וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוסט ברשת מעורר סערה: "מסעודה, תמשיכי להירקב"

19.3.2015 / 11:56

האמן גל וולינץ, מי שיצר בזמנו את חמסת "אטבח אל יהוד" מעוררת המחלוקת, פרסם פוסט נגד מצביעי ביבי - והרשת הגיבה בזעם וזעזוע. וולינץ: "לא התכוונתי לפגוע, הפוסט נכתב באירוניה"

חודשים ספורים לאחר שעורר סערה עם חמסת ה"איטבח אל-יהוד" שהציג בתערוכה במכללת ספיר, האמן גל וולינץ שוב מרגיז את הגולשים. הפעם, עם סטטוס שכתב בעקבות נצחונו של נתניהו בבחירות.

בפוסט, שפרסם וולינץ אתמול בפייסבוק שלו, הוא פונה ל"מסעודה משדרות" - דמות מטאפורית שמייצגת את ה"עמך", את מצביעי נתניהו כביכול - ומודיע על ניתוק יחסיו עמה. "שלום לך מסעודה", כתב, "צר לי, לא נותר לי גרגר של סימפטיה עבורך. מבחינתי את יכולה להמשיך להירקב במסדרונות בתי החולים [...] את ומשפחתך מטומטמים מדי [...] לי אל תדאגי, שורשי באירופה. מתקתק אזרחות ועף. ומה איתך? תלכי לעזאזל!"

סטטוס של גל וולינץ על מסעודה משדרות. פייסבוק, צילום מסך
הפוסט של וולניץ שהוסר/צילום מסך, פייסבוק

הפוסט של וולינץ, יחד עם הפוסט שכתבה אלונה קמחי בו היא קוראת למצביעי ביבי "ניאנדרטלים מזויינים" ומציעה להם לשתות ציאניד, הפכו עד מהרה לסמל של תגובת השמאל המתנשא לתוצאות הבחירות. הפוסט של וולינץ הופץ ברחבי הפייסבוק, וגם לאחר שהוסר מהרשת המשיך צילום המסך שלו לעבור מיד ליד. איש הבית היהודי רונן שובל פרסם את הסטטוס בפייסבוק שלו וכתב: "גל וולינץ ה'אמן' ה'אמיץ' שקרא לרצוח יהודים בשם האומנות - חושף את תפיסת עולמו".

הפעיל החברתי רועי חסן כתב בפייסבוק שלו: "בבקשה תעשו משהו שהאדם היפה והמתוק הזה 'עם השורשים האירופאים' לא יעזוב את הארץ, בסוף נישאר כאן רק עם הערסים. פח אשפה סטירלי ליד המזבלה האנושית הזאת. סע ואל תחזור טינופת".

העיתונאי דב אלפון כתב בפייסבוק שלו: "האמן גל וולניץ מסרב להבין שחלק ניכר מתושבי שדרות יכולים 'לתקתק דרכון אירופי' הרבה יותר בקלות ממנו [...] אבל הם פשוט *בוחרים* לחיות בישראל. וזאת למרות שהוא בהחלט צודק, בישראל יש הרבה בעיות, כולל קיומם של אנשים כמו גל וולניץ".

יצירתו של גל וולינץ "אטבח אל יהוד". גל וולינץ, מערכת וואלה! NEWS
החמסה של וולינץ בתערוכה של ספיר, בדצמבר האחרון/מערכת וואלה! NEWS, גל וולינץ

תגובות הגולשים נעו בין "הגזענות השמאלנית נחשפת" לבין קללות ואיומים. וולינץ הסיר את הפוסט, לדבריו מכיוון שהוא הובן לא נכון, וכתב בעמוד הפייסבוק שלו הבהרה והתנצלות בפני מי שנפגע. "הפוסט נכתב באירוניה, הוא נכתב כבקורת על השיח הקוטבי והגזעני שקיים בחברה שלנו", כתב, "אני רוצה לנצל את הפוסט הנוכחי כדי להתנצל בפני אלו שנפגעו, זו ממש לא הייתה כוונתי".

"אני נדהם מהתגובות האלימות להן אני זוכה", אמר וולינץ בשיחה עם וואלה! TECH, "במדינה בה ראש הממשלה מסית ביום הבחירות נגד 20 אחוז מאזרחי המדינה הערבים, במדינה בה ישנה מפלגה ששוללת זכויות בסיסיות מהקהילה הלהט"בית, הפוסט הסרקסטי שלי הוא כל רעה חולה?"

כתובים שם דברים קשים.

"אני מודה, כשכתבתי אותו חשבתי שעשיתי שימוש מושכל ומבודח בכל הסטריאוטיפים השחוקים, המעייפים ששגורים בפיהם של הפוליטיקיים שלנו. 'מסעודה משדרות' הפך לשם גנרי המתאר את כל מה שכושל, ונכשל, ו'אשכנזי' הפך לשם גנרי לכרטיס לכיוון אחד לברלין. מטרת הפוסט הייתה להתייחס לחולות האלה, לדיבור השטוח הזה. אני כן מצטער שאנשים נפגעו. זו לא הייתה מטרתי. מטרתי הייתה להאיר את השיח העדתי משני עברי המתרס".

הפוסט של וולינץ, כאמור, הוא לא היחיד מסוגו: ביומיים האחרונים משתפים הגולשים סטטוסים רבים שכתבו אנשי שמאל המביעים תסכול מבחירתו של נתניהו לראשות הממשלה. בין השאר שותף ציוץ של רענן שקד שכתב "כן, נכון. השמאל לא יודע להפסיד. הימין, לעומת זאת, במקרה שהתוצאות לא מוצאות חן בעיניו, פשוט רוצח" (שקד הסיר את הציוץ בינתיים), ו"שיר" שקורא למצביעי ביבי מטומטמים. ברוח הפוסט של וולניץ על מסעודה משדרות, הוקמה גם קבוצת הפייסבוק "לא לתת", שקוראת להפסיק את הסולידריות עם השכבות החלשות שממשיכות להצביע לנתניהו ולא לתרום להם כסף, בבחינת "בחרתם את ביבי - עכשיו תסתדרו לבד", קבוצה שמונה בינתיים כ-200 חברים.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully