וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: המחשבים מכירים אותנו יותר טוב מהחברים שלנו

14.1.2015 / 9:04

מחשב שסרק את ה"לייקים" שמשתמשי פייסבוק עשו, השיג תוצאה גבוהה יותר בשאלון היכרות איתם מאשר חבריהם הקרובים או אפילו בני זוגם

פיוצ'רמה 7. yes
פיוצ'רמה 7/yes

האם ידידו הטוב של האדם הוא בעצם רובוט? האם מחשבים מכירים אותנו יותר טוב מאימא שלנו או בני הזוג? מחקר שפרסמו אוניברסיטת קיימברידג' ואוניברסיטת סטנפורד גילה כי המחשב יכול לנתח את האישיות שלנו דרך ה"לייקים" שאנחנו עושים בפייסבוק, ושהוא עושה את זה הרבה יותר טוב מאנשים שמכירים אותנו במציאות. כך מדווח אתר ה-BBC.

לצורך הניסוי, בנו החוקרים מערכת ממוחשבת לניתוח אישיות אשר לתוכה הם הזינו חשבונות של מעל 70 אלף משתמשים. המערכת סיווגה את ה"לייקים" שסימנו הגולשים לחמש תכונות אופי עיקריות: נינוחות, מוסריות, מוחצנות, נוירוטיות ופתיחות. במקביל, המשתמשים עצמם מילאו מבחן אישיות, אשר לצורך העניין ייצג את סוג האישיות ה"אמיתי" שלהם בניסוי.

עכשיו הגיע תורו של הקרב - ראש בראש, אדם מול מכונה. מי יידע לפענח את האישיות ה"אמיתית" של המשתמשים טוב יותר, המערכת הממוחשבת או המקורבים שלהם? המקורבים של המשתמשים - חברים, קולגות, בני זוג וקרובי משפחה - התבקשו לענות על שאלון שבדק עד כמה הם מכירים אותם באמת, וגם המחשב קיבל את אותו שאלון בדיוק.

התוצאה? ככל שהוזנו לתוך המערכת הממוחשבת יותר "לייקים" שעשה המשתמש בעמוד שלו, כך היא הצליחה לסווג את האישיות שלו יותר טוב. לאחר שהמערכת סרקה 10 לייקים של המשתמש, היא הצליחה "לנחש" את האישיות שלו יותר טוב מקולגה מהעבודה שלו. לאחר שהיא סרקה 70 לייקים - היא "ניחשה" את האישיות שלו יותר טוב מהחברים שלו או שותפיו לדירה. ולאחר שסרקה 300 לייקים שלו, המערכת כבר "הכירה" את המשתמש טוב יותר מבן זוגו.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

ד"ר יויו וו שעמדה בראש המחקר אמרה ל-BBC שהתוצאה אמנם מפתיעה, אך מכיוון שאנחנו מבלים כל כך הרבה זמן ברשתות חברתיות ומותירים שם כל כך הרבה סימני אישיות - אין פלא שלמחשבים יש יתרון ב"לקרוא" אותנו, לעומת קולגות בעבודה או חברים שרואים אותנו רק בסיטואציות מסוימות ובחלקים מסוימים של החיים. האישיות שלנו און-ליין הרבה יותר מפותחת ורחבה מאשר זו שאנחנו משתמשים בה מול אנשים ספציפיים בחיינו, ומערכת ממוחשבת שמצויידת בזיכרון חזק ויכולת הצלבת מידע יכולה למפות אותה בקלות יותר.

המחקר הזה הוא בשורה לחברות הפרסום שמנסות להתאים את הקמפיינים שלהם לגולשים באופן אפקטיבי. כל מה שצריך זה מערכת ממוחשבת דומה לזו שנבנתה במחקר, יותר מ-300 לייקים לגולש וזהו, הן כבר מכירות אותנו טוב יותר מבני הזוג שלנו. והוא בעיקר מוכיח שעד כמה שנדמה לנו לפעמים שאנחנו סבך מורכב ומסתורי של תכונות ייחודיות שהופכות אותנו לאדם המקורי שהיננו - בסופו של דבר, רובנו סתם אוסף תכונות שגם אלגוריתם פשוט יכול לפצח בקלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully