וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק מונעת מישראלים לחסום פרופילים מסיתים של פלסטינים

דורי בן ישראל, המזבלה

10.3.2016 / 9:11

היי פייסבוק, ההסתה שלך חזרה; מנגנון אבטחה מוזר ברשת החברתית מונע מישראלים לחסום פרופילים של מפיצי הסתה וקריאות לאלימות. וגם: למה מסית סדרתי זכה לפרופיל מאומת?

צילום: מאצ'י הוף, יותם רונן, דוד קורן; עריכה: מתן חדד

תשאלו כל נציג רשמי של פייסבוק והוא מיד יספר לכם עד כמה הרשת החברתית מודעת לבעיית ההסתה והשנאה ועד כמה החברה פועלת בכל הכלים העומדים לרשותה כדי להתמודד עם הסוגייה. אפילו מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, אמרה בראיון לפני כשלושה שבועות כי "לפייסבוק יש אפס סובלנות כלפי כל תוכן שהוא אלים, מסית לאלימות ובוודאי כזה שקשור בטרור". אלא שנראה שגם הפעם יש פער לא קטן בין המדיניות הרשמית למציאות המקוונת.

ארגון "שורת הדין" כבר הגיש תביעה בארה"ב נגד פייסבוק בגין עידוד הסתה אבל כל גולש מסוגל להבחין שבתקופת הפיגועים האחרונה, נשטפה פייסבוק בגל של שנאה, הסתה וקריאה לפגיעה בחיי ישראלים ויהודים מסביב לעולם. בזכות אותן קריאות, צצו אושיות פייסבוק חדשות בקרב ההמון המסית, כאלו ששימשו צינור מרכזי בהפצת סרטונים ותכנים מסיתים וניצלו את הפופולריות של הנושא בכדי לצבור לייקים ושיתופים.

אחד מהם הוא צעיר פלסטינאי בשם מוחמד מטר אבו-יאזן (Mohammed Matter), שמציג עצמו כפעיל חברתי המתגורר בברלין. אלא שמטר אבו-יאזן, אחריו עוקבים יותר מ-64 אלף גולשים, רחוק שנות-אור מלהיות פעיל חברתי; הוא טרול מהסוג הגרוע ביותר שמסית לשם הסתה, לשם פופולריות ולשם צבירת הון ויראלי. מספיק מבט קטן בסרטוני הזוועה שהוא מעלה לפייסבוק בכדי להבין זאת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרופיל מאומת של מסית סדרתי. לא תצליחו לחסום אותו./מערכת וואלה!, צילום מסך

רבים מהתכנים שאבו-יאזן מפרסם בפרופיל שלו קשים לצפייה ומנוגדים לתקנון השימוש של פייסבוק; בין הפוסטים שלו תמצאו לא מעט סרטוני סנאף, סטטוסים שקריים ואנטישמיים ותמונות בוטות. באחד הסטטוסים כתב מטר כי "למדינת ישראל אין זכות קיום", באחר כתב "שכל אזרחי מדינת ישראל הם פושעי מלחמה ורוצחי ילדים" ובאחת התמונות שפרסם כתב "הנאצים עדיין פה, פשוט קוראים להם ציונים". בסרטון וידאו שפירסם שלשום, לאחר שורת פיגועי דקירה, הוא כתב כי המחבל שביצע את הפיגוע בפתח תקוה "נדקר ונהרג על ידי ישראלים", בצורה שמשתמעת כאילו מדובר באדם חף מפשע שנרצח ללא סיבה.

בתאיך 21 בדצמבר 2015, נחסם פרופיל הפייסבוק של מטר אבו-יאזן לתקופה של שבוע בשל הפרות שונות של תקנון השימוש של פייסבוק. לאחר שהחסימה הוסרה, פייסבוק עשתה בדיוק את המעשה ההפוך מהמצופה ובמקום להטיל סנקציות משמעותיות או לחסום לצמיתות את הפרופיל הבעייתי, מנהליה החליטו לאמת אותו ולהעניק לו V, שכידוע שמור לידוענים, אנשי תקשורת ופוליטיקאים. דהיינו זהותו של מטר אבו-יאזן אומתה על ידי פייסבוק וכל פועלו ברשת החברתית נעשה תחת חותמת רשמית של הרשת החברתית.

אלפי גולשים שביקשו לחסום את מוחמד מטר קיבלו הודעה בזו הלשון: "הפרופיל אינו ניתן לחסימה בשלב זה. אתה עדיין יכול לשלוח לפייסבוק דיווח על הפרה מצד עמוד או פרופיל שפועל לדעתך בניגוד לתקנון הקהילה".

עשרות הישראלים שדיווחו על החשבון לפייסבוק קיבלו הודעה כי החשבון נבדק וכי הוא אינו מפר את הכללים ולכן אין סיבה לחסום אותו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הפרופיל לא עובר על תקנון פייסבוק" - למרות שכל אדם עם קצת שכל יידע להבחין שהוא מלא בהסתה./מערכת וואלה!, צילום מסך

מבדיקה של המזבלה עולה כי פייסבוק מפעילה מנגנון אבטחתי המונע חסימה של פרופילים שקיבלו בקשות חסימה (Block) רבות על ידי הגולשים. אותם פרופילים הופכים למוגנים לחלוטין בפני חסימה, אולם לא בפני דיווחים. מטר אבו-יאזן לא לבד; פעילים נוספים שמפיצים הסתה ברחבי הרשת החברתית אף הם בלתי ניתנים לחסימה. ראוי לציין כי מדובר בפיצ'ר של פייסבוק, כמו במקרה של עדן אברג'יל (להבדיל סוג התכנים), שלאור ריבוי החסימות הפכה לבלתי-חסימה.

לפי טענות פייסבוק, ישראלים דוברי עברית (היושבים במטה החברה בדבלין) הם אלו שבוחנים את הדיווחים ולכן לא ברור כיצד הישראלים בפייסבוק מאפשרים להסתה להמשיך באין מפריע.

וואלה! TECH פנו למשרד יחסי הציבור המייצג את פייסבוק בישראל לקבלת תגובה אך עד כה לא נמסרה תגובה רשמית למעט הבהרה כי העניין עדיין בבדיקה מול הצוות האחראי על כך בחו"ל.

פורסם לראשונה בבלוג "המזבלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמה דוגמאות לפוסטים מסיתים בפרופיל של מטר./מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד קצת הסתה, למקרה שלא השתכנעתם./מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully