וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האינטרנט של הדברים: אילו שירותים נוכל להפעיל מרחוק בשנת 2016?

21.1.2016 / 5:05

2015 הייתה שנת הפריצה הגדולה של האינטרנט של הדברים (IOT). אילו מגמות וחידושים מסעירים נכנסו בשנת 2016 ואיך זה ישפיע על הבית שלנו?

בית חכם. ShutterStock
הדגמה למערכת בית חכם בתערוכת הטכנולוגיה בלאס וגאס/ShutterStock

האינטרנט של הדברים (Internet of Things) – חיבור התקנים ממוחשבים לתשתית האינטרנט – היא ללא ספק המגמה הטכנולוגית של השנה החולפת: קשה לספור את כמות אפליקציות המובייל שיצאו השנה ומאפשרות לנו שליטה ובקרה מרחוק על דברים – לצפות בהתרחשויות בזמן אמת, לקבל התראות על שינויים, לכבות ולהדליק מכשירים, לפתוח ולסגור דלתות, תריסים וחלונות.

חברות ענק כמו גוגל וסמסונג משקיעות מיליונים בגאדג'טים חכמים המתחברים לרשת והמומחים צופים שהמגמה הזו תשתלט בשנים הבאות על כל תחומי החיים – על אספקת האנרגיה שלנו, על ניהול משק הבית ועל התחבורה הפרטית והציבורית. בעתיד הלא רחוק מאות אלפי כלי רכב יתחברו לאינטרנט וחיבור המטבח שלנו לאינטרנט יחסוך הרבה מאוד כסף. בינתיים בואו נציץ מה קרה בשנה החולפת ומה עומד לקרות בעתיד הקרוב.

בית חכם. ShutterStock
בשנת 2016 עוד ועוד בתים ירושתו במגוון שירותים חכמים/ShutterStock

הבית החכם נעשה חכם יותר, פשוט יותר ומכוון להמונים

בחודש מאי השנה הכריזה רשת איקאה כי היא מתכננת לפתח מערכת בית חכם רב תכליתית וזולה במיוחד. ההכרזה הזאת איננה מפתיעה, שכן היא מתיישבת עם האסטרטגיה של חברות רבות - הנגשת הטכנולוגיה החכמה להמונים ויצירת פתרונות חכמים שיהפכו את החיים בבית לקלים יותר.

בשנת 2016 עוד ועוד בתים ירושתו במגוון שירותים חכמים. השירותים הללו, שהיו בעבר זמינים רק לאנשי טכנולוגיה ומאמצים ראשונים או לאנשים עשירים מאוד, נעשים נגישים יותר ויותר הן מבחינת טכנולוגית (קלות השימוש) והן מבחינה כלכלית.

מערכת bhome - הבית החכם של בזק הושקה באמצע 2015 ומנגישה את שירותי הבית החכם למשתמש הממוצע. המערכת נכנסה לרשימת 12 המוצרים המוצלחים של 2015 של מגזין PC: "מדובר מהרבה יותר ממצלמת מעקב. זו מערכת ביטחון ויחידת שליטה אוטומטית במוצר יפה ונוח לשימוש [...] החיישנים מיידעים אותך אם מישהו (או משהו) נכנס הביתה ובמקרה כזה מופעלת הקלטה של המתרחש. התאמת המערכת לשליטה אלחוטית היא הדובדבן שבקצפת".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מפסיקים לספור טכנולוגיות ומתחילים לספור שירותים

כמו שכבר אמרנו, עוד ועוד מכשירים חכמים מתקבלים למועדון ההולך וגדל של האינטרנט של הדברים - מתגי הפעלה חכמים, התאורה החכמה של Philips hue שהושקה השנה בארץ, מנעולים וגלאים - אבל האמת היא שבסופו של דבר המגמה היא להפסיק לספור את ה"דברים הטכנולוגיים" ולהתחיל למנות את השירותים שניתנים לנו.

מה שחשוב, למשל, אינו סוג הנורה המתחברת לרשת, אלא מכלול השירותים שאליו מצטרפת הנורה. במילים אחרות: בעתיד הקרוב נפסיק להתעניין במכשירים ונתחיל להתעניין בתועלת שאנחנו מפיקים מהשירות שניתן לנו באמצעותם.
השירותים השונים יתקשרו זה עם זה עד שתתקבל מערכת שלמה הפועלת באופן הרמוני. למשל: גלאי הדליפות ישלח לכם הודעה על דליפה, ידווח לעירייה וגם יסגור את השיבר מרחוק. כשתגיעו הביתה כל שיישאר לכם לעשות הוא לחכות לטכנאי (או שגם זה לא, אם תסדרו לו הרשאות כניסה מרחוק).

בשנת 2016 הטכנולוגיה תמשיך להקל על החיים שלנו בבית, ולהוריד מאתנו את כל אותן מטלות מעצבנות, כולל זאת של לקום במיוחד מהספה כדי לכבות את האור. מערכת הבית החכם של בזק שידרגה לאחרונה את הפיצ'רים הקיימים והוסיפה לחיישנים הקיימים (תנועה, טמפרטורה, לחות ואור) גם גאדג'טים חכמים כמו שקע חכם, סנסור מיוחד למזגן ונורות חכמות.

למעשה, מערכת אחת תשלוט במזגן מרחוק (ותאפשר בקרת אקלים מושלמת), בתאורת הבית (ולא תשמעו יותר את המשפט למה כל האורות בבית דלוקים), בדלת שנפתחת או בטמפרטורה שעולה, כך שמכלול השירות משתפר ולא רק נקודת חשמל או מכשיר חשמלי מסוים.

השקע החכם יאפשר להפעיל את מכשירי החשמל מרחוק בדיוק בזמן המתאים ולהגיע לבית מחומם או מקורר עם מכונת כביסה שבדיוק סיימה לפעול, ומכונת אספרסו שבדיוק מוזגת את הקפה האחרון ביום.

עיר חכמה טלפון חכם סמארטפון. ShutterStock
תשתיות הערים החכמות רק ילכו ויתרחבו בעתיד/ShutterStock

לא רק בבית - האינטרנט של הכבישים

בתחילת 2015 הכריזה חברת ג'נרל מוטורס על יעד חדש: חיבור כל אחד מכלי הרכב שלה לאינטרנט, ובתום השנה החולפת חוברו יותר ממיליון כלי רכב. ב?2016 נראה עוד ועוד מכוניות כאלו בארצות הברית (ואולי גם בישראל) ולאט לאט מספר המכוניות המחוברות יהיה גבוה ממספר המכוניות שאינן מחוברות. סביר להניח שבעתיד (הלא רחוק מאוד) הכבישים, כמו הבתים שלנו, ירושתו בשלל טכנולוגיות של תחבורה חכמה ויעזרו לנו לנווט בין פקקים: המכוניות יתריעו על עומסים ואורות הרמזורים יתחלפו בהתאם לכלי הרכב שפוגשים בהם.

מ"בניין חכם" ל"עיר חכמה"

בנובמבר 2014 זכתה תל אביב בתואר "העיר החכמה ביותר בעולם" בכנס השנתי של Smart City Expo בברצלונה. העיר זכתה בתואר בעקבות פרויקט "דיגיתל" - מערכת המידע המקוון לתושבים. באמצעות המערכת יכולים תושבי העיר לקבל הנחות, הצעות והטבות, לאתר נקודות Wi-Fi חינמיות ונקודות לשכירת אופניים (תל אופן). בתואר זכו עד כה ריו דה ז'נרו (בזכות התכנית לשדרוג התשתיות במרכז העיר), אמסטרדם (בזכות פרויקט מיפוי המידע על התחבורה בעיר) ויוקוהמה (על פרויקט המעבר לאנרגיה ירוקה). גם עיריית גבעתיים אימצה בשנת 2015 לחיקה את הנושא, והכריזה על מערכת טכנולוגית חכמה מבוססת ענן, שתחשב את תהליכי פינוי האשפה באופן יעיל וחסכוני.

הפרס הזה טוב ויפה, אבל תל אביב, גבעתיים וערים אחרות בעולם הן רק בדרך להיות חכמות באמת. בשנים הקרובות המצב הזה ישתנה, ותשתיות הערים החכמות ילכו ויתרחבו: אלמנטים כמו תחבורה, חניה ותאורה ייעשו חכמים יותר וניצול המשאבים – בהתאם. מובן שזה אינטרס משותף לרשויות ולתושבים, שכן הוא חוסך לכולם כסף מהתקציב.

בית חכם. ShutterStock
ההערכה היא שבחמש השנים הקרובות לכל אדם בעולם יהיו 26 מכשירים חכמים בממוצע/ShutterStock

חלקת אלוהים (טכנולוגית) קטנה

בשנה הקרובה מהפכת האינטרנט של הדברים תמשיך להתמקד בצרכן האינדיבידואלי, ותתמקד בלהיות נגישה יותר ועממית יותר, כאשר הטכנולוגיה כבר לא בהישג ידם של "עשירים בלבד".

בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם CES2016 שנערכה בשבוע שעבר בלאס וגאס לא מעט מהחברות המובילות בעולם בחרו להתמקד באינטרנט של הדברים. Samsung חשפה מקרר חכם עם לוח תצוגה דיגיטלי ומצלמות פנימיות, שיתריעו על המוצרים החסרים במקרר בזמן אמת, לצד מכונת כביסה חדשה, שניתנת להפעלה מרחוק באמצעות חיבור לאינטרנט. גם חברת Panasonic הכריזה כי היא מפתחת פלטפורמה בשם Ora שמיועדת לנהל מערכות חכמות לבית, שיתחברו במקביל ליותר מ-100 נקודות שונות.

גייטרי ראג'ן (Gayathri Rajan) סמנכ"לית ניהול מוצרים בגוגל אמרה בכנס כי "הטכנולוגיה תיסוג לרקע ובסופו של דבר תפעל בדרכים עדינות יותר, ומכשירים יצטרכו להתחבר אחד לשני ללא קשר למותג אליו הם שייכים. ההערכה היא שבחמש השנים הקרובות לכל אדם בעולם יהיו 26 מכשירים חכמים בממוצע. עד שזה יקרה, אפשר בינתיים לאמץ את הפתרונות הקיימים שמביאה עמה המהפכה, ולבחור את השימושים שרלוונטיים לחלקת האלוהים הקטנה שלכם, בבית".

וואלה! NEWS בשיתוף בזק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully