וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיפוש בגוגל מפלה נשים

14.4.2015 / 17:33

מחקר חדש מראה הבדלים בתצוגת תמונות החיפוש בגוגל: רוב הרופאים והבוסים הם גברים לבנים, ואילו הנשים מוצגות באופן מיני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גברים לבנים בלבד. חיפוש תמונות מנכ"ל בגוגל/מערכת וואלה!, צילום מסך

זוכרים שבשנה שעברה התפרסם שפייסבוק עשתה ב-2012 ניסוי מחקרי על הגולשים, בו הציגה במכוון פרסומים בעלי אופי שלילי או חיובי במטרה לבחון את השפעתם על מצב הרוח הגולשים? אחת המסקנות הייתה (בהכללה) שהאופן שבו תוכן מוצג בפנינו משפיע לא פחות מאשר התוכן עצמו. מכאן שמי ששולט בתצוגת התוכן, בכוחו - שלא לומר באחריותו, לעשות בו שימוש אחראי.

מחקר שהתפרסם לאחרונה, של אוניברסיטת וושינגטון ואוניברסיטת מרילנד, מצביע על מה שיכול להיות שימוש לא אחראי בכוח הזה בתצוגת תמונות בחיפוש בגוגל. לפי המחקר, גוגל מציגה תמונות גנריות בעלות דעות קדומות וסטריוטיפיות באופן המפלה נשים. מאחורי המחקר עומדים שלושה חוקרים ויש בו התייחסות לאלגוריתם של גוגל ולאופן תצוגת התמונות, אבל הדרך הכי טובה להבין את הטענה שלהם היא פשוט על ידי חיפוש מושגים בגוגל.

כל הרופאים גברים, כל הנשים מיניות

חיפוש רופאים בגוגל תמונות. גוגל, צילום מסך
בתמונה זו מסתתר רופא שחור/צילום מסך, גוגל

תוצאות החיפוש בגוגל מציגות תמונה בעייתית. לדוגמא, חיפוש המילה Doctor ("רופא/ה") יציג תוצאות של תמונות גנריות (המוכרות ממאגרי תמונות) ובהן רוב הייצוגים של הרופא הינו של גבר לבן, לרוב לא מבוגר. נשים או מיעוטים אחרים לא מקבלים ייצוג, או מוזכרים באופן שולי.

חיפוש בעל אופי בעייתי אחר הופיע בחיפוש אחר המילה CEO (מנכ"ל/ית). שוב, גברים לבנים בחליפות. כשבדקנו בעצמנו את מילת החיפוש הזו, היינו צריכים לגלול לא מעט כדי למצוא ייצוג של אישה כמנ"כלית - וגם אז התמונה הראשונה שעלתה הייתה של בובת ברבי הלבושה כמנכ"לית. יש לציין שפחות תמונות גנריות של מנכ"לים מופיעות בחיפוש, ותוצאות ה"אמת" של מנכ"לים מתוך כתבות עליהם ברשת מופיעות מהר יותר - לאו דווקא הסבר מנחם, מאחר והוא משקף מצב לא שיוויוני בשוק.

עם זאת, ההערכה היא כי בשוק יש 27 אחוז מנכ"ליות, ובמקרים אחרים המחקר הציג פערים לגבי מונחים שבהם החלוקה בין גברים לנשים עומדת על 50 אחוז.

עוד באותו נושא

מחקר: תמונה של גבר באתר שלכם תביא יותר לקוחות

לכתבה המלאה

איך אישה מוצגת בעבודה

פועלת בניין. פועלת, ShutterStock
התמונה הגנרית הזו תופיע כבר בשורה השנייה בחיפוש - לא ככה מתלבשים לעבודה באתר בנייה/ShutterStock, פועלת

ומה לגבי ייצוג נשי במשרות? לפי האפנגיטון פוסט, חיפוש אישה במקצוע שנחשב גברי - לדוגמא: "female construction worker" (שיפוצניקית בתרגום חופשי) מציג תמונות גנריות - אולם כאלו שאינן רלבנטיות לאופי העבודה אלא מציג את הנשים בהקשר מיני.

הבעיה האמיתית היא שכמו במקרה של פייסבוק, לאופי המפלה בתוצאות החיפוש יש השפעה על תפישת המעמדות וההבדל בין המינים בעולם האמיתי. החוקרים מקווים שלמחקר תהיה השפעה מתקנת חיובית באופן שיגרום למפתחי מנוע החיפוש של גוגל לשנות את האלגוריתם שלהם.

גוגל בעצמה פרסמה גיוון אתני ב-2014 של עובדיה וכבר אז אמרה שבכוונתה לשפר את המאזן לצורה שיוויונית יותר. אחוז הנשים ב-2014 העובדות בגוגל עמד על 30% ורק 2% שחורים ו-3% היספנים.

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully