וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המספר הזה כל כך חשוב שלא חוקי לפרסם אותו ברשת

אילן גלר

9.5.2016 / 6:20

אם אתם לא עוסקים בהצפנה, כנראה שלא חשבתם על מספרים ראשוניים מאז היסודי, אבל אם תנסו לפרסם את המספר הראשוני הזה בבלוג שלכם או בפייסבוק, ה-FBI ישים לב

צילום מסך

למספרים ראשוניים (מספרים המתחלקים ללא שארית רק ב-1 ובעצמם) תפקיד חשוב במערכות קידוד והצפנה. בעוד מספרים ראשוניים קטנים קלים יחסית לאיתור, מספרים בעלי עשרות ספרות זה כבר עסק למחשבי-על. בגדול, מפתח הצפנה הוא מספר ראשוני שנמצא בצד של השרת המאובטח, והוא ייחודי להצפנה מסוימת.

חברות מסחריות מוכנות לשלם מאות אלפי דולרים בעבור מספרים ראשוניים חדשים, אך חשיבותם של המספרים הללו גורמת גם לתופעות מעט מוזרות, כמו מספרים סודיים, שעצם קיומם במחשב שאינו מורשה לכך עשוי להביא לעונש מאסר בארה"ב.

המספר הראשוני עליו מסופר בסרטון הוידאו המסקרן הזה הוא אחד מאותם מספרים שחל איסור מוחלט לפרסם אותם ברשת. עורך הסרטון נאלץ אפילו להחליף כמה מהספרות המופיעות בו, על מנת שלא לסכן את עצמו בעבירה חמורה.

מספר לא חוקי לפרסום. צילום מסך
מספר ארוך ולא ברור - אבל היה שווה הרבה כסף./צילום מסך

מה הסיבה לכך? המספר הוא חלק ממערכת הקידוד המשמשת תקליטורי DVD. תוכנות שונות הפורצות את הקידוד ומאפשרות להעתיק סרטי DVD ולצרוב אותם, בהכרח עושות שימוש במספר הראשוני הזה, שהשימוש בו ללא רישיון הוא הפרה של חוק זכויות יוצרים.

עצם העובדה שתקליטורי DVD הם כיום טכנולוגיה מיושנת יחסית, לא הובילה לשינוי החוק. כך נוצר מצב שבו מספר מסוים - לכאורה דבר שלא ניתן לאסור את השימוש בו - מוגן על ידי חוק במדינה המתגאה בחופש שהיא מעניקה לתושביה. תארו לעצמכם שמדען הנדרש להשתמש במספר זה לצורך מחקר, מגלה לפתע שהוא נתון לחקירת ה-FBI ועשוי אפילו לבלות זמן בכלא.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • הצפנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully