וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים יכולים לשלוט במוח של עכברים - בשלט רחוק

23.7.2015 / 6:40

במסגרת מחקר על שינוי התנהגות, חוקרים הצליחו לגרום לנוע לפי רצונם באמצעות אלקטרודה שחוברה למוחם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא סימפטי./מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות אינספור קפיצות טכנולוגיות מרשימות בעשורים האחרונים, יש סוגיות שהמדע לא הצליח לגמרי לפענח. אחת מהן היא האופן בו שינויים זעירים במערכת העצבים במוח של בעל חיים, נאמר בן-אדם, משפיעים על התנהגותו.

כעת מצא צוות חוקרים דרך להשפיע על אותה מערכת נוירולוגית בזמן אמת, באמצעות שימוש בבקר אלחוטי שיכול להאיר את אזור המוח ולהעביר אליו כימיקלים וכך גם לשלוט בעכברים חיים ובתנועותיהם, גם ממרחק. מעגלים עצביים נחשבים לאחראים לשלל הפרעות נוירולוגיות ובהן מתח, דיכאון, התמכרות וכאב - אותן יכולים חוקרים לדמות במעבדה בעזרת כימיקלים ושימוש באור.

במחקר אחרון זה, שפורסם בשבוע שעבר, בחנו החוקרים מוליך שנוצר מחומרים רכים, בגודל של כעשירית משערה אנושית, כלומר פולשני ומכאיב הרבה פחות עבור הנסיינים משיטות קודמות. הבקר החדש פועל באמצעות סוללות זעירות במיוחד המבטלות את הצורך בחוטים. הזרקת חומר דמוי מורפין אפשר לחוקרים לגרום לעכברים "לרקוד" לפי פקודתם. לעומת זאת, כששימש המכשיר להארת הנוירונים באזור מסוים של המוח, נותרו העכברים כולם באותו צד של הכלוב ואלה רק שתי דוגמאות להתנהגויות שנשלטו על ידי החוקרים.

עד כה היה קשה מאוד לבצע פעולות אלו, היות ועל העכברים להיות ערים ובתנועה חופשית בעת הניסוי, אלא שהאביזרים שפותחו עד כה נותרו מחוברים פיזית לראשם, גרמו לא אחת לנזקים והקשו על התנועה. כעת ניתן לקוות שעכברי המעבדה יסבלו קצת פחות, וכמובן שאולי יעזור הפיתוח להשפיע על התנהגות של בני האדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully