וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלילת תפוזי הדם

עידו קינן

19.4.2015 / 17:46

גם אתם קיבלתם התרעה על תפוזים מלאים איידס שמגיעים אלינו מעזה? אפשר להירגע. מדובר בשמועה שקרית, שמקורה כנראה בברזיל

נתחיל בחדשות הטובות: אין תפוזים מעזה נגועים באיידס. זאת בניגוד לשמועה שמופצת בימים האחרונים בוואטסאפ, באתרי אינטרנט ובפייסבוק ומבהילה את ציבור הגולשים, בצירוף תמונות של תפוזים מחוררים שנראים כאילו דם הוזרק לתוכם.

"סכנת נפשות. תפוזים שהגיעו מעזה נגועים בנגיף ה-h.i.v איידס לעשות שיתוף דחוף דחוף דחוף", כתב אחד הגולשים שהפיץ את השמועה בצירוף התמונות. הראפר יואב "הצל" פרסם גם הוא את תמונת התפוזים בעמוד הפייסבוק שלו, והתריע: "נתפסו משלוחי תפוזים מהשטחים שלתוכם הוזרק דם אנושי נגוע במחלות (לי נאמר איידס, אבל אני לא בטוח במאה אחוז שזה נכון..) כשאתם קונים פירות הדר בשוק תסתכלו על הפירות שאין בהם סימני הזרקה. ותפיצו!" אליאסי מחק את הסטטוס אחרי שמגיבים הסבירו לו שמדובר בשקר.

הצל משתף פוסט על התפוזים מעזה. פייסבוק, צילום מסך
הצל משתף פוסט על התפוזים מעזה/צילום מסך, פייסבוק

חנן כהן, בעל אתר בדיקת השמועות "לא רלוונטי", הזדרז ופרסם פוסט הבודק גם את השמועה הזאת, והוא משך אליו כל כך הרבה גולשים עד שהאתר קרס. "יש פשוט כמויות מטורפות של משתמשים בו זמנית, בסביבות 100 משתמשים בו זמנית כל הזמן", מספר כהן לוואלה! TECH, "ביום השואה לפני כמה ימים היה את הסיפור שלא מלמדים באנגליה לימודי שואה, היו 6,000 דפים נצפים באותו יום. עכשיו כבר הגעתי ל-8,000. זה מטורף. לדעתי זה ישבור שיאים הדבר הזה. זה ישבור שיאים של שמועות של מלחמות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לחטוף איידס מתפוז? אין כזה דבר

תמונת תפוזי הדם פורסמה כבר ב-19.2 בעמוד הפייסבוק של אתר חדשות אלג'יראי בצרפתית ובערבית בשם "אינפו קונסטנטין". שם נכתב כי התמונה מופצת מזה זמן מה, בליווי טקסט על כך שרשויות המכס באלג'יר מצאו בתפוזים, שהגיעו מלוב או ממצרים, דם נגוע באיידס שהוזרק לתוכן באופן מקצועי. האתר מתייחס לשמועה כשקרית.

לפי אתר בדיקת השמועות TruthorFiction.com, שדיווח בחודש מרץ על השמועה האלג'ירית, שמועות שונות על דם נגוע ב-HIV שמוזרק לתפוזים מסתובבות מזה שנים, ואין בהן אמת. אחת השמועות היא על פירות משומרים שמגיעים מתאילנד ונגועים בנגיף, שמועה שהוכחשה על ידי שגרירות אילנד באוגוסט 2013.

משתמש פייסבוק פרסם את השמועה בתרגום לאנגלית, ואתר בדיקת השמועות הוותיק Snopes התייחס לכך בסוף פברואר וקבע כי השמועה שגויה עובדתית - אי אפשר לחלות מאיידס מאכילת תפוז מלא בדם נגוע ב-HIV, משום שהנגיף רגיש מאוד, לא שורד זמן רב מחוץ לגוף האדם, ונהרס במגע עם אוויר, חום מבישול או מיצי קיבה בעת העיכול.

לדברי חנן כהן, מקור הסיפור הוא בשמועה אחרת מברזיל, שהתבררה כאמיתית, על החדרת דוקרנים ומסמרים לפירות הדר וזריקתם על הכביש, כדי לפנצ'ר צמיגים. השמועה הברזילאית תורגמה לעברית והופצה כאן בחודש שעבר, בצירוף תמונות של לימונים עם חפצים חדים בתוכם. כהן מעריך שאנשים ראו תמונות של תפוזי דם עם חורים מאותם מסמרים והפכו אותם לשמועה על תפוזים שדם נגוע ב-HIV הוזרק לתוכם. "ואם כבר דם אז שיהיה נגוע באיידס ואם כבר אז גם להוסיף מימד לאומני שהתפוזים מגיעים מעזה", כתב כהן באתר. הוא הסביר שם שאף שישראל אוסרת על עזה לייצא אליה פירות, השנה יש אישור מיוחד לכך בגלל שנת השמיטה.

הוועד למלחמה באיידס מסר לוואלה!TECH: "מדובר בפוסט מיותר שמנסה להתסיס ולזרוע בהלה ללא קשר למציאות. רגע לפני שמשתפים את הפוסט המגוחך הזה, אנחנו ממליצים להיכנס לאתר הוועד למלחמה באיידס וללמוד על דרכי העברת הנגיף. אין כל אפשרות להידבק ב HIV/איידס בדרך המתוארת".

השמועה על הפריטים החדים בפירות מהדהדת אגדה אורבנית ותיקה, שלפיה אנשים מכניסים סכיני גילוח לתוך סוכריות שהם מחלקים לילדים בסיבובי "תעלול או ממתק" בחג ההאלווין. אגדה אורבנית ותיקה נוספת מספרת על מחטים נגועות באיידס שמוחבאים בכסאות של בתי קולנוע.

וברשת כבר התחילו לחגוג על השמועה:

וזה מצחיק ברובד נוסף כי זה כבר קיץ

Posted by Ben Meiri on Sunday, April 19, 2015

התלבטות

Posted by ‎רועי קהת‎ on Sunday, April 19, 2015

♫ בתוך התפוז ילד עם איידס ילד עם איידס ♫

Posted by Avner Ressel on Sunday, April 19, 2015

מי שלא חושב שזה אפשרי לקבל איידס מתפוז כנראה מעולם לא נכנס לצ'אט שלהם!!!

Posted by Niko Watts on Sunday, April 19, 2015

- יש לי איידס!!!!!- מה, סוף סוף זיינת אחי???- תפוז של החמאס ):

Posted by Yoav Rabinovitz on Sunday, April 19, 2015

#היה_כבר?

Posted by Ben Meiri on Sunday, April 19, 2015
  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully