וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרובו-צוללן יוצא למסע חיפוש מטמון במעמקי הים התיכון

אילן גלר

4.5.2016 / 6:13

עוד משנת 1993 יודעים חוקרים היכן קברה הימי של אוניית המלחמה הצרפתית "לה לונה" אבל בעומק כזה קשה מאוד לשלוח צוללנים שיחלצו את הפריטים ההיסטוריים. כעת ינסה רובוט חדש, החמוש באינטליגנציה מלאכותית, לסיים את המשימה

סטנפורד

"לה לונה" (הירח) היא אוניית מלחמה, שנבנתה עבור המלך הצרפתי לואי ה-14, וטבעה לפני מאות שנים בלב ים. מיקומה ידוע זה מכבר לחוקרים והיסטוריונים, אך עד כה לא הייתה שום אפשרות פרקטית להגיע אליה - האונייה שוכבת על קרקעית הים התיכון, מול חופי צרפת.

הספינה התגלתה בשנת 1993 על ידי צוללת אך אף אחד לא נגע בה מאז היא שקעה. היא מונחת בעומק של 90 מטרים - עומק אליו צוללנים מתקשים להגיע ולבצע עבודות עדינות. הפיתרון החדשני שבחרו החוקרים הוא רובוט צוללן דמוי אדם בשם OceanOne, המאפשר לחוקרים לסייר בתוך שלד האוניה ממש כאילו היו שם.

OceanOne משלב בין אינטליגנציה מלאכותית, המאפשרת לרובוט להגיב בזריזות ולנווט בכוחות עצמו מתחת לפני הים, למערכת שליטה ייחודית המאפשרת לכל אדם לשלוט בו, תוך הנעה טבעית של הידיים והראש. בדרך זו הצליח החוקר אוסמה קטיב מאוניברסיטת סטנפורד לצלול למעמקי המים, לסייר בתוך האוניה ואפילו לאסוף מתוכה חפצים אותם הוא העביר למעבדות האוניברסיטה, כל זאת מבלי שנאלץ אפילו להרטיב אצבע.

"הרובוט הזה הוא סוג של אוואטר לסיורים מתחת למים", מסביר קטיב. לדבריו, המטרה היא לאפשר לבני-אדם לצלול כמעט לכל עומק מבלי לסכן את עצמם, תוך שהם מסוגלים להפעיל את הרובוט ברמת דיוק מושלמת. "האפשרות להפעיל צוללן בעל כישורים דומים לאלו של אדם מבלי להקריב את גופו של הצוללן ולסכן את חייו היא פשוט מדהימה", הוא מסכם.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק

רובוט צוללן של סטנפורד. צילום מסך
לצלול בים מבלי להירטב כלל./צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • רובוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully