וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכוניות אוטונומיות יצילו חיים - על ידי הריגת הנהג והנוסעים ברכב

אילן גלר

27.6.2016 / 4:45

האם חיי הנוסעים ברכב חשובים יותר מחיי עוברי אורח שחייהם בסכנה? דילמה מוסרית זו היא רק אחד האתגרים שעומדים בפני המכונית האוטונומית של העתיד

אתר רשמי

עולם המכוניות האוטונומיות נתפס אמנם כאחד המתקדמים ביותר בתחום הרכב, אך אנשי המקצוע החוקרים ומפתחים אותו נתקלים לעתים בדילמות פילוסופיות במיוחד הנוגעות לבטיחות ברמות הרגישות ביותר. כעת פרסמו חוקרים תרחיש המיוצג בדילמה פילוסופית עתיקת היומין, בעיית הקרונית.

התרחיש המתואר פשוט: שתי קבוצות של עובדים נמצאות על מסילת רכבת, האחת בת חמישה עובדים, ובשנייה רק עובד אחד. קרונית מתקדמת במהירות לעבר הקבוצה הגדולה. לא ניתן לעצור אותה לחלוטין, אך ניתן להסיט אותה ממסלולה כך שתפגע בעובד הבודד; האם זהו אכן הדבר המוסרי לעשות? להרוג אדם אחד בשביל אולי להציל חמישה?

באופן דומה, נשאלת השאלה האם מכונית אוטונומית, המזהה פגיעה ודאית בהולכי רגל, חייבת להסיט את המכונית ממסלולה תוך סיכון הנהג והנוסעים ברכב עצמו? או במילים אחרות, האם חיי הנהג והנוסעים ברכב נמצאים בעדיפות, במקרה של סכנת חיים, או שחייהם משוקללים במחשב הרכב באופן שווה לשאר עוברי האורח?

מכונית אוטונומית. ShutterStock
האם חיי הנהג חשובים יותר מחיי עוברי אורח?/ShutterStock

בסקר שנערך לאחרונה ענו מרבית הנשאלים כי זו אכן תהיה הבחירה המוסרית ביותר, אך מיד הבהירו כי אם הם היו בתוך הרכב באותו רגע היו מעדיפים דווקא שהמכונית תעשה כל דבר אפשרי על מנת להגן על חייהם, כולל פגיעה אפשרית באנשים אחרים.

"רוב האנשים רוצים לחיות בעולם שבו מכוניות אוטונומיות יפחיתו את מספר ההרוגים", פירט החוקר אייד ראוון, "אבל כולם גם רוצים שהמכונית שלהם תשמור עליהם בכל מחיר". כיצד מיישבים את הסתירה הזו? אין תשובה פשוטה לכך. זהו רק אחד האתגרים העומדים בפני חברות המפתחות פתרונות לנהיגה אוטונומית, בתקווה כי לעולם לא ידרשו לבחון את התיאוריה הזו בעולם האמיתי.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully