וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרויקט שמראה כמה שטחי השיח הציבורי הישראלי בפייסבוק

22.7.2015 / 7:28

אלעד מזרחי, סטודנט לתקשורת חזותית, ניתח בחודשים האחרונים את רמת הדיון בפייסבוק ומצא דרך מקורית במיוחד להציג את התוצאות, שצריכות להדאיג את כולנו

צילום מסך

אמצעי התקשורת שלנו השתנו בעשור האחרון ללא היכר. אנחנו מחליפים דעות ברשתות החברתיות, מתעדכנים בווטסאפ ומדברים באפליקציות מסרים מידיים. גם גופי התקשורת הגדולים מנסים להתחרות על זמן המסך שלנו בזירת הרשתות החברתיות, שם ניתן באמת לחוש בדופק של השיח הציבורי.

לדברי אלעד מזרחי, סטודנט מהמחלקה לתקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה, שבחן את השיח הזה בפייסבוק במסגרת פרויקט הגמר שלו "#פוליטיקה": "אופיין הייחודי של הרשתות החברתיות ואפליקציות המסרים מכתיב שיחה קצרה, מהירה ותמציתית. תוצר ישיר של שינוי זה הוא השטחת המידע והתוכן לכדי כותרות סנסציוניות שמטרתן למשוך תשומת לב ולהשיג כמה שיותר שיתופים. כותרות אלו נענות בכותרות נוספות, דומות בצורה מדאיגה לקודמות להן, ומכתיבות שיח חברתי שטחי ורדוד".

"בפרויקט אני משתמש בשיח הפוליטי בישראל כדי לבחון כיצד אמצעי התקשורת העכשוויים משפיעים על הדרך בה אנחנו מעבירים מסרים מורכבים", הוא ממשיך. "הפרויקט מציג את השיח הפוליטי הישראלי, שיח מורכב, עמוס ברבדים ומשמעויות, ואת המצב אליו הגענו בעקבות השינוי התקשורתי - דיון שטוח בין אנשים, שרבים על הכותרת האידיאולוגית אחד עם השני".

מזרחי ניתח את השיח הציבורי בפייסבוק במשך כמה חודשים השנה והגיע למסכנה שרוב הגולשים בפייסבוק כנראה כבר חשו בה בפיד שלהם: "השמאל הפך ל-'בוגד', הימין ל-'פאשיסט'", הוא מתאר בפשטות.

במסגרת הניתוח מזרחי לקח מאות נאומים וראיונות של פוליטיקאים ואישי ציבור וצמצם כל אחד מהם לקובץ תמונה קצר מסוג GIF, המציג לטענתו את עיקרי הדברים, או כמו שאומרים בתקשורת "סאונדבייט".

"חילקתי את הגיפים לעשרות קטגוריות שונות", הוא מפרט: "#ימין, #שמאל, #חגיגה, #בכי וכו'. את הגיפים העליתי למקלדת לסמארטפון שיצרתי המאפשרת להתכתב באמצעותם". או במילים אחרות: השיחות שלנו הפכו לכל כך צפויות ושבלוניות שניתן לנהל שיחה אקטואלית שלמה רק באמצעות האשטגים פופולריים וציטוטים באורך כמה שניות של פוליטיקאים.

"המקלדת החדשה מסבירה את המצב ומקצינה אותו בעת ובעונה אחת", אומר מזרחי. "השיחות הנוצרות באמצעותה מציגות חברה המזינה את עצמה בסיסמאות נטולות הקשר ותוכן, חברה המאמצת את אותן סיסמאות וכותרות ומייצרת בעזרתן שיח חדש, ריק מתוכן עוד יותר משהיה ומדאיג עוד יותר משחשבנו".

פרויקט הגמר של אלעד מזרחי יוצג בתערוכת הבוגרים של המרכז האקדמי ויצו חיפה, שתיפתח היום ותימשך עד ה-1 באוגוסט.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully