וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח פסיכולוגי: למה אנחנו אובססיביים ללייק?

ד"ר לירז מרגלית

30.6.2015 / 12:48

אם פעם היינו מחלקים לייקים בלי לחשוב פעמיים, כיום ללייק יש משמעויות חברתיות מרחיקות לכת. אנחנו רוצים שיאהבו אותנו, אנחנו רוצים שייראו אותנו, אנחנו רוצים לדעת שאנחנו אוהבים מה שחברים שלנו אוהבים ועוד

כפתורי לייק ושייר בפייסבוק. ShutterStock
הלייק נותן לנו תחושה של ערך עצמי./ShutterStock

כולנו עושים זאת מדי יום ולעתים קרובות אפילו כמה פעמים ביום; אנחנו בודקים מה חדש בפיד הפייסבוק שלנו ומחלקים לייקים לחברים, בני משפחה וסטטוסים שמצאו חן בעינינו. אם בעבר לחיצה על הלייק נחשבה לפעולה אינטואיטיבית שאינה דורשת מחשבה והיינו לוחצים על כפתור הלייק ברגע שהתוכן עבר סף מסוים של עניין מבחינתנו, כיום - לאחר 10 שנות שימוש בפלטפורמה החברתית - נוצר כבר סט של כללים ונורמות חברתיות בפייס.

הלחיצה על הלייק טומנת בחובה סט שלם של שיקולים ומידת החיבה שלי לפוסט מסוים משחקת היום תפקיד שולי בלבד בהחלטה. לפי מרכז התמיכה של פייסבוק, 65 מיליון משתמשים "אוהבים" (like) דברים מדי יום. העובדה שהלייק הפך למרכיב מרכזי באינטראקציה של הגולשים עם הפלטפורמה מעיד על המשמעות האדירה, ולעיתים הלא-מודעת, שמיוחסת לו על ידי הגולשים שנותנים לייק ואלו המקבלים אותו.

הלייק הפך להרבה יותר מתגובה חיובית לפוסט או לעדכון; המשמעות המיוחסת ללייק התפתחה בתהליך האבולוציה של השימוש בפלטפורמה וכיום נתפסת כאמירה על האדם עצמו. כלל האצבע גורס שככל שהאדם מקבל יותר לייקים, כך הוא יותר מקובל, אהוב ופופולרי. אנשים מתרגמים את מספר הלייקים לתחושת קבלה ואהבה בעולם החברתי הווירטואלי. על פי האנתרופולוגית קריסטל דקוסטה (Krystal D'Costa), כפתור הלייק הפך למשמעותי עד כדי כך שהוא עשוי להוריד או לרומם את התפיסה העצמית: "הלייק הפך ביטוי חיצוני של הפרסונה הדיגיטלית", לדבריה. יותר מכך, חוקרים אחרים הראו שתקשורת באמצעות הלייק מפחיתה תחושת בדידות כיוון שהיא מעבירה תחושת אמפתיה ואכפתיות.

פייסבוק. ShutterStock
תאהבו אותי!/ShutterStock

מנקודת מבטו של השולח, ללייק יש את אותה משמעות כמו לחיוך או לאמירת מילה טובה לאדם אחר. לחיצה על הלייק הינה פעולה בסיסית ופשוטה שאינה דורשת מאמץ, במילים אחרות הלייק מאפשר לנו לתקשר פידבק חיובי באפס עלויות מצד השולח.

אז מדוע אנחנו אוהבים לעשות לייק לכל מני דברים? אנשים נוהגים לומר מילה טובה לאדם אחר ממגוון רחב של סיבות, כולל סיבות אסטרטגיות כמו רצון להיראות נחמד, להתחנף לאחר או לקבל מחמאה או טובה בחזרה. אמירת מילה טובה לאחר אינה עולה לנו דבר ונעשית במאמץ מינימלי; אין צורך אפילו להתכוון לכך. נמצא כי אנשים אוהבים לקבל מחמאות גם אם הם מודעים לשימוש המניפולטיבי שלעיתים עומד מאחוריהן. ברמה הלא מודעת, מתן מחמאה מהווה הזדמנות לגיטימית לשקר ואנשים אוהבים לשקר מדי פעם. הזדמנות זו, שנתפסת כלא מזיקה, גורמת הנאה ומספקת תחושת שליטה באינטראקציה. יותר מכך, לאלו המתקשים במניפולציות רגשיות מעין אלה בחיי היומיום, הפייסבוק עושה חיים קלים וכעת ניתן להשיג את האפקט גם ללא המאמץ המנטלי הכרוך באינטראקציה פנים אל פנים.

מעבר למחמאה שבלייק, לקבלה של לייקים מתלווה משמעות קיומית בפלטפורמה הדיגיטלית. עדכונים או פוסטים המלווים במספר רב של לייקים למעשה יוצרים לנו מוניטין ברשת. משמעות נוספת היא קבלה ואישור חברתי, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. לאהוב את אותם דברים שאחרים אהבו ברשת, מאשרים מחדש את החיבור שלנו לקבוצה החברתית באמצעות זיהוי נושאי עניין המשותפים לנו ולקבוצה.

ד"ר לירז מרגלית, בעלת Phd בפסיכולוגיה, היא חוקרת חווית משתמש בחברת ClickTale, המפתחת טכנולוגיה לניתוח התנהגות גולשים באתרי אינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully