המצלמה, כגון ה-Atomos Shogun.

יתרון נוסף לשימוש ברזולוציה כה נמוכה בחיישן הוא שכל פיקסל, או קולטן אור, הוא גדול יותר. כך רגישות המצלמה הטבעית לאור גבוהה בהרבה מכל מתחרה בשוק. למעשה, אף בתחום מצלמות הוידאו המקצועיות, אין מצלמה רגישה כמו ה-A7s. גם מקצוענים שבדרך כלל משתמשים במצלמות וידאו בעלויות של עשרות אלפי דולרים, עשוים לראות ב-A7s כמצלמה ייחודית לצורך הזה.

הטווח הדינאמי של חיישן, גם הוא תלוי בין היתר ברגישותו לאור, ועל כן ה-Latitude שה-A7s מסוגלת לספק, הוא מהגבוהים בשוק בסטילס, וטוב מאוד ביחס למחירה כאשר מדובר בוידאו.

לא על החיישן לבדו

סוני A7s. צחי וולקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
כל פיקסל או קולטן אור גדולים יותר/מערכת וואלה! NEWS, צחי וולקוביץ'

ה-A7s היא מצלמה עם חיישן שעל הנייר, מלבד מגבלת הרזולוציה שלו (שמהווה יתרון בכל פרמטר אחר), הינו מהטובים ביותר בשוק היום. אותו חיישן מתאים במיוחד לצילום בתאורה נמוכה ולצילום וידאו. אבל החיישן הזה לא נמצא בתוך מצלמת קולנוע, הוא נמצא בתוך גוף פצפון כמעט (ביחס לגודל החיישן והעדשות הנדרשות לו) של מצלמת סטילס. ולא סתם גוף של מצלמת סטילס, אלא מצלמה חדשה, עם פורמט עדשות ייחודי ועם גוף שונה במראה ובתפעול ממצלמות סטילס מקצועיות כשל ניקון או קנון.

אם למישהו זה נשמע מוזר, זה בצדק. אין בדיוק מקבילה ל-A7s בשוק, אין סדרת מוצרים שניתן להשוות את ה-A7s אליה, ואין עדיין "לקוחות קלאסיים" לסוג כזה של מצלמה. כשכן מנסים להשוות את ה-A7s למצלמות אחרות בשוק - עושים זאת בדרך כלל אל מול ה-GH4 של פנסוניק. אנשים תוהים אילו מצלמה עדיפה לצילום וידאו, שכן שתיהן זולות במונחים של וידאו מקצועי, ומעטים אם בכלל מתייחסים למצלמה הזו (וגם ל-GH4) ברצינות כמצלמת סטילס. זו אולי טעות, כפי שניתן יהיה לראות בהמשך.

אז מהי הA7s הזו, מלבד חיישן מצויין? זו מצלמה היברידית כאמור (מצלמת וידאו וסטילס, באופן נהדר), אשר משתמשת בעדשות בפורמט FE של סוני המבוסס על הE-MOUNT של סדרת ה-NEX, אך מאפשר שימוש בעדשות שמכסות את חיישן ה-FULL FRAME. עדשות כאלו יש מעט, אולי מעט מדי.

שימוש במתאמים מאפשר להרחיב מהותית את טווח העדשות שניתן לעבוד איתן. מי שמתעניין בעיקר בוידאו, יכול אולי לקבל את זה כפתרון לא רע, אבל לצרכי צילום סטילס היעדר העדשות בפורמט מהווה היום לפחות, בעיה של ממש. העדשות הקיימות ובנויות לפורמט החדש נהדרות ברובן - את הביקורת העברתי עם 24-70 F/4 ו-55mm F/1.8 מתוצרת זייס, והן לא מאכזבות משום בחינה.

איכות היא לא מילה גסה

אמנם תפעול המצלמה והגדרתה כהלכה אינן נוחים לטעמי, אך ה-A7s כן כוללת את הכלים הנדרשים כדי לצלם נכון. העינית האלקטרונית גדולה, חדה ומדוייקת מבחינת צבע. המצלמה כוללת תכונות כמו peaking, זברה, היסטוגרם ומד חשיפה. התפקוד שלהן טוב, אך לא מושלם (למשל, כיבוי תצוגות מסויימות בזמן הצילום עצמו), אך עדיין - המצלמה עומדת בכל סטנדרט אליו התרגלתי ממצלמות מודרניות.

המסך האחורי של המצלמה גדול ואיכותי, ניתן להטות אותו מעלה או מטה - אך למסך חסר ציר, ואני מוצא את זה כחסרון גדול - לא ניתן לצלם איתה באותה צורה שאפשר לצלם עם מצלמות וידאו הכוללות מסך מסתובב. מעבר לזה, המסך עצמו תמיד חשוף באחורי המצלמה, וזה יוצר חשש שהוא עלול להפגע או להשרט בשימוש יום-יומי.

השליטה על מהירות התריס, ה-ISO והצמצם באמצעות הגלגלות נוחה. את חלק מהכפתורים הפיזיים של המצלמה ניתן לתכנת לביצוע פעולות ייחודיות, והמצלמה כוללת אף תפריט on-screen שניתן להעלות, וכולל את מרבית ההגדרות הרלוונטיות לצילום סטילס ווידאו.

איכות התמונה מהווה את המקור העיקרי לתמיהה שלי לגבי המצלמה. לא סתם מדובר במצלמה שיש לה ביצועי תאורה נמוכה טובים - מדובר במצלמה שרואה הרבה יותר טוב מאיתנו בלילה. ה-A7s היא המצלמה הראשונה שצילמתי איתה, שמסוגלת לצלם בכל מצב עם כל עדשה. חושבים שעדשה עם מפתח צמצם כמו F/4 זו מגבלה בצילום לילי אורבני? כבר לא. חושבים ש-ISO 25,600 המקסימלי על המצלמה שלכם רועש מכדי להיות שמיש? לא פה.

לא נקלעתי למצב בו הייתי צריך לבצע חשיפה ארוכה כדי לקבל תמונה בהירה. וכמובן, המשמעות היא שסוף סוף בוידאו - ניתן לצלם בתאורות קשות גם מבלי עדשות מהירות במיוחד. עומק שדה עמוק (F/8 על ה-55מ"מ) התאפשר פתאום בצילום לילי ברחובות ת"א - כל זאת באופן נקי יחסית. פעם, זה פשוט לא היה אפשרי.

כל האפשרויות האלו פותחות צוהר חדש לצילום ששונה מאוד במראה שלו ממה שאנחנו עצמנו, הצלמים, רואים בסיטואציה בה אנחנו נמצאים. זה כח עצום לקבל, זה מאפשר לעשות דברים חדשים שלא חשבתי עליהם עדיין בעת כתיבת השורות הללו. אבל עם כל הכח הזה, אני מוצא את עצמי שוב תוהה: מה הצורך ביכולות הללו? איפה זה עוזר? איך אני כצלם אמור לצלם איתה? חשוב לציין אמנם, שהמצלמה עדיין דורשת אור כדי לפעול, ומי שמחפש לקבל תמונה נטולת רעשים בטווחים העליונים של ה-ISO שלה יתבדה. ניסיתי, התוצאה מכוערת, אבל בהירה.

איזו ISO זו

סוני A7s. צחי וולקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
ניתן לצלם גם בתנאי תאורה קשים/מערכת וואלה! NEWS, צחי וולקוביץ'

איכות התמונה באיזו 51,000 שימושית להפליא בסטילס. לא פעם ולא פעמיים מצאתי את עצמי מצלם באיזו גבוה, בצירוף עדשת ה-55 מ"מ F/1.8 ומבלי להוריד את מהירות התריס מתחת ל1/50. זה אפשר לי לצלם בלילה, בשלל מצבים ללא שום חצובה. בערכי ISO סבירים יותר של 6,400 מתקבלת תמונה נקייה למדי, שימושית לחלוטין. בהתאמה, עם עדשות המוגבלות למפתח צמצם של F/4 ניתן לצלם גם כן בתנאי תאורה קשים. לא הפוקוס האוטומטי, ולא עזרי הפיקוס הידניים מאפשרים בפועל לפקס במהירות.

ב-ISO גבוה מאוד של 102,000, בחושך כמעט מוחלט, התוצאה מכוערת - אך המצלמה עדיין רואה טוב בהרבה ממני.
בוידאו ניכר כי איכות התמונה גבוהה, על אף הביט-רייט הנמוך יחסית של המצלמה. לא נתקלתי ב-Aliasing או Moire, אך אין ספק שתופעת ה-jello או ה-skew, או מה שמכונה "Rolling Shutter" (על שם דרך קריאת התמונה בחיישני הCMOS-) קיימת, ומציקה. ניתן לצמצמה על ידי צילום במצב CROP, אשר משתמש בחלקו המרכזי של החיישן, ומאפשר לצלם בעזרת עדשות המיועדות לחיישן בגודל APS-C (או פשוט לוותר על חלק מהתמונה בעדשות Full Frame). הוידאו עצמו חד ומפורט, כיאה למצלמה שמסמפלת בוידאו את החיישן כמו שצריך - קשה לומר אותו הדבר על המצלמות של קנון, ומרבית המצלמות של ניקון. ה-GH4 מסוגלת לספק וידאו חד יותר, ישירות מהמצלמה, באמצעות צילום ברזולוצית 4K. ללא שימוש ב-S-LOG2 הטווח הדינאמי בוידאו לא מרגיש שונה במיוחד ממצלמות מודרניות אחרות כגון ה-GH4.

ה-A7s, מלבד האפשרות להקליט וידאו ב-1080P בקצבי פריימים משתנים (עד 60 פריימים לשניה), מסוגלת גם להקליט וידאו מהיר במיוחד ב-720P, ב-120 פריימים לשניה על מצב NTSC. הוא לא חד או מרשים כמו הצילום ב-1080P, אבל בהחלט שמיש לביצוע עריכה של הילוך איטי.

שלב הסיכומים

איכות התמונה הפנומנלית של המצלמה נותנת לנו הצצה לעתיד בו כל המצלמות תהיינה טובות מספיק לכמעט כל שימוש. יצרניות תאלצנה להלחם על שווקים מיוחדים וצרכים מיוחדים, וכמו שהבדל איכות הצילום בין פלאפונים שונים לא מהווים בהכרח פוקוס בהחלטת הקניה - כך גם איכות התמונה עצמה, במצלמות סטילס ווידאו לא בהכרח תהווה את השיקול בבחירה בינהן.

החיישן של ה-A7s אמנם נהנה מאיכות תמונה מצויינת בעיקר בשל ויתור על רזולוציה כפרמטר רלוונטי לאיכות תמונה, אבל גם חיישנים קטנים יותר, וגם חיישנים מרובי מגה-פיקסל, מגיעים היום לביצועים שהיו נחשבים פעם בגדר חלום - הן בטווח הדינאמי והן ברגישות לאור.

באופן אבסורדי, דווקא בשל איכותו של החיישן קשה לי לחלק ציונים ל-A7s על בסיס איכות התמונה. הנה, קיבלנו סוף סוף "מתנה" מסוני בדמות החיישן המושלם, ופתאום קל יותר להתייחס לפרמטרים אחרים במצלמה. מה לגבי גוף שנוח להחזיק? מה לגבי מסך מפרקי גדול? מה לגבי פורמטי וידאו שנוח לעבוד איתם? מה לגבי חיי סוללה טובים? מה לגבי מהירות צילום ופיקוס?

ה-A7s היא חיישן מושלם במצלמה לא מושלמת. מה שהופך אותה למצלמה מעולה שאינה אופטימלית לחלוטין לשום קהל יעד סצפיפי. מעלותיה עולות על מגרעותיה ולכן בהחלט שניתן למצוא בה שימושים רבים.

האם ה-A7s יכולה להתאים לצילום חתונות? כנראה שכן, כי תאורה היא תמיד בעיה. אם נתעלם לרגע מבעיות נקודתיות (clipping של הערוץ הכחול, בשימוש בתאורות לד ברחבת הריקודים) - ביצועים טובים בתאורה נמוכה זה אחלה תוספת לארסנל של צלם חתונות - הן בוידאו, הן בסטילס. גם אם זו לא תהיה המצלמה הראשית שלכם, יש לכם בהחלט סיבה טובה לקנות אותה כגוף נוסף.

האם ה-A7s יכולה להתאים לצילום ספורט? כנראה שלא, כי אמנם הרגישות הגבוהה מאפשרת לצלם עם מהירות תריס גבוהה יותר, וצמצם סגור יותר תוך שמירה על בהירות וחדות מספקת בשל ביצועי ה-ISO הגבוה המצויינים, אך עדיין ל-A7s חסרות עדשות רבות (למשל עדשה טלסקופית) שהם הלחם והחמאה של צלמי ספורט. ומהירות הפיקוס והצילום שלה איטית ביחס למצלמות לא מקצועיות כמו ה-GH4, ואיטית ביחס למצלמות מקצועיות כמו ה-D4s של ניקון או ה-D MK2 של קנון, למשל. עם רק 12 מגה-פיקסל של תמונה לשמור על כרטיס הזכרון, ועם מנגנון אוטופוקוס מודרני, הייתי מצפה לביצועים גבוהים בהרבה מהבחינה הזו.

האם A7s יכולה להתאים לצילום רחוב? ראשית, כמעט כל מצלמה יכולה. אבל קוטנה היחסי (אמנם, העדשות עצמן די גדולות) בשילוב עם המראה הייחודי של חיישן ה-FULL FRAME וביצועי החיישן המצויינים יכולים להפוך אותה למתחרה רצינית בתחום הזה. למצלמה יש גם מצב צילום שקט (תריס אלקטרוני), שמהווה יתרון נוסף.

מה לגבי הפקות וידאו בתקציב נמוך? הן צלמי וידאו המוגבלים בתקציב, והן חברות הפקה שמעוניינות לרכוש מספר גופים לא-מקצועיים לוידאו, ימצאו במצלמה הזו השקעה מצויינת לטווח רחוק. הוידאו איכותי מאוד, הדרך ל-4K סלולה באמצעות מקליט חיצוני שאינו יקר במיוחד, הטווח הדינאמי הוא הקרוב ביותר למצלמת וידאו מקצועית וביצועי התאורה הנמוכה טובים יותר מכל דבר אחר בשוק, כולל מצלמות קולנוע בעשרות אלפי דולרים.

מצד שני, זו לא המצלמה לצילום דוקומנטרי או חדשותי. אין מספיק עדשות עם אוטופוקוס וייצוב תמונה, היא לא מקליטה 4K בפנימי והקודק שלה עדיין נחות בהשווה ל-GH4 ובמיוחד ביחס למצלמות וידאו מקצועיות. אין ספק שסוני הגבילה אספקטים מסויימים במצלמה כדי לא לפגוע במכירות של מצלמות הוידאו המקצועיות שלה.

לקנות או לא לקנות?

סוני A7S. צחי וולקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
מצלמה אחרת של סוני NEX 5n כפי שצולמה על ידי מצלמת A7s/מערכת וואלה! NEWS, צחי וולקוביץ'

האם זה הצעצוע הבא שלכם בארנסל המצלמות ההולך וגדל? המצלמה עולה 11,000 ש"ח. אמרתי, גם חובבנים מוכנים להוציא לא מעט כסף. אם אתם יכולים להרשות לעצמכם את הזמן ללמוד אותה, רוצו לקנות אותה.

היא מגיעה עם אחריות ל-3 שנים, כרטיס זיכרון מתנה וקורס צילום מתנה שיכול לסייע בדיוק בנושא של עקומת הלמידה. ניתן להשיג בישפאר ובחנויות מוצרי חשמל ואלקטרוניקה מובילות בארץ.

במקרה הטוב תמצאו דרך להשתמש בה כדי לייצר אמנות של ממש. במקרה הרע? ברכותי, יש ברשותכם את המצלמה הטובה ביותר לקחת לפאב חשוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully