וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהלת פייסבוק מודיעה בתדהמה

18.1.2015 / 10:10

הרשת גועשת מאז ההודעה על סגירתו של "סטטוסים מצייצים" - והרבה מהצייצנים והבלוגרים ניצבים לצידו של העמוד הפופולרי, ואף משווים את סגירתו לפיגוע בשארלי הבדו

כרזת מחאה נגד הסרת עמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים". פייסבוק, צילום מסך
כרזת מחאה נגד הסרת עמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים"/צילום מסך, פייסבוק

סגירתו של עמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים" היכתה גלים בפיד במהלך סוף השבוע. נדמה שלכל אחד היה מה לומר בנושא - בעד העמוד, נגד העמוד, על סוגיית התוכן הממומן, על צביעות כלי התקשורת, על המדיניות של פייסבוק. הפרשה הזאת חשפה לאור נקודות בשיח האינטרנטי שלא היו מספיק ברורות עד עכשיו, ועל הדרך גם תובנות בנושא תפקידה של התקשורת, על ערוציה השונים.

גולשים רבים הביעו תמיכה ב"סטטוסים מצייצים" ואף החליפו את תמונת הפרופיל שלהם לתמונת הלוגו של העמוד. אתר "המזבלה", העוסק בנושאי פרסום ומדיה, התייצב לצדו של מנהל "סטטוסים" אבי לן ואף יצר תמונה המאחדת את הלוגואים של שני הגופים. דורי בן ישראל, עורך "המזבלה", כינה את תחקיר "גלובס" ופרסום הפרשה באתרי החדשות "מתקפה תקשורתית חסרת תקדים, מצד גופי התקשורת הגדולים בישראל אשר חברו יחדיו ממניעים כלכליים ו/או מטעם גורם אפלולי להורידו מפייסבוק". בפוסט בעמוד שלו כתב בן ישראל פוסט בו הכריז "היום אבי לן, מחר זה יכול להיות כל אחד ואחת מאיתנו".

בן ישראל לא הסתפק בפוסט תמיכה ב"סטטוסים מצייצים", והוא מיהר לפרסם כתבה בנושא התוכן השיווקי הסמוי באתר YNET, לדבריו כדי לחשוף את הצביעות שבהתנפלות התקשורתית על התוכן השיווקי ב"סטטוסים". הכתבה על YNET אמורה להיות ראשונה ב"סדרת כתבות 'אף אחד לא ישאר נקי', במסגרתה ייחשפו כל היקפי הפרסום הסמוי וכל המחירונים המוצנעים של גופי התקשורת בישראל", הבהיר בן ישראל בכתבה.

עורך הדין יהונתן קלינגר, המתמחה בנושאי אינטרנט וזכויות יוצרים ומשמש גם כעורך דינה של התנועה לזכויות דיגיטליות, יצא נגד הסרתו של "סטטוסים מצייצים" וכתב בעמוד שלו: "כולם מוכרים תוכן שיווקי, כולם מוכרים פרסום בפייסבוק, רק שכשמישהו חדש נכנס, מחפשים אותו במיקרוסקופ. תוכן שיווקי זה רע מאוד, תוכן שיווקי זה תת-רמה, אבל הוא קיים אצל כולם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מאיה עשת כתבה פוסט אוהד על אבי לן, ובו היא מתארת את יושרתו העיתונאית ואת הניסיונות של מתחריו לבלום את התקדמותו. "אבי לן בכשרונו עשה את הבלתי ייאמן והגיע לדף הפייסבוק החזק, הפופולרי והמשפיע ביותר במדינת ישראל", כתבה, "מחיקת הדף של סטטוסים מצייצים היא ניסיון להילחם על שוק הקוראים ועל שוק הפרסום באינטרנט - אחרי שכבר בוצעה עליו השתלטות מצד פייסבוק וגוגל [...] הכסף תמיד יישאר אצלם ולא אצלכם, כלומר אצלנו, כלומר אצל כל מי שמוכשר ורוצה להרוויח ולהתפרנס מכשרונו".

מיכל גרוסברג סיפרה גם היא על ההיסטוריה המשותפת שלה עם אבי לן, כש"סטטוסים מצייצים" רק נולד. "התקשורת [...] בחרה להתנקש במפעל חיים של חמש שנים", כתבה גרוסברג, "נפגעים כאן גולשי אקטואליית ההמונים, אנשים שלא היו זוכים לצדק אשי, חברתי, צרכני, הומני, שחייהם לא היו משתנים כה לטובה אילולא סטטוסים מצייצים. על הסיכול הממוקד הזה, העיתונות המסורתית ששלחה כלב שמירה לנבוח וגם לנשוך, צריכה להתבייש".

העיתונאי חנוך דאום כתב: "לא מכיר את הנושא, אבל לסגור את סטטוסים מצייצים, העמוד הכי מתוייר ומשפיע בישראל, זה כמו לסגור ערוץ טלוויזיה או עיתון: סתימת פיות".

הבלוגרית טל שניידר כתבה: "פייסבוק ככל הנראה לא מוכנים לסבול את המחשבה שמישהו עצמאי וקטן (במונחי תקשורת עצמאית ומקומי) עושה כסף ועוקף להם את מבנה הזרמת הכסף אליהם. הם רוצים את כל הכסף רק אצלם".

הבלוגר עומרי חיון כתב: "מדובר ביום עצוב לרשת הישראלית".

בנוסף עלו לרשת פוסטי תמיכה שכתבו גולשים שפרסמו בעצמם פוסטים ב"סטטוסים מצייצים". "אני רוצה להודות ל אבי לן שפרסם את הסיפור האישי שלי", כתב אחד מהם, תחת הכותרת "Je suis סטטוסים מצייצים", בסגנון סיסמת ההזדהות עם מערכת שארלי הבדו לאחר הפיגוע בפריז. "באופן אישי קיבלתי מהעמוד ומהאיש שמחזיק אותו לא מעט במה וחשיפה, ללא כל תמורה מצידי", כתב גולש אחר , "האינטרנט הוא המקום היחיד בו האדם הקטן יכול לצעוק בקול שיישמע, ואסור לתת לאנשים לקחת לנו אותו". "בסטטוסים מצייצים הופעתי לא פעם. אלא פעמיים", כתב גולש נוסף, "הבעיה לא באמת הייתה התוכן השיווקי. לי הרבה יותר מפריע שהמנטורים של דה וויס למשל, שותים מים בכוסות של דיאט קולה ומזלזלים כל כך באינטליגנציה שלי".

גולש אחר סיפר ש" לפני כחצי שנה בערך איבדתי חבר קרוב בצוק איתן [...] פחדתי שההורים שלו יגיעו מארה"ב וירגישו שהוא נהרג לחינם כי אין אפילו מניין בלוויה. שלחתי לאבי לן הודעה וישר הוא עזר לי לבקש מאנשים שיגיעו ולו יש חלק עצום בכך שהגיעו 40,000 אנשים ללוויה [...] אסור לנו לשכוח כמה אנשים הוא עשה שמחים ומאושרים, כמה הוא תמך ברגעים קשים באנשים פשוטים מן השורה, כמה הוא נתן במה לעשרות ומאות כותבים וכותבות צעירים וצעירות".

הראפר יואב ("הצל") אליאסי סיפר בפוסט ש"סטטוסים מצייצים" דווקא הכפישו אותו ושפכו את דמו, אבל למרות זאת הוא חושב שלצאת נגד התוכן השיווקי שלהם זה דו-פרצופי. "מה איכפת לכם מי מרוויח מה? כל עוד זה לא הכסף שלכם, נתתם בסך הכל לייק מי ישמע", כתב.

בנוסף, העלו גולשים רבים לפייסבוק תמונה של לוגו "סטטוסים מצייצים" בוואריאציות שונות.

לא כולם התייצבו לצד העמוד שהוסר. כבר לאחר פרסום התחקיר ב"גלובס", ועוד לפני ש"סטטוסים" הוסר מהרשת, הגיבו עוקבים רבים תגובות עוקצניות בעמוד, כמו "כמה שילמו לך על הפוסט הזה?" ו"כולכם רמאים". לאחר שנסגר העמוד, הופיעו גם תגובות ברשת שמברכות על המהלך. חלקן מצד גולשים ימניים שטענו שהעמוד היה "שמאלני מדי", וכתבו תגובות כמו "סטטוסים מצייצים השמאלני, הדוחה הזה שפרסם בלי הפסקה תוכן נגד הממשלה ונגד ישראל, וחסם כל מי שלא הסכים איתו, סוף סוף נסגר". רועי קהת כתב: "אני מסכים עם צוקרברג, סטטוסים מצייצים אכן נהיה די דוחה בחודשיים-שלושה שלפני בחירות".

חלקם לעגו להשוואה בין סגירת "סטטוסים" לבין פרשת שארלי הבדו, כמו הפוסט שפרסם דור צח: "פרשת סטטוסים מצייצים מזכירה מאוד את פרשת שרלי הבדו, שכידוע נהג להחביא תוכן שיווקי בתוך איורים של מוחמד". שי רינגל כתב: "אבי לן משווה בין סטטוסים מצייצים לשארלי האבדו. זאת אומרת - בין עיתון שבו נרצחו עיתונאים שנלחמו על חופש הביטוי שלהם בכל מחיר לבין החופש של עמוד פייסבוק שמעתיק תכנים מאנשים אחרים לקבל על זה כסף בסתר ולמכור לקהל שלו שיט". "אני מזכיר שעונשו של מי שקורא את הפוסטים בסטטוסים מצייצים הוא לקרוא את הפוסטים בסטטוסים מצייצים", עקץ עבגד יבאור.

העיתונאי חיים לוינסון כתב, בעקבות הפוסט של אבי לן שהתלונן על המתחזים שקמו לו לאחר סגירת העמוד: "לא להאמין. עורך סטטוסים מצייצים - דף שכל כולו כידוע העתקה של סטטוסים עם אפס תוכן עצמאי - קורא לאחרים 'גנבי לייקים'".

וכמובן, יש ממים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully