וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי נמכרה במיליארד דולר? האקזיטים הישראלים הגדולים של 2015

3.12.2015 / 7:58

ישראל, כבר יודעים בכל העולם, היא מדינה קטנה עם הון אנושי משובח המייצר לא מעט חידושים עבור העולם. מדי חודש נסגרו השנה כמה עסקאות בסך עשרות ומאות מיליוני דולרים. כך נראתה השנה הטובה של הסטארט-אפ ניישן

צעירים עובדים מול מחשב. ShutterStock
2015 הייתה שנה טובה להיי-טק הישראלי./ShutterStock

אפל, פייסבוק, מיקרוסופט, גוגל, בלקברי, פייפאל, HP, דרופבוקס - אלו רק כמה מהשמות הגדולים והבולטים של השחקניות הזרות הרבות, שפעלו במהלך 2015 בשוק האקזיטים הישראלי השוקק. שנת 2015 הייתה אחת השנים הטובות של מה שהפך כבר לאחד מענפי הייצוא המשגשגים של ישראל, ולצד העסקאות שהושלמו בהצלחה ישנם גם עשרות דיווחים על המשך מגעים בין סטארט-אפים למשקיעים פוטנציאליים.

חודש ינואר נפתח עם מכירת הסטארטאפ הישראלי TravelFusion, פלטפורמת השוואה ורכישת טיסות זולות, על ידי Ctrip, חברת תיירות סינית מובילה, ב-160 מיליון דולר במזומן לפי הערכות. הסטארטאפ Appoxee נמכר לחברת Teradata האמריקאית תמורת 20-25 מיליון דולר. דרופבוקס, ענקית שירותי האחסון בענן, הודיעה על רכישת הסטארטאפ הישראלי CloudOn, ופתיחת מרכז פיתוח מקומי של החברה, בעסקה שפרטיה לא פורסמו. עוד בהמשך החודש נמכרה Redbend הישראלית (לא התכנית עם הבובה החרמנית שאוהבת לקלל) תמורת 200 מיליון דולר במזומן ומניות, על ידי חברת הרמן האמריקאית, יצרנית מערכות מולטימדיה לרכבים.

בפברואר נמכרה Segoma הישראלית, העומדת מאחורי טכנולוגיה חדשה לצילום יהלומים באופן איכותי ומדוייק, לחברת R2NET בעלת אתרי מכירת תכשיטים, בעבור כ-18 מיליון דולר. פורטיקור המספקת פתרון ישראלי לאבטחת מידע בענן נמכרה ל-Intuit האמריקאית, בעבור סכום שלא פורסם. באמצע פברואר נודע כי הסטארטאפ הישראלי Panaya, המתמחה בשדרוג מערכות ניהול משאבים ארגוניים נמכר לחברת Infosys ההודית, תמורת 200 מיליון דולר. Eat24 המפעיל שירות משלוחי אוכל ממסעדות מקומיות נרכש גם כן, על ידי אתר האוכל Yelp, תמורת כ-134 מיליון דולר.

מיקרוסופט תוקעת דגל בכפר סבא

מיקרוסופט סימנה כבר ברבעון הראשון את תחילת עונת ההשקעות שלה בשוק הישראלי גם כן, עם רכישת חברת N-Trig המפתחת עטים דיגיטליים ב-30 מיליון דולר, לפי הערכות, ואילו Appsfire הישראלית נרכשה תמורת סכום זהה על ידי תאגיד הפרסום הצרפתי Mobile Network Group.

חודש מרץ נפתח ברכישת CyActive הישראלית, החוזה מתקפות סייבר, על ידי ענק התשלומים המקוון PayPal תמורת סכום של 60-80 מיליון דולרים, לפי ההערכות. עוד בתחילת החודש, נמכרה eXelate הישראלית המציעה טכנולוגיה לפנייה מותאמת אישית ללקוחות, ב-200 מיליון דולר לפי הערכות, לחברת נילסן הבינלאומית. באמצע מרץ נרכשה ARX הישראלית, העוסקת בחתימה דיגיטלית ופתרונות אבטחה מתקדמים, לחברת DocuSign האמריקאית תמורת כ-30 מיליון דולר.

בתחילת הרבעון השני נרשמה עסקת רכישת Lacoon Security הישראלית על ידי צ'ק פוינט, בעבור 100 מיליון דולר, בעוד ש-Moment.me המקומית נמכרה תמורת 10 מיליון דולר לחברת האינטרנט WIX. באמצע אפריל פורסם כי חברת אפל רוכשת את LinX הישראלית, בכ-20 מיליון דולר לפי הערכות, ותטמיע את הטכנולוגיה מתוצרתה המאפשרת איכות צילום של מצלמות DSLR במכשיריה. בהמשך החודש נמכרה ClickSoftware הישראלית, המציעה פתרונות ניהול משאבי אנוש ואופטימיזצית שירות, לקרן ההשקעות האמריקאית פרנסיסקו פרטנרס באחת העסקאות הבולטות בשליש הראשון של השנה - 433 מיליון דולר. בסוף החודש פורסם כי גם בלקברי, לשעבר מהשמות המובילים בעולם הסלולר, תרכוש את WatchDox הישראלית המתמחה באבטחת מידע בענן, ותקים מרכז פיתוח כחול לבן ראשון בארץ.

בתחילת מאי נודע גם כי MyEcheck רכשה את Seergate הישראלית, פלטפורמה שנועדה לבנקים המעוניינים להציע שירותים באמצעות רשתות חברתיות ודואר אלקטרוני, תמורת כ-3 מיליון דולר, ואילו פלטפורמת הפרסום המקוון StuccoMedia נרכשה על ידי Market Tech בעבור 43 מיליון דולר. Borderfree הישראלית נרכשה על ידי Pitney Bows האמריקאית תמורת 450 מיליון דולר.

ענקית המחשוב HP רכשה בחודש מאי את הסטארט-אפ הישראלי "קונטקסטרים", בסכום שלא פורסם אך מוערך בכמה עשרות מיליוני דולר. במאי פורסם גם כי ענקית החיפוש גוגל, רוכשת את Timeful הישראלית, לצד Pulse.io - סטארטאפ ישראלי האחראי לכלי מתקדם המאפשר למפתחים לגלות באגים הגורמים לקריסה באפליקציות. הסכומים לא פורסמו בשתי העסקאות.

בחודש יוני השנה נודע כי קרן ההון-סיכון הפרטית Insight Venture תרכוש את השליטה ב-Checkmarx הישראלית (70-80 אחוזים ממניות החברה) תמורת 84 מיליון דולר עבור. באותה תקופה ענקית התוכנה הארגונית CA רכשה את חברת הסטארטאפ הישראלית IdMlogic ב-15 מיליון דולרים.

Lumenis הישראלית הוותיקה בתחום הפיתוחים הרפואיים נמכרה תמורת 510 מיליון דולר ל-XIO, קרן השקעות אלטרנטיבית מסין, באחת העסקאות הגדולות של השנה. בסוף אותו החודש פורסם כי Qlight Nanotech הישראלית תירכש על ידי ענקית התרופות הגרמנית Merck.

לקוחות בחנות אפל בניו יורק, יולי 2015. רויטרס
גם הגדולות ממשיכות להשקיע בישראל./רויטרס

חום יולי אוגוסט

באמצע חודש יולי נודע כי פייסבוק בכבודה ובעצמה רוכשת את חברת Pebbles הישראלית, תמורת כ-60 מיליון דולר, במטרה לשלב את הטכנולוגיה מתוצרתה במשקפי המציאות הרבודה "אוקולוס", שרכשה הרשת החברתית בעבר. באמצע החודש הודיעה ענקית נוספת, מיקרוסופט, על רכישת Adallom הישראלית, המתמחה באבטחת נתונים ומידע ארגוני רגיש בטכנולוגיית ענן, תמורת 320 מיליון דולרים, לצד רכישת FieldOne הישראלית, העוסקת בניהול IT, תמורת 39 מיליון דולרים.

עוד פורסם כי אפליקציית Keeprz - פיתוח ישראלי שנועד לניהול מועדון לקוחות עבור עסקים קטנים ובינוניים - תימכר בכ-50 מיליון דולר ל-Como העומדת מאחורי פלטפורמת לבניית אפליקציות מובייל עסקיות. WhiteBox הישראלית, העוסקת בטכנולוגיות לאבטחת מידע ארגוני רגיש, נרכשה באמצע החודש על ידי SailPoint האמריקאית, תמורת סכום לא ידוע.

בשלהי יולי הודיעה וייבר על רכישת Nextpeer הישראלית, רשת חברתית לגיימרים אותה צפויה כעת לשלב וייבר בפלטפורמת המשחקים שלה, תמורת 9 מיליון דולר. SimilarWeb הישראלית רכשה את Swayy המקומית, שעוסקת בניטור תעבורת רשת והמלצת תוכן במדיה החברתית, בעסקה שהוערכה בכמה מיליוני דולרים.

בסוף החודש פורסם גם כי חברת התרופות Merck האמריקאית רוכשת את cCam Biotherapeutics הישראלית, שפיתחה תרופה המנצלת את מערכת החיסון למלחמה בסרטן ועשויה לחסוך את הצורך בטיפול כימותרפי קשה, בעבור 605 מיליון דולר, מהם 95 במזומן - האקזיט השני בגודלו לאורך כל השנה, ורכישה ישראלית שנייה עבור Merck ב-2015.

בתחילת אוגוסט נמכרה InfiApps המפתחת משחקים חברתיים ל-Stride Gaming הבריטית, תמורת כמעט 40 מיליון דולר, בהתאם לעמידתה ביעדים משותפים. בהמשך החודש רכשה CyberArk הישראלית את חברת CYBERTINEL, המציעה פתרונות כחול-לבן להגנה על ארגונים מפני איומים ומתקפות מקוונות וזיהוי מוקדם שלהם, בסכום המוערך ב-20 מיליון דולר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדבר הזה שווה מיליארד דולר./מערכת וואלה!, צילום מסך

האקזיט הגדול ביותר של 2015

ספטמבר הביא עמו השנה את האקזיט הגדול ביותר ל-2015, כאשר Valtech Cardio הישראלית נרכשה על ידי Heartware תמורת כמיליארד דולר, במניות החברה. בתחילת החודש פורסם גם כי Playtika הישראלית רוכשת את Big Blue Parrot, סטארט-אפ מקומי שאחראי לפיתוח משחקי רשת חברתיים, בעסקה שהוערכה בכ-10 מיליון דולר. עוד נודע כי גם AreaOne העוסקת בפתרונות שיווק ואופטימיזציה באינטרנט תירכש על ידי Marimedia, הישראלית גם כן, שפועלת באותה נישה מקוונת, בעסקה בסכום של 10-17 מיליון דולרים.

באמצע החודש פורסם כי Pursway הישראלית תימכר במחיר שאינו מכסה את ההשקעה שבוצעה בה עד כה, ותאבד את מרבית עובדיה בתהליך, לאחר שענקית המדיה והפרסום IPG רכשה אותה ואת נכסיה. במקביל נודע כי חברת המכשור הרפואי Zoll האמריקאית תרכוש את Kyma תמורת יותר מ-35 מיליון דולר, ותהפוך אותה למרכז פיתוח, שימשיך בין היתר בפיתוח מד-המעקב הלביש לחולי לב, שעורר את עניינה של Zoll.

עוד בספטמבר, איירון סורס קנתה את סופרסוניק, בכ-200 מיליון דולר לפי הערכות, ונודע כי Prosper האמריקאית רוכשת את Billguard, המציעה טכנולוגיה כחול-לבן למעקב אחר תשלומים וניהול כלכלי חכם, בעסקה בת כ-50 מיליון דולר. ענקית התרופות טבע הודיעה על רכישת הסטארט אפ Gecko Health Innovations, המפתח פלטפורמה למעקב רפואי אישי והתראה ישירה לרופא המטפל בזמן אמת, בסכום שלא פורסם.

המגמה נמשכת בגדול

הרבעון המסכם לשנה זו כלל שורה ארוכה ומרשימה של אקזיטים. CyberArk הישראלית רכשה בתחילתו את Viewfinity המקומית - רכישתה השנייה לשנת 2015. החברה המפתחת פתרונות להגנה על רשתות מפני מתקפות Zero-day, רושעות למיניהם ושאר איומים מערכתיים, נמכרה תמורת כ-30.5 מיליון דולר.

Zend הישראלית, שפיתחה שפת פיתוח חינמית בהתבסס על PHP המוכרת, המשמשת אתרים רבים ומובילים כולל הרשת החברתית פייסבוק, אנציקלופדית הרשת ויקיפדיה ועוד, נרכשה על ידי Rogue Wave בעסקה שהוערכה בעשרות מיליונים. עוד בראשית אוקטובר נרשם האקזיט השלישי בגודלו עד כה לשנה זו, כש-ProQuest האמריקאית המוכרת והמבוססת רכשה את ExLibris הישראלית, המפתחת מערכות מתוחכמות לניהול מאגרים וספריות, בעסקת ענק של כחצי מיליארד דולר.

באמצע החודש רכשה חברת התוכנה Gilbarco Veeder-Root בעשרות מיליוני דולרים לפי הערכות את Odysii של יאיר גולדפינגר, המפתחת פלטפורמה לעידוד מכירות באתרי סחר ונקודות מכר מקוונות אחרות, באמצעות הצעות מותאמות ללקוח, המבוססות על מלאי החנות. לאחר מכן נודע כי מיקרוסופט רכשה את Secure Islands, סטארט-אפ ישראלי לניטור מסמכים והגבלת הרשאות גישה אליהם ברשתות ארגוניות, ב-150 מיליון דולר - זו רכישתה הרביעית השנה של ענקית הטכנולוגיה בשוק ההיי-טק הישראלי.

אדם שיש לו רעיון. ShutterStock
מה יהיה בהמשך?/ShutterStock

סוף השנה: יש מקום לאופטימיות

בתחילת חודש נובמבר פורסם כי ענקית התוכנה Amdocs נמצאת בסוף תהליך חתימת עסקה לרכישת הסטארט-אפ הישראלי cVidya, שהוקם בשנת 2000 ומאז עסק בפיתוח מוצרי אבטחה ואימות נתונים לחברות מדיה, בעסקה שהוערכה בכ-30 מיליון דולר. עוד בתחילת החודש, באקזיט שכולו כחול-לבן רכשה Lumenis הישראלית, העוסקת בתכנון מערכות מבוססות אנרגיה לשוק הרפואי והאסתטי, את פולוג'ן, חברה מקומית גם כן, המפתחת ומשווקת פתרונות אסתטיקה מתקדמים, בעסקה שלא נחשפו פרטיה המדוייקים.

באמצע חודש שעבר רכשה גם חברת האבטחה AVG הפופולרית מצ'כיה, שם נרדף לאחד מקליינטי האנטי-וירוס הנפוצים בעולם, את Flayvr הישראלית, המייצרת כלים טכנולוגיים ללניהול חכם של תמונות, בעסקה שהוערכה בכמה מיליוני שקלים. Centrica ההולנדית, חברת האם של Direct Energy, רכשה בעסקה של בסך כ-60 מיליון דולר את Panoramic Power הישראלית, המתמחה בפתרונות ניהול אנרגיה במבנים מסחריים ותעשייתיים שונים. עוד בסוף נובמבר, נודע כי MikaMonu המפתחת טכנולוגיות מתקדמות לניהול זיכרון נמכרה ל-GSI Technology האמריקנית, בזכות טכנולוגית אופטימיזציה הזיכרון ואיחסון למערכות ביג-דאטה ומיחשוב בענן עליו עמל הסטארט אפ הישראלי, תמורת 7.5 מיליון דולר או יותר, בהתאם לעמידת החברה ביעדים שהוצבו לה.

חודש שלם עוד לפנינו, והיד עוד נטויה, אבל נראה ששנת 2015 האירה פנים לסטארט-אפים וחברות היי-טק הישראליות. האם אנחנו לא שמים לב שבועה נוספת מתנפחת בישראל? קשה לקבוע בוודאות וכנראה שנדע בשנה הבאה לאן המגמה הזו הולכת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully