וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש תחזיות טכנולוגיות לשנת 2016

31.12.2015 / 17:30

מוצרי חשמל חכמים, מותו של המחשב האישי, התגברות פשעי הסייבר, מציאות רבודה ומדומה וגם הקאמבק של מיקרוסופט - ניסינו לשרטט אילו מהפכות יאפיינו את השנה הבאה עלינו לטובה

עולם אינטרנט. ShutterStock
אולי ב-2016 לא יגמר המקום באייפון כל כך מהר./ShutterStock

הקאמבק של מיקרוסופט

בניגוד לאפל, שהשנה לא הצליחה לרגש במיוחד עם אף אחד מהמוצרים שלה, ענקית הטכנולוגיה הוותיקה מעמק הסיליקון החלה לעשות ב-2015 קולות רמים של קאמבק. שורה של פיתוחים, בתחומים שונים, החזירו את החברה שמזוהה יותר מכל עם המחשב האישי לכותרות, ונראה שהפעם מיקרוסופט ממש לא שמה את כל הביצים שלה בסל אחד.

אבל לפני שנגיע לכל הפיתוחים שעשויים להחזיר את מיקרוסופט לחיינו בסערה, חשוב לציין לטובה את ווינדוז 10. הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה זוכה לביקורות לא רעות בכלל, אחרי שתי גרסאות מזעזעות (7 ו-8). חזרתו של תפריט ההתחל, ההבנה שרובנו לא משתמשים במסכי טאצ' במחשב וחזרה לפיצ'רים המוכרים בתוספת שדרוגים יעילים באמת בלמו את שטף הקללות שחטפה מיקרוסופט מכל משתמש ווינדוז בשנים האחרונות. זה לא אומר ש-10 לא מקרטעת, מגמגמת ומדי פעם גם קורסת, אבל היא מציעה למשתמשים תקווה לעתיד טוב יותר.

בתחום המובייל, הווינדוז פון עשויים לזכות בעדנה סוף סוף בזכות שדרוגים משמעותיים, השקעה בחנות האפליקציות ובעיקר התממשקות עם ווינדוז 10. הסרפייס פרו החדש - הטאבלט גדול הממדים של מיקרוסופט – סוף סוף מצא את מקומו בעולם שדורש היום מסכים גדולים יותר בלי כל הטרחה של מחשב אישי. או במילים אחרות: כשאפל משיקה מוצר שהיא העתיקה ממך, כנראה שעשית משהו נכון.

גם התוכנות המוכרות של מיקרוסופט עשו חיל השנה. סקייפ שחררה כמה שדרוגים משמעותיים, שהופכים אותה לאפליקציית שיחות הווידאו הטובה בעולם, ללא כל ספק, כשהמרכזי שבהם הוא התרגום הסימולטני לעשרות שפות.

אינטרנט אקספלורר המאוס והפתטי זכה לקבורה מכובדת ושדרוג בדמות דפדפן אדג', ואפילו מנוע החיפוש בינג - מהמגוחכים שבמוצרי מיקרוסופט לנוכח קיומה של גוגל - כבר לא גורם לאנשים לפרוץ בצחוק.

מערך ה-Office 365 החדש הפך את מיקרוסופט שוב לשחקנית ברמת הענן והשירותים המקוונים. וזה מבלי לציין את המשך התבססותה של מיקרוסופט בשוק קונסולות המשחק עם ה-XBOX.

כל אלה עדיין לא מעידים שהענקית המזדקנת של ביל גייטס חזרה לטופ, אבל לפחות ההידרדרות המביכה של החברה נעצרה השנה ומיקרוסופט הצליחה אפילו להרים כמה גבות בפליאה. וזה מבלי לציין את משקפי ההולולנס (עליהן ארחיב בהמשך) שהולכות לעשות מהפכה בדרך בה אנחנו צורכים מידע במרחב הציבורי הפיזי. אם יתברר שזה לא הפיתוח המשמעותי ביותר, שיגדיר את הטכנולוגיה בעתיד הקרוב, כנראה שהרבה מאוד אנשים ייאלצו לאכול את הכובע, ואני ביניהם.

מיקרוסופט השיקה את ה-Surface Pro 4, אוקטובר 2015. AP
הזקנה של עמק הסיליקון מתעוררת לחיים?/AP

מותו של המחשב האישי

שנת 2015 נעצה עוד כמה מסמרים בארון הקבורה של הפי.סי ואפילו משתמשי מק (שאינם זקוקים לו לעבודות גרפיקה ועיצוב) יכולים לחוש את אובדן הנחיצות הזו. הסמארטפונים, הטאבלטים, הקונסולות, הטלוויזיות החכמות ומחשבי המקל (המתחברים ב-USB למסך הטלוויזיה) מספקים לנו את כל כוח החישוב, והחיבור לרשת, שאנחנו באמת צריכים.

בנוסף, מהפכת "האינטרנט של הדברים" שואפת לחבר את כל מכשירי החשמל שלנו לרשת האינטרנט הביתית, וכך גם לייתר עוד יותר את המחשב - אותה פיסת טכנולוגיה ששירותיה החשובים ביותר כבר מזמן הופקעו ממנה לטובת מכשירים ניידים ונוחים הרבה יותר.

נכון, לרבים מאתנו עדיין יש מחשב נייח או נייד בבית, אבל תשאלו את עצמכם - מתי בפעם האחרונה פתחתם את המחשב לחפש משהו בגוגל, או לצפות בסרטון? אפילו סטודנטים שבויים, הזקוקים למחשב נייד, יספרו לכם שהרבה יותר נוח לעבוד עם טאבלט ומקלדת, או אפילו עם סמארטפון ומקלדת בלוטות' במקום להיסחב עם משקולת על הגב.

המעבר לשירותי ענן יאפשרו לנו להתנתק סופית מהמחשב האישי, ולמעשה להעביר את כל בסיס הפעולה שלנו למרחב המקוון. שמירת מסמכים על כונן מקומי תיראה לנו בקרוב כמו חוסר אחריות, או פעולה של פרנואידים המאבטחים את המידע שלהם בצורה מוגזמת.

פיתוח ספציפי נוסף, שפרץ לחיינו השנה ומייצג את תהליך קבורת המחשב האישי, הוא הרספברי פאי - מחשב Single Board זול בגודל של כרטיס אשראי הכולל יחידת עיבוד של 100 מגה-הרץ, זיכרון פנימי של עד 256 מגה, מעבד גרפי וחיבורי USB ו-HDMI. כיום הוא משמש חובבי טכנולוגיה לפיתוחים רבים בתחום "האינטרנט של הדברים" (עליו ארחיב בהמשך) אבל יותר מכל הוא מעיד שמוצרים חכמים יספקו לנו את כל המידע שנצטרך.

לעבור מהטלוויזיה למחשב, כדי לבדוק מידע על כוכב של סרט בו אנחנו צופים ייראה לנו מגוחך כמו שהיום נראה לנו מטופש לבדוק במדריך השידורים מתי מוקרנת התכנית האהובה עלינו. מדריך שידורים, אגב, זו חוברת מודפסת עם לוחות הזמנים של כל ערוצי הטלוויזיה וזה היה פופולרי בשנות התשעים בערך כמו התנ"ך והקטלוג של איקאה.

פיתוחים נוספים שהופכים את המחשב האישי למיותר הם מחשבי המקל, כמו זה שאינטל הציגה השנה, והופכים את המסך המרכזי בבית למחשב לכל דבר. תוסיפו על זה את הקונסולות המחוברות לרשת והסטרימרים החכמים ותקבלו עודף של גאדג'טים שכולם עושים את אותו הדבר. לקנות מחשב לצרכים בסיסיים היום זה קצת כמו לקנות מצלמה דיגיטלית לשימוש לצד הסמארטפון.

זה לא אומר ששנת 2016 תהיה נטולת מחשבים אישיים, אבל ככל שיחלוף הזמן אנחנו נפסיק לקנות מחשבים ונסתפק בשאר השכלולים שמחברים אותנו לעולם. או במילים אחרות: כל מי שיצטרך מחשב חדש ישאל את עצמו, למה בעצם לא לקנות טאבלט במקום?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אילוסטרציה. ShutterStock
מי צריך אותך בכלל?/ShutterStock

החלום משתלב במציאות

שנת 2015 היוותה ללא שום ספק את נקודת המפנה בכל הנוגע לטכנולוגיות המציאות המדומה (Virtual Reality) והמציאות הרבודה (Augmented Reality). מהזמינות של משקפי התלת-ממד מקרטון של גוגל ועד למשקפי הגיר VR של סמסונג וההולולנס של מיקרוסופט - אם לא יהיו בלת"מים, שנת 2016 תהיה השנה שבה הטכנולוגיה הזו תפרוץ לחיינו במלוא העוצמה.

אנשים מדברים לעצמם ברחוב? תשכחו מבלוטות'. בקרוב מאוד אנחנו נראה אנשים נוגעים באוויר, מחווים תנועות עם הידיים מול קירות ורצים במקום. כל אחד שיחזיק התקן משנה מציאות כזה יחווה את העולם בצורה שונה, וכולנו נצטרך להתרגל לניתוק עמוק יותר בין בני אדם במרחב הציבורי.

משקפי המציאות המדומה של אוקולוס ריפט, המיוצרים על ידי חברת Oculus VR, שנקנתה על ידי פייסבוק בסכום של כשני מיליארד דולרים בשנה שעברה, לוקחים את המסך הקטן ומפוצצים אותו. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לכל אחד להיכנס לעולם וירטואלי באיכות גבוהה, ולחוות רגעים ומקומות באופן שגורם לתלת-ממד בקולנוע להיראות כמו תיאטרון בובות מאולתר מפחיות בקמבודיה. במקום לצפות בסרט על מסך הטלוויזיה, המשקפיים האלה מושיבים אתכם בקולנוע מול מסך ענק, לוקחים אתכם לצלילה באוקיינוס או מכניסים אתכם לעולם המשחק החייזרי שאתם הכי אוהבים. זו השתלטות מוחלטת על שני חושים לפחות, ואם תעשיית הפורנו כבר החלה לאמץ את הטכנולוגיה הזו סימן שהיא בנקודת פתיחה טובה.

ואם מציאות מדומה היא העתיד של המשחקים והבידור, מציאות רבודה היא העתיד של הפונקציונליות. משקפי ההולולנס של מיקרוסופט משלבים גרפיקה ממוחשבת בעולם הפיזי בזמן אמת ומאפשרים להלביש שכבות של מידע על מה שאנחנו רואים. באחת ההדגמות של מיקרוסופט שיחק נציג החברה בארגז חול כשהמשקפיים לראשו - ברגע ערימת החול חסרת האופי הפכה למפה טופוגרפית צבעונית ומשתנה ללא הרף. מבחינת שימושים, ניתן להשתמש בהם גם בעולמות הבידור וגם לצרכים רפואיים באותה המידה. בתחום הזה, הדמיון הוא הדבר היחיד שמגביל את השימושיות.

האינטרנט של הדברים

אמנם השנה החולפת לא היוותה ציון דרך משמעותי במיוחד, אלא המשיכה את מגמת "האינטרנט של הדברים" (IoT), אבל השקה אחת של גוגל עשויה להפוך את 2016 לשנה בה מוצרי החשמל החכמים סוף סוף יהפכו לסטנדרט.

בסוף חודש מאי חשפה ענקית החיפוש האמריקנית את מערכת ההפעלה Brillo, המיועדת למכשירי חשמל ביתיים, והסטנדרטיזציה הזו עשויה להיות קו פרשת המים בכל הנוגע לאימוץ מוצרים חכמים כמו מכונות כביסה, מדיחי כלים, דודי חימום, מכונות אספרסו וכל מה שכבר היום מסוגל להתחבר לרשת הביתית.

ברילו אמורה להיות התרומה של גוגל למפתחים שרוצים לחבר לרשת הביתית מכשירי חשמל שאינם מתקשרים אחד עם השני באופן מסורתי. מערכת ההפעלה מבוססת על אנדרואיד ולדברי גוגל היא תהיה ניתנת להתקנה בכל חומרה. פרויקט נוסף של גוגל, בשם Weave, אמור לאפשר לחפצים לתקשר עם חפצים באופן שוטף, וכך להעמיק את הקישוריות ברחבי הבית.

גם וואווי הסינית הכריזה השנה על מערכת ההפעלה LiteOS המיועדת למכשירי חשמל ביתיים ומערכת השבבים ARTIK של סמסונג תשמש לאותה המטרה בדיוק. אינטל השיקה בישראל מעבדה עבור פרויקטים בתחום ונראה שבקרוב מאוד, אם הטלוויזיה שלכם לא תדבר עם שואב האבק הרובוטי תרגישו מיושנים ומנותקים.

תוסיפו לזה את מערכת ההפצה החדשה של אמזון, באמצעות רחפנים, את כפתורי הדש של אמזון לרכישת מוצרי צריכה מכל נקודה בבית, את העוזרות האישיות כמו סירי, קורטנה וגוגל נאו ואת המסכים הדקים והגמישים החדשים שמפותחים על ידי כמה ענקיות טכנולוגיה בעולם ותקבלו תמונה מאוד ברורה של בתי המגורים בעתיד.

תחום נוסף הנהנה מהתקדמות אדירה הוא הרכב. כבר כמה שנים שגוגל עובדת על מכונית ללא נהג, וולוו וניסאן מתכננות להשיק מכוניות אוטונומיות כבר בשנת 2020 וגם ענקית החיפוש הסינית, באיידו, חשפה את המכונית האוטונומית שלה, שלפי הדיווחים הצליחה החודש לנווט בהצלחה ברחובות בייג'ינג. לפי השמועות, גם אפל עובדת על מכונית חשמלית, שאולי ואולי לא תהיה אוטונומית. אמנם שנת 2016 לא תהיה השנה בה המכוניות הללו ישתלטו על הכבישים, אבל זו עשויה להיות השנה שבה נבין שעתיד הנהיגה כבר לא בידיים שלנו.

בית חכם. ShutterStock
לקום מהספה בשביל להדליק דוד?!/ShutterStock

פשעי הסייבר יהיו חמורים יותר

אם מכשירי החשמל שלנו יהפכו לחכמים יותר, וילמדו לדבר אחד עם השני ואיתנו, הם גם ידעו לדבר עם האקרים. סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים יאבדו קצת מכוח המשיכה שלהם לטובת מוצרים אחרים. פגיעה בנו באמצעות השבתת דוד החימום בחורף או האזנה לכל המתרחש בסלון באמצעות הטלוויזיה החכמה, יהפכו למתקפות פופולריות יותר. לפחות לגבי הטלוויזיה, לא מדובר בתיאוריה בלבד: בחודש מרץ 2015 התגלה שהטלוויזיות החכמות של סמסונג מקליטות את כל מה שנאמר בסביבתן, ושולחות את המידע לשרתי החברה. אם זה לא מספיק, עיון בתנאי השימוש של המכשיר מגלה שהחברה אף רשאית לשתף את המידע עם חברות פרסום.

גם המחשבים, השולטים במכוניות, יהיו חשופים יותר למתקפות סייבר וזה מבלי להיכנס בכלל לסכנות של המכוניות האוטונומיות, שכאמור עוד יגיעו לכבישים בעתיד הקצת יותר רחוק.

מגמה שתפסה תאוצה השנה היא התשלום באמצעות הסמארטפון. המנגנונים של גוגל, אפל וסמסונג יחשפו אותנו לסוג חדש של תרמיות ולפריצות ברמה גבוהה יותר. כנראה שעיקר הסכנה עוברת כעת מהמחשב האישי לסמארטפונים שלנו. לפי דוח סיכום השנה של חברת אבטחת המידע ESET, נראה בשנה הקרובה יותר מתקפות כופר מקוונות (Ransomware) ויותר מתקפות של גניבת מידע, אם לצרכי גניבת כסף ואם לצרכי פרסום.

תוכנות כופר הן תוכנות זדוניות שחודרות למחשבים, ומצפינות את כל הקבצים ששמורים עליהם, כולל תמונות, מסמכים, סרטונים ועוד. כדי לשחרר את ההצפנה הקורבנות נדרשים לשלם כופר שנע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפי שקלים, ולעיתים אף יותר. בשנת 2015 גזלו פושעי רשת מקורבנות תמימים מאות מיליוני דולרים, לפי הדיווחים, באמצעות תוכנות כאלה. נשמע מפחיד? בצדק.

האקר. ShutterStock
הפרטים האישיים שלכם בסכנה./ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully