זה הרובוט שנאס"א רוצה לשלוח לאוקיינוס בכוכבי לכת רחוקים

אילן גלר

29.9.2015 / 8:10

מאז שהתגלה על ידי גלילאו גליליי, בשנת 1610, חולמים אסטרונומים לקבל הצצה מתחת למעטה הקרח העבה העוטף את "אירופה", ירחו של כוכב הלכת צדק. את המשימה הזו לקחו על עצמם מהנדסי נאס"א, שעובדים על רובוט שיבלה את זמנו במים הקפואים של האוקיינוס התת-קרחי

אתר רשמי

אירופה הוא אחד הירחים של כוכב הלכת העצום צדק, וכבר תקופה ארוכה ידוע שתחת קרקעיתו הקפואה מסתתר אחד האוקיינוסים הגדולים ביותר במערכת השמש - המכיל עד פי שלושה יותר מים מאשר בכדור הארץ. לפיכך, מדובר במועמד מוביל למציאת חיים מחוץ לכוכב הלכת הכחול שלנו, ובסוכנות החלל האמריקנית כבר החלו להיערך לקראת שיגור הרובוט, שמתוכנן כך שיעמוד במשימה הקשוחה של צלילה תת-מימית לאורך חודשים בתנאים לא ידועים, תוך שמירה על עצמאות מקסימלית. וכמובן, החלק הכי החשוב - שיגיד לנו מה קורה שם מתחת לקרח.

בסרטון וידאו שפרסמה נאס"א ניתן לראות את אחד מניסויי השטח הראשונים של הרובוט, שזכה לכינוי BRUIE (Buoyant Rover for Under Ice Exploration). מבנהו הייחודי מאפשר לו להיצמד לשכבת הקרח מצידה התחתון, כך שהוא למעשה נוסע הפוך. זה לא אמור להפריע לו לאסוף מידע, לצלם תמונות ולהעביר למדענים גילויים חסרי תקדים באשר לתנאי המחיה השוררים על אירופה.

תאריך השיגור הגמיש במיוחד, שנקבע לרובוט המסקרן הזה, הוא במהלך העשור הבא, כך שיש למהנדסים של נאס"א עוד לא מעט זמן להכין את BRUIE לרגע האמת. בינתיים, משמשים הניסויים בהפעלתו לצורך איסוף מידע על המתרחש תחת האגמים הקפואים של אלסקה, כך שהפרויקט מניב מידע מדעי רב-ערך עוד הרבה לפני ש-BRUIE בכלל החל במסעו המרוחק לחלל.

רובוט תת קרחי. יוטיוב, אתר רשמי