וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמיתי או לא? הפרחים המעוותים מפוקושימה גרמו להיסטריה ברשת

אילן גלר

26.7.2015 / 9:48

תמונות שפורסמו בטוויטר לפני כמה ימים הפכו לוויראליות לאחר שנטען כי הן מציגות עיוותים שנגרמו לפרחים בעקבות אסון הדליפה הגרעינית לפני ארבע שנים. רק שמדובר בעיוותים שיש בגינות צמחים בכל העולם

מרגניות מפוקושימה. טוויטר, צילום מסך
עיוותים קשים./צילום מסך, טוויטר

תמונה מוזרה של מרגניות מעוותות הכתה ברשת בימים האחרונים והפכה במהרה לוויראלית בזכות כיתוב שטען כי מדובר בתוצאה של הקרינה מהאסון הגרעיני שאירע בפוקושימה בשנת 2001. התמונה הועלתה לחשבון הטוויטר San_Kaido ופרחי הבר ממוקמים לכאורה בעיר המרוחקת כ-130 קילומטרים מהכור הגרעיני שדלף.

בתמונה ניתן להבחין כי הפרחים סובלים ממוטציות קשות, ולצד התמונה מופיע גם מד קרינה המעיד על רמה גבוהה של קרינה, מכפי שניתן היה לצפות בשדה פתוח. אלא שאחרי ההיסטריה התברר כי מדובר בבהלה חסרת בסיס, שכן סביר הרבה יותר כי העיוותים הנראים בתמונה הם תוצאה של מחלה בקטריאלית מוכרת, שסימנים לה ניתן לראות כמעט בכל גינה. "אם תכנסו למשתלה לקנות עציץ, סביר להניח שתמצאו לפחות אחד המציג תסמינים דומים - הם נפוצים מאוד", מסבירה ביולוגית הצמחים אלסבת' ווקר מאוניברסיטת מסצ'וסטס.

באשר לרמת הקרינה המוגברת, לדברי מומחים זו נמוכה בהרבה מקרינת הרקע שתימדד ברחובותיהן של ערים גדולות, ובכל מקרה אין שום סיכוי שהיא חזקה מספיק על מנת לגרום למוטציות כאלו בצמחים. אסון פוקושימה לא צפוי לגרום לנזקים סביבתיים נוספים מעבר לאלו שכבר תועדו, ואין סיבה לחשוב שהמצב איננו תחת שליטה.

האם מדובר בטיוח או ניסיונות הרגעה, שאינם מבוססים על המציאות באזור האסון, או שזה עוד מקרה של היסטרית רשת קלאסית? כל עוד הדיון יתבסס על תמונות אקראיות בטוויטר, כנראה שלא נדע בזמן הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully