חוקרים טוענים: הצלחנו לבצע בקוף השתלת ראש מלאה

אילן גלר

21.1.2016 / 12:40

צוות המחקר האיטלקי-סיני משוכנע כי יוכל להתחיל בניסויים בבני-אדם כבר בעוד שנתיים. רק שעד כה לא פורסם מהלך הניסוי וחוקרים רבים בעולם לא בטוחים שההודעה שהופצה לעיתונות אכן אמינה

מערכת וואלה!

תחום השתלות הראש הוא בין ענפי המחקר הרפואי הטעונים מוסרית ורגשית, אבל גם מהמסובכים שבפרוצדורות הרפואיות, ועל כן לא נרשמה בו התקדמות רבה במהלך עשרות השנים האחרונות. אולם כעת מדווח צוות חוקרים משותף לאוניברסיטת חרבין הסינית ולמוסד מחקר המוח בטורין שבאיטליה, כי הצליח להשתיל ראש של קוף בגוף של קוף אחר - מבלי לגרום לנזק מוחי, ותוך שמירה על תפקוד מלא של איברי הראש מלבד עמוד השדרה, שלא חובר.

הקוף הומת לאחר 20 שעות, מטעמי אתיקה רפואית, אך במהלך הניסוי ראו החוקרים סימנים המעידים לדעתם על הכרה וחשיבה. תהליך המחקר טרם פורסם בעיתונות המדעית, כך שחוקרים אחרים טרם זכו לבדוק את הטענות הללו. לדעת כמה מומחים בתחום, עצם העובדה כי צוות המחקר מיהר לפרסם הודעה לעיתונות לפני פרסום המאמר המחקרי עצמו, היא סיבה טובה לפקפק בעבודתם.

מטרת המחקר היא לאפשר בעתיד ניתוחי השתלת ראש עבור חולים משותקים, שאיבדו את השליטה בגופם, וישמחו להזדמנות לזכות בגוף חדש. כמובן שהיום הזה עוד רחוק מאוד, אם כי צוות המחקר האיטלקי-סיני דווקא משוכנע כי יוכל להתחיל בניסויים בבני-אדם כבר בעוד שנתיים.

אזרח רוסיה החולה בניוון שרירים גנטי כבר התנדב להיות הנסיין הראשון - מתכנת המחשבים, ואלרי ספירידונוב כבן ה-30. " הגוף שלי הוא מכונה שאפשר להסיר ממנה חלקים מקולקלים", הוא אמר בעבר. למרות שלדעת רוב החוקרים בתחום מדובר בניתוח שהחלמתו כאובה מעבר לכל יכולת סבל אנושית, כך שגם אם הוא יצליח עלול המנותח לזכות בהארכה קצרה לחייו ולסבול קשות במהלך הזמן שייוותר לו.

השתלת ראש של קוף. מערכת וואלה!
התמונה שהפיצו החוקרים./מערכת וואלה!