וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסבר קצר: מה זה הענן, איפה הוא פיזית וכמה מקום יש שם בכלל?

אילן גלר

29.11.2015 / 10:01

אם גם אתם שומעים כל הזמן על אנשים שמעלים קבצים לענן, ולא ממש מבינים מה זה אומר, אבל נמנעים לשאול מה זה אומר מחשש להישמע לא מעודכנים, קבלו הסבר קצר שיפתור לכם את החידה

מחשוב ענן. ShutterStock
הראש בעננים./ShutterStock

אם אתם קוראים את זה, כנראה שאתם מחוברים לרשת, וככל הנראה שמעתם לא מעט במהלך השנה האחרונה את הביטוי "הענן" ולא בהקשר של מזג האוויר. ההתפתחות הטכנולוגית נעה קדימה במהירות כזו שלעתים אנחנו כבר מתביישים לשאול סביבנו על מה מדובר אבל אם גם אתם תוהים לאן הולכות התמונות כשהן נשמרות בענן, על איזה ענן כולם מדברים, ואיך תופעה מטאורולוגית טריוויאלית הפכה פתאום לדבר החם באינטרנט? קבלו הסבר קצר שיעשה סדר.

ובכן, "הענן" הוא למעשה אחסון של קבצים ומידע, או אספקת שירותים דרך רשת האינטרנט, ולא במיקום פיזי הנמצא בביתכם או בעסק בו אתם עובדים. הענן הזה למעשה ממוקם בחוות שרתים במקלטים מאובטחים, ככל הנראה עמוק מתחת לאדמה. הביטוי "ענן" נועד לדמות שירות שזמין לכם תמיד, בכל מקום ובכל זמן, ללא שום תלות בקרבה פיזית למקום שבו המידע שלכם נשמר. כלומר, השירים שלכם, או התמונות שלכם, לא שמורים בכונן בסמארטפון, במחשב או בדיסק-און-קי אלא שמור במקום מרוחק וזמין בקליק אחד.

מאות חברות ברחבי העולם מספקות שירותי ענן, אך שלוש המובילות - שמרכזות תחתיהן נתחים מדהימים למדי מכלל הפעילות ברשת, הן גוגל, מיקרוסופט, והגדולה מכולן - אמאזון (כן, החנות). נפח המידע שכל אחת מענקיות הטכנולוגיה הללו שומרת עליו נמדד בפטה-בייטים - יחידת מידע המייצגת אלף טרה-בייט, או מיליון ג'יגה. גודל הענן של מיקרוסופט מוערך בכ-100 פטה-בייט, ואילו זה של אמזון מוערך בלא פחות מ-900 פטה-בייט. אם אתם לקוחות של שירות אחסון הקבצים דרופבוקס, לדוגמה, הקבצים שלכם שמורים למעשה במחשבים של אמזון.

אחסון קבצים בכמויות כאלו הוא לא עניין לחובבנים, ומהנדסי החברות המובילות בתחום חושבים על כל תעלול שיאפשר להם לחסוך אפילו שברי אחוזים בעלות התפעול של מאות אלפי מחשבים המחוברים לרשת. דוגמה אחת לכך היא הקמת חלק ממרכזי המידע הגדולים והחשובים בעולם סמוך לקוטב הצפוני, שם יחסית קר יותר - ועל כן עלויות קירור מערכות המחשב פוחתות.

  • עוד באותו נושא:
  • מחשוב ענן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully