וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הולדת 40: עשרה דברים שלא ידעתם על המחשב הראשון של אפל

11.4.2016 / 9:16

מי השותף השלישי שפרש מאפל רגע לפני הפריצה הגדולה, כמה עלה המחשב הראשון, כמה זה בשקלים במונחים של היום ואיך התהפכה לחלוטין כל הגישה של אפל מאז? המחשב הראשון עם התפוח חוגג בדיוק היום 40 שנה להשקתו

מחשב אפל 1. Ed Uthman/Flicker, צילום מסך
אחד השורדים: מחשב אפל I במארז עץ עבודת יד./צילום מסך, Ed Uthman/Flicker

היום, לפני 40 שנה, נולד מחשב האפל I ושינה את העולם; לרגל נקודת הציון החשובה הזו בחיי המוצר הראשון מבית אחת מענקיות המחשוב שהגדירו את עולם הטכנולוגיה המוכר לנו, אספנו כמה מהעובדות, הסיפורים והנתונים שמאחורי המחשב, שאולי נראה לנו היום כמו מוצג ארכאולוגי אבל רק לפני כמה עשורים הראה לכולם איך ייראה העתיד.

עשה זאת בעצמך

האפל I לא נמכר בתור מארז מחשב כפי שאנחנו מכירים אלא נועד למעשה להרכבה על ידי המשתמש, שהתבקש להוסיף מקלדות ASCII ומסך ועוד ציוד היקפי שהתחבר ללוח השבבים הפרמיטיבי אך פורץ דרך לזמנו. זאת למרות שהחברה התבקשה לספק בפועל מחשבים מורכבים ומוכנים לשימוש.

מחשב אפל I. מוזיאון פאוורהאוס בסידני, צילום מסך
מחשב אפל I בתוך מזוודה./צילום מסך, מוזיאון פאוורהאוס בסידני

מחיר שטני

מחשבי אפל I המקוריים נמכרו במחיר של 666.66 דולרים, על ידי משווקת המחשבים Byte Shop מסן פרנסיסקו. מדוע נבחר הסכום הזה דווקא? סטיב ווזניאק, שהקים את אפל יחד עם סטיב ג'ובס, סיפר כי ההחלטה על המספר לא נבעה מחיבה כלשהי ללוציפר אלא כי מדובר היה במחיר ששיקף רווח של שליש מעלות הרכיבים, וכי הוא אישית אוהב לחזור על ספרות. לפי האגדה ג'ובס עצמו חשב שהמחיר צריך להיות 777 דולרים, בהתאם לספרת המזל שלו 7, אך זרם בסופו של דבר עם ידידו.

למי היה כסף לאחר כזה?

666 דולרים נשמע לנו היום סכום סביר לשלם עם מוצר של אפל אבל באופן יחסי, אם מתחשבים בתנודות ושחיקה של ערך הדולר, במחירים של היום עלותו של המחשב עמדה על יותר מ-2,800 דולרים. בתקופה ההיא, המשמעות הייתה שהאפל I עלה קרוב ל-11 אלף שקלים.

סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק עם אפל I. האתר של אפל, צילום מסך
סטיב ג’ובס וסטיב ווזניאק עם אפל I./צילום מסך, האתר של אפל

עובד מהבית

בניגוד למיתולוגיה הרווחת, מחשבי האפל I לא הורכבו בחנייה הביתית של סטיב ווזניאק, שעיצב והרכיב אותו במו ידיו, כי אם בחדר השינה שלו בבית שברחוב קריסט דרייב 11161, בעיירה לוס אלטוס. מספר הבית שונה ברבות הימים ל-2066. מאחורי הצלחתו הגדולה, שאחראית למקומה של אפל בעולם הטכנולוגיה כיום עמדו מייסדי החברה, כולל סטיב ג'ובס שעסק בעיקר בשיווק המחשב המיתולוגי.

מכירת חיסול

אפל I היה המוצר הראשון של החברה, שסבלה בימיה הראשונים מבעיות כלכליות. כדי לממן את הרכבת המחשב, מכר ג'ובס את המיני-בוס שלו, כלי הרכב היחיד שהיה בבעלותו אז, ואילו סטיב ווזניאק נפרד ממחשבון HP-65 יקר, אליו כנראה גם היה קשור במיוחד. ההשקעה וההקרבה השתלמו, כפי שניתן לראות היום.

סטיב ג'ובס. GettyImages
סטיב ג'ובס עם שפם פורנו./GettyImages

טעות חייו

לאור הצלחת מכירת 50 המחשבים הראשונים, תיכנן ג'ובס לקחת הלוואה, ולהיכנס לחובות כדי לממן ייצור גדול יותר של הדגם. זה היה השלב בו החליט רון וויין, המייסד השלישי והאלמוני יחסית של אפל, לנטוש את הספינה, אחרי שהפסיד הון בהשקעה בטכנולוגיות מחשב. הוא עזב את החברה עם פיצוי של 500 דולר במזומן כנגד 10% של מניות בהן החזיק.

טעות חייה

בשנה שעברה נדהמה הרשת כשהתפרסם סיפורה של אישה אלמונית שזרקה את אחד מכ-200 המחשבים הנדירים ויקרי הערך שנוצרו בסדרת אפל I, במרכז המחזור Clean Bay Area בסן חוזה. אחרי שעובדי המקום ראו איזו פנינה חבויה יש להם, המחשב נמכר בסכום של כ-200 אלף דולר על ידי עובדי המרכז, שאף ניסו לאתר את האישה כדי להשיב לה מחצית מהכסף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סטיב ג’ובס וסטיב ווזניאק משנים את עולם המחשבים. יותר מהכול ג'ובס היה איש מכירות./מערכת וואלה!, צילום מסך

פעם זה היה המון

המפרט של אפל I מגוחך בהשוואה לכל טלפון זול בימינו, אך בזמנו מדובר היה בכוח עיבוד ומחשוב משמעותי. מעבד MOS Technology 6502 פעל במהירות 1.023 מגה-הרץ, זיכרון העבודה היה בנפח 4 קילו-בייט שלמים, אותם ניתן היה להרחיב ל-8 קילו-בייט ואף 65 קילו-בייט. הוא כלל יציאות לחיבור מקלדת ASCII סטנדרטיות ומוניטור. התצוגה אז תמכה בקצב רענון של 60.05 הרץ, ואיפשרה הצגה של עד 24 שורות עם עד 40 תווים וגלילה אוטומטית. ואתם חשבתם שטוויטר קמצנים.

הגן הפתוח

השימוש העיקרי של מחשב האפל I, מרגע שהורכב, היה משחק. באותם ימים אפל נקוה בגישה שונה מ"הגן הסגור" המאפיין אותה כיום. בתגובה למחשבים מוקדמים בני אותה תקופה, שהגבילו את יכולות המשתמשים, אפל הציגה פילוסופיה לפיה לכל משתמש מותר לדעת הכול, ולגשת בקלות לכל הגדרה ורכיב, במחשב שבבעלותו.

זן נכחד ויקר

מחשבי אפל I נחשבים לדגמי אספנות מבוקשים ויקרים במיוחד. נכון לשנת 2013 ידוע על 63 מחשבים שעדיין קיימים, מהם רק שישה נותרו במצב מתפקד. המחשבים החלו להמכר בסכומים של עשרות אלפי דולרים, במכירות פומביות רציניות, כבר בסוף שנות התשעים. בשנים האחרונות הם שווים מאות אלפי דולרים.

מכשיר אייפד פרו של אפל. AP
אייפד פרו של אפל. עברנו דרך לא קצרה מאז האפל I./AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully