וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין רכב? תנו לרשת לעזור לכם לנסוע בשבת

אם נשים רגע בצד את המוניות הרגילות ומוניות השירות, הפועלות בסופי שבוע, עבור הישראלי הממוצע, נטול הרכב הפרטי, ממש לא פשוט לצאת מהעיר או אפילו להגיע לשכונה רחוקה. אם גם אתם נתקלים במצוקה הזו מדי שבת, כדאי לכם לשמור את הלינקים האלה

גבר תופס מונית. ShutterStock
נשים בצד רגע את המוניות ומוניות השירות./ShutterStock

הישראלים לא מצליחים להסכים על סוגיות רבות, אבל אחד הנושאים שזוכים לדיון ציבורי נרחב היא התחבורה הציבורית בשבת. עם השבעת הכנסת החדשה, לא נראה שהסטטוס-קוו עומד להשתנות בקרוב אבל לפחות בנושא הזה, הרשת יכולה לסייע למי שמעוניין לצאת מהעיר בלי רכב.

דמיינו סיטואציה: אתם קמים בבוקר ליום נפלא בדירה שלכם בכפר סבא רבתי. השמש קופחת על ראשיכם, הציפורים מצייצות ואתם כל כך רוצים לנסוע לים שאתם יכולים כמעט להרגיש את הבריזה מתחככת בכם. הבעיה: סוף השבוע הגיע ואין לכם רכב שייקח אתכם לשם. אך אל חשש, אספנו עבורכם כמה טיפים מרגשים, אפליקציות חמות ועמודי פייסבוק מצילי-חיים שיעזרו לכם להתנייד.

Wego (האופציה לטרמפיסט עם הסמארטפון)

וויגו היא אחת מהאפליקציות הללו שאנחנו רואים באפ-סטור, וכתגובה מיד מכים על המצח וצווחים "איך אני לא חשבתי על זה בעצמי?". האפליקציה הזו מיועדת בעיקר לטרמפיסט היאפי שלא מתכוון לעמוד בצומת עם שלט שכתוב עליו "מחלף הדרים", אלא מעדיף להגיע ממקום למקום קצת יותר בסטייל.

הרעיון פשוט - אתה נוסע ברכב פרטי מתל אביב לירושלים ויש לך מקום פנוי באוטו? למה שלא תיקח איתך עוד נוסע שיתחלק איתך במחיר הדלק? כולנו מכירים את התירוצים הרגילים של "אבל הוא יכול להיות רוצח סדרתי", והם נכונים ומפחידים ללא ספק. אולם, עם וויגו אתה יכול לראות בדיוק מי עומד להיכנס לך למכונית - לבחון את הפרופיל שלו ברשתות החברתיות, לעשות סטוקינג בלתי מזיק על החברים ועל מקום העבודה שלו, ולהחליט אם אתה רוצה לקחת את הטרמפיסט החביב לנסיעה של חייו.

האפליקציה רצה בערך שנה וחצי, ולמרות שהורדות לא חסרות לה היא לא קיבלה את ההייפ התקשורתי לו היא זקוקה. "אנחנו לא אובר", אמר בעבר אייל צאום, מנהל האפליקציה, בריאיון. "הכוונה היא לא להעלות עוד מכוניות על הכביש, אלא פשוט להשתמש יותר טוב במה שיש". ואכן, במקום להזמין נסיעה מיוחדת במונית, בוויגו מנסים לנצל את אלה שנוסעים מלכתחילה במכונית פרטית ולצרף אליהם נוסעים - יותר סביבתי, יותר כלכלי ויותר משתלם. כך שאם אתם (בפעם המיליון) הנהג התורן ביציאה עם החבר'ה ויש לכם עוד מקום באוטו, למה שלא תצרפו גם את השכן שנוסע בדיוק לאותו הפאב?

בימי שבת, כשהתחבורה הציבורית נראית כמו פנטזיה רחוקה, למה שלא תצטרפו למישהו שבמילא לוקח את האוטו לסיבוב ועובר בשכונה שאתם צריכים להגיע אליה?

אילוסטרציה. hitchhiker, ShutterStock
כמה אפשר לחכות לטרמפ בשמש?/ShutterStock, hitchhiker

טרמפוס (האופציה שצריכה עוד פוש קטן)

בגדול, טרמפוס עובדת באותה השיטה של וויגו. מדובר באפליקציית מובייל (לאנדרואיד ולאייפון) וגם ווב שעורכת חיפוש בלוחות טרמפים ומציגה בפניכם את האופציות. הממשק שלה מעט פחות נוח למשתמש מוויגו, והיא לא מבוססת מיקום באותה הצורה, אבל היא שווה הצצה אם אתם זקוקים נואשות לטרמפ.

האפליקציה פותחה בעיקר למען טרמפים מאזור באר שבע, וליתר דיוק עבור סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון. הבעיה המרכזית בה היא מספר ההורדות הנמוך, שבאופן טבעי מוריד את כמות המשתמשים וכתוצאה מכך גם את מידת היעילות של האפליקציה.

שבוס (האופציה לירושלמים)

שבוס היא תכנית שיתופית ירושלמית למען תחבורה סמי-ציבורית בימי שישי בערב, משכונות מגורים למרכזי בילוי ולהיפך. כפרויקט של האגודה לתחבורה שיתופית בירושלים, שהוקמה למען המטרה, מתוכנן תפעול של קו אוטובוס לחברי האגודה שייסע בימי שישי בערב במסלול קבוע, כל שעה בין שמונה בערב לאחת בלילה. כמובן שמדובר ברעיון חשוב במיוחד בעיר סטודנטיאלית כמו ירושלים, עולה השאלה למה תל-אביבים לא מרימים את הכפפה בנושא?

שבוס הוא קמפיין שנוצר מהשטח ונחל הצלחה כבירה. הקמפיין הושק באתר מימון ההמונים "הדסטארט", וביקש לגייס 100,000 שקלים לטובת הפעלת הקו. בתוך כמה חודשים הצליח הקמפיין לעבור את היעד ולגייס יותר מ-111 אלף שקלים מכ-850 תומכים. תפעול הקו יתבצע באמצעות אפליקציית HopOn, שפועלת במקביל לרב-קו בתחבורה הציבורית הרגילה, ומשמשת כארנק דיגיטלי לצורכי נסיעות בתחבורה ציבורית. הקואופרטיב עצמו מנוהל על ידי פעילים חברתיים ירושלמים ופעילי מרצ. האוטובוסים, אם תהיתם, הם של חברת הסעות פלסטינית ממזרח ירושלים.

השירות הזה כרגע בחיתולים; הנסיעה הראשונה יצאה לדרך לפני שבועיים ושימשה כמאה נוסעים, לפי הדיווחים, אך אם הוא ימשיך לרכוב על גל ההצלחה שהתחיל בגיוס הכספים, הוא מסתמן כיוזמה החדשה של סוף השבוע, עם הרשמה מראש של כ-600 ירושלמים. זאת בנוסף לשירות קווי הלילה, שפועל בימי חמישי ושבת בערב ובחגים מסוימים.

בהיותו קו שאינו ציבורי (מפני שהוא מאורגן על ידי קואופרטיב פרטי המותנה בחברות באגודה) הוא יכול לנסוע בשבת ולא כפוף לתנאים שקווי לילה רגילים תלויים בהם. לא קשה להאמין כי במידה והשירות יפעל כמה חודשים בלא מפריע, קבוצות פרטיות בערים אחרות ינסו להפעיל שירות כזה, או אפילו שירות בינעירוני.

מעבר לנוחות האתר, הסימון המדויק על המפה של תחנות הקו, ובהירות התוכן, יש לציין לטובה את המענה בעמוד הפייסבוק של הקואופרטיב - על כל תקלה ושאלה מפעילי העמוד משאירים תשובות ברורות ומהירות, ומצליחים להתגבר על מכשולים ופחדים של הנוסעים.

אוטובוס של אגד תעבורה. אגד תעבורה,
לא צריך טובות./אגד תעבורה

SmartBus (האופציה שמתאימה לקבוצות)

בינתיים, עד שעוד ערים ירימו את הכפפה ויפתחו קווי אוטובוס מיוחדים בשישבת, אפליקציה חדשה בשם סמארטבאס עשויה להביא את הבשורה. סמארטבאס היא אפליקציה שפותחה על-מנת להוזיל את עלויות הנסיעות המאורגנות באוטובוס באמצעות מכרזים. נשמע פשוט ומשעמם אבל אם מסתכלים מתחת לפני השטח מגלים רעיון גאוני.

האפליקציה (ווב ומובייל), שפועלת באופן ישיר מול כ-1,300 נהגי אוטובוס ומיניבוס בארץ, מחשבת באופן חכם את הנהגים שיהיה להם הכי משתלם להוציא את הנסיעה לפי המסלול שלה ולפי המסלול של הנסיעות הקודמות שלהם. וזה לא מסובך כמו שזה נשמע - אם נהג נסע מתל אביב לאילת וצריך לחזור חזרה, המחיר שהוא יציע לנסיעה חזור - אילת-תל אביב - יהיה זול משמעותית מנהג אילתי שיעשה את הנסיעה.

מנהל הסטארט-אפ, ישי כהן, חגג יום-הולדת 19 לא מזמן וכבר חסך מיליונים לנוסעים. "אנחנו מאתרים רכבים שנוסעים ריקים או שמשתלם להם להסיע בזול ומאפשרים שירות הסעה שחוסך 30%-40% מעלויות ההסעות", הוא מספר לוואלה! טק. "המערכת עובדת עם נהגי האוטובוסים והמיניבוסים ויודעת בהתאם למיקום שלהם, בכל רגע נתון, להתאים את ההסעה הזולה והמשתלמת ביותר, דבר שהביא לחיסכון של יותר משני מיליון שקלים באתר. רובם נחסכו עבור בתי ספר, עיריות ועמותות".

לדבריו, סמארטבאס היא בעצם האובר של האוטובוסים. "למעשה אנחנו משכללים את האופן שבו אוטובוסים נוסעים ומוזמנים. מסלולים יותר חכמים, מכרז מתקדם יותר, פחות זיהום אוויר, יותר חיסכון בדלק ובכסף", הוא אומר.

אך למרות שבבסיס הרעיון של סמארטבאס קיים החיסכון המיועד לארגונים, כהן מסביר כי האפליקציה, שזוכה לפופולריות גם בשבתות עובדת בסופי השבוע בצורה מעט שונה: "בשבתות הרבה מהנסיעות באתר הן של אנשים שמשתמשים בו כתחליף לתחבורה ציבורית, ומתאגדים ליציאה למסיבה או לים. אוטובוסים ציבוריים כפופים לצרכים פוליטיים ולא יכולים לנסוע בשבת או להתאים עצמם לביקוש, ואילו האוטובוסים והמיניבוסים של סמארטבאס פרטיים לגמרי ולכן מאפשרים נסיעה כשעולה הביקוש". לדבריו, כ-25-30 אחוזים מהנסיעות בשבתות הן קבוצות שהתארגנו רק לשם הנסיעה.
השימוש בסמארטבאס משתלם כשמדובר בקבוצה של עשרה נוסעים או יותר. טיול משפחתי או כמה קבוצות חברים שמתארגנות לצאת לים יכולים למצוא פיתרון למצוקתם באמצעות האפליקציה, שעשויה להוזיל משמעותית נסיעה בשבת, במיוחד אם משווים את העלות מול שירותי מוניות פרטיות.

פאב. ShutterStock
האובר של האוטובוסים./ShutterStock

"לוח טרמפים" בפייסבוק (האופציה הפשוטה)

עבור מי שמחפש פתרון יותר סטנדרטי ולא להסתמך על אפליקציה, כזו או אחרת, הגיע הזמן לחזור למקורות. או במילים אחרות - פייסבוק. החבר הכי טוב שלנו מאז 2006 מציל אותנו פעם נוספת ומאפשר לנו למצוא טרמפים נוחים. בדומה לוויגו, קבוצת "לוח טרמפים", על כל הווריאציות שלה, מאפשרת לנו לבחון את הטרמפיסטים שאנחנו יכולים לקחת ולהחליט עם אילו מהם אנחנו מעוניינים לחלוק את ריח הריקבון באוטו שלנו, וכמה לגבות על מחיר הדלק.

הפעילות בקבוצה מאוד קורקטית ותוכלו למצוא שם הודעות של גולשים המצהירים לאן ומהיכן הטרמפ הנדרש, עליהן מגיבים דורשי ומספקי טרמפים. בנוסף לקבוצה הכללית, תוכלו למצוא קבוצות קטנות יותר המיועדות לאזורים שונים בארץ, ומספקות שירות דומה. חברים בה כיום יותר מ-12,500 גולשים וכמובן שכשסוף השבוע מגיע הפעילות ממשיכה כרגיל.
שימו לב, לפני שאתם כותבים בקבוצה כדאי לקרוא את החוקים המדוקדקים שלה, שכן המנהלים מאוד מקפידים על כך. ולמרבה המזל, זה גם מה שמונע מהקבוצה להפוך למחסן של הודעות זבל ופרסומות.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא צריך אפליקציה מיוחדת כשיש את פייסבוק./ShutterStock

Uber (האופציה העתידית)

האפליקציה שמאפשרת לכם להזמין נהג בלחיצת כפתור תציל אתכם בשבת, בחג וגם בארבע בבוקר כשאתם שיכורים ביציאה ממועדון במרכז וצריכים איכשהו לחזור לבאר שבע (או להיפך). למי שלא מכיר, או במילים אחרות, למי שבילה את תשעת החודשים האחרונים בקישוש זרדים במערה בצפון, אובר היא אפליקציית מוניות המאפשרת להזמין נהג בלחיצת כפתור בדומה לגט-טקסי.

ההבדל הוא שירות uberX המאפשר לנסוע עם נהג פרטי שרשום בשירות, אך למרבה הצער עדיין לא פעיל בארץ בשל הרגולציה הממשלתית, שאוסרת על נהגים פרטיים לתפקד כנהגי מוניות. חרושת השמועות מסמנת דיון בלתי נמנע בנושא כשהממשלה החדשה תושבע, ולדברי מנכ"ל אובר ישראל הנהגים הפרטיים עשויים להוזיל את מחירי הנסיעות לעומת מוניות. בלונדון, לשם השוואה, משלמים 15 שקלים כמחיר בסיס, 90 אגורות לכל דקת נסיעה ו-7 וחצי שקלים לכל 1.6 קילומטרים (בהמרה מליש"ט). כלומר, לאו דווקא מחירים זולים בצורה שתאפשר לנו לבקר את בן-הדוד באילת לסופשבוע.
חשוב לציין שלמרות שהנהלת אובר טוענת שפתיחת שירות ה-X יוזיל את המחירים, כשמשווים את השירות בלונדון ובניו יורק למוניות הרגילות, לא מדובר בשירות זול יותר באופן משמעותי או אפילו בשירות יקר יותר בחלק מהמקרים.

לידיעת הקוראים הירושלמים, שימו לב שאובר משיקה את השירות ב-17 במאי ומעניקה שתי נסיעות חינם בירושלים באותו היום, ו-50% הנחה על כל נסיעה מירושלים בשבוע שאחרי במוניות הרגילות שעובדות איתה.

סמארטפון במכוניות. ShutterStock
מזמינים נהג בלחיצת כפתור./ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully