וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לילדים! האפליקציות המסוכנות שצריך להסיר מהסמארטפון

אורי סגל

9.2.2016 / 6:24

השבוע הלאומי לגלישה בטוחה: כיצד נוכל לדעת האם האפליקציות שילדינו משתמשים בהן מותאמות עבורן או שהן עלולות לפגוע בהם? וגם אילו אפליקציות עושות שימוש בפיצ'רים בסמארטפון שעלולים לסכן את הילדים? מבליינדספוט לפיקבו, את האפליקציות הללו עדיף להסיר

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

כיום ניתן למצוא סמארטפונים בידיהם של ילדים קטנים, שאוהבים להשתמש בכל מה שהמכשיר מציע, אך שוכחים להקפיד על כללי בטיחות בסיסיים. כיום הגיל המומלץ לרכוש לראשונה סמארטפון לילד עומד על גיל תשע, ומתבסס על העובדה שהחל מגיל זה ומעלה הילד הולך וחוזר לבית הספר ללא ליווי, ונותר שעות רציפות לבד, כך שבמידה מסוימת הוא הופך לעצמאי יותר.

אבל כמובן שהשימוש חייב להיות מלווה ומפוקח על ידי ההורים. בהיעדר תשומת לב מספקת מההורים, יכולים בקלות להגיע תכנים לא הולמים לניידים של הילדים אבל יש גם כמה אפליקציות לגיטימיות שמקומן לא במכשירים של צעירים.

ילדים עם סמארטפון. ShutterStock
תראו מה האיש הזר והנחמד הזה כתב לנו בטינדר./ShutterStock

חנויות האפליקציות של אפל וגוגל מכילות מיליוני אפליקציות להורדה. לעיתים אפליקציות נראות תמימות לכאורה, אך הן מכילות תכנים בלתי הולמים. במקרים אחרים אופי השימוש באפליקציות יכול לעודד התנהגויות לא רצויות, והרשימה עוד ארוכה.

כחלק מהפיצ'רים שמציע הסמארטפון ניתנת אפשרות להפעלת GPS (ברוב המכשירים אופציה זו מופעלת כברירת מחדל). אפליקציות מבוססות מקום הן בעייתיות מטבען. האפשרות שאדם שאינו קרוב אלי יכול לדעת בכל רגע נתון היכן אני נמצא היא בעייתית ללא ספק. לכן בראש ובראשונה יש להקפיד שאפליקציות המסגירות מיקום יותקנו ויתופעלו רק בפיקוח של ההורים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מושלם למי שרוצה לעקוב אחרי ילדים./מערכת וואלה!, צילום מסך

Picaboo

Picaboo" היא רשת חברתית המבוססת מיקום, המאפשרת לך לגשת בזמן אמת לחשבון האינסטגרם של האדם העובר לידך ברחוב" - כך מתוארת האפליקציה באפסטור. האפליקציה מאפשרת לנווט ולאתר משתמשים נוספים באותה אפליקציה על גבי המפה ולשלוח להם הודעות.

כאמור, אפליקציות כאלה חושפות את הילדים לזרים ומאפשרות לזרים לדעת היכן הם נמצאים באזורם. ניתן באמצעות האפליקציה ליצור קשר עם ילדים בקלות, ולכן השילוב של צ'אט ואיתור מיקום עלול להוביל לסיטואציות מסוכנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש לא מעט מתחזים./מערכת וואלה!, צילום מסך

Tinder

תחום נוסף ופרוץ הן אפליקציות המיועדות להיכרויות; הן נהדרות למבוגרים המעוניינים להכיר בני/בנות זוג אך לחלוטין לא הולמות עבור ילדים. אפליקציות דוגמת טינדר מאפשרות ליצור קשרים אנונימיים שיכולים להוביל למפגש מחוץ למרחב הווירטואלי. אמנם רוב האפליקציות מציינות שתנאי השימוש המקדים הוא להיות לפחות בן 18, אך בפועל אין בעיה להשתמש בהן בכל גיל. טינדר משלבת משחקיות ממכרת, שקורצת לקהל הצעיר.

העיצוב ואופן השימוש הקליל של האפליקציה יכול לעודד קהל צעיר להיפגש עם אנשים זרים, שעלולים להתחזות לנערות או נערים בגילם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כר פורה לשיימינג./מערכת וואלה!, צילום מסך

Blindspot

לא חסרות דוגמאות של בריונות ברשת; היא מגיעה במגוון צורות ומותירה את הילדים להתמודד עם השפלות ועלבונות שמלווים אותם לכל מקום בנייד. כשלבריוני הרשת יש שמות ופנים, אפשר איכשהו עוד להתמודד איתם אבל בליינדספוט מאפשרת למשתמשים להעביר מסרים באופן אנונימי, ואם זה לא מספיק מטריד, גם אם לא הורדת את האפליקציה יוכלו משתמשים להעביר אליכם הודעה ובה קישור למסר שנשלח אליכם.

האפליקציה של דור רפאלי הצליחה לעורר מחאה גדולה בקרב הורים רבים, ואפילו הגיעה לדיון בכנסת. היא לא האפליקציה היחידה שמספקת את השירות הזה, אך כעת - בזכות הפרסום הרב שהיא זכתה לו - אין ספק שהיא כלי נשק מרכזי בידיהם של בריוני רשת צעירים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זה לא באמת נמחק./מערכת וואלה!, צילום מסך

Snapchat

מעבר לאפליקציות מסרים אנונימיות, דוגמת בליינדספוט, חשוב לזכור שגם רשתות חברתיות בהן המשתמשים מזוהים בשמם אינן מקום בטוח. צ'אטים סגורים עלולים לעודד מעשי "שיימינג" שונים וגם אם השימוש באפליקציות מרגיש לנו לגיטימי לחלוטין, בתור מבוגרים, חשוב להבין שעולם התכנים של הילדים ומערכת השיקולים שלהם שונה משל אדם מבוגר.

סנאפצ'ט היא רשת חברתית פופולרית, המבוססת על שליחת סרטוני וידאו קצרים או תמונות בעלות תוחלת חיים של כמה שניות - בהתאם לבחירת המשתמש. ניתן לייצר באפליקציה מעגלים חברתיים שונים ולשתף בהם תכנים מסוגים שונים, אבל היא לרוב ידועה כאפליקציית סקסטינג.

סנאפצ'ט פופולרית במיוחד בקרב בני נוער, שמתפתים לשלוח אחד לשני תמונות בוטות, במחשבה שהתמונות יימחקו אחרי זמן קצר. אלא שצילום המסך הופך את התמונות לקבועות בסמארטפון. הרשת מלאה בדוגמאות על תמונות עירום, שהופצו ללא אישור השולח או השולחת, לאחר שאלו טעו לחשוב שהן יגיעו רק לפרופיל אליו הן נשלחו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמת שמתחת לפני השטח./מערכת וואלה!, צילום מסך

Whisper

את תחושת הביטחון המדומה של סנאפצ'ט אפשר לחוש גם באפליקציית וויספר, שבדומה לאפליקציית Secret (שעוררה סערה, ולאחר מכן גם הודיעה על סגירה), מאפשרת להתוודות ולספר סודות באופן אנונימי, כמו גם לתקשר עם משתמשים נוספים באזור הגאוגרפי שלכם.

האפליקציה מעודדת פתיחות רבה ברשת (המקום הכי לא אינטימי שיש) ומאפשרת ליצור קשרים עם אנשים זרים, שלא ניתן לעמוד על טיבם. השילוב של קשר עם זרים והיכולת לדעת את מיקום המשתמשים מקל על התחזות ומעקב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איך כולם מכנים אתכם?/מערכת וואלה!, צילום מסך

Noknok

הדבר החשוב ביותר, בכל נושא הפיקוח על אפליקציות של ילדים, הוא להפעיל שיקול דעת. חשוב להסביר להם באופן פשוט את הסכנות הטמונות בעולם הווירטואלי על מנת לעודד שימוש בטוח והתנהלות נכונה ברשת.

אפליקציית נוקנוק מאפשרת לנהל שיחות טלפון חינמיות עם משתמשים אחרים אך הפיצ'ר הבולט בגללו הרוב מורידים את האפליקציה הוא על מנת לדעת מהו שם הכינוי שנתנו להם משתמשים אחרים ברשימת אנשי הקשר שלהם.

למרות הקסם שבה, לפעמים עדיף פשוט להימנע מאפקט המציצנות על מנת לוותר על מידע שאולי עדיף לא לדעת. הילדים עלולים להיעלב מכינויים שונים שניתנים להם ומהצד השני לחשוף פרטים רבים, שהם כלל לא יודעים שהאפליקציה חושפת למשתמשים אחרים.

לסיכום, יש לא מעט אפליקציות נוספות, פחות פופולריות מאלו שצוינו ברשימה, שעדיף להימנע מהן; מה שחשוב באמת זה להיות ערניים לתכנים ולאפליקציות שהילדים משתמשים בהן, גם אם מדובר באפליקציות תמימות לכאורה.

אם הילדים מתעקשים בכל זאת להשתמש באפליקציות שאינכם מרוצים מהן, הגיעו איתם להסכם שהם לא מפעילים את רכיב ה-GPS במכשיר, ללא אישור מפורש מכם, ושהם מקפידים לעדכן אתכם על כל הזרים שרוצים להיפגש איתם, גם אם מדובר לכאורה בילדים אחרים.

הכותב הוא מנכ"ל חברת פיתוח האפליקציות iApps.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully