וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים שסוללת הסמארטפון שלכם נדפקה? ככה תבדקו כמה חיים נשארו לה

20.7.2016 / 7:47

מה זה מחזורי טעינה, איך הם קשורים לזה שהסוללה בסמארטפון שלכם נחלשת כל הזמן ומה אפשר לעשות כדי לטעון נכון ולהאריך את תוחלת החיים של הסוללה?

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בסרטון: טלפון נייד שהתפוצץ באוטובוס בסין והחל לבעור)

לעתים נדמה שאת רוב תקלות הסמארטפון ניתן לפתור באמצעות הבנה של מערכת ההפעלה, אבל יש כמה רכיבים בחומרה שפשוט צריך עין טובה ותשומת לב כדי לדעת כיצד הם מתפקדים. אחד הרכיבים האלה זו הסוללה מסוג "ליתיום-יון". מדובר בסוללה הנפוצה ביותר מכשירים חשמליים ניידים, ולא סתם - היא נחשבת לאמינה ואיכותית, בעלת הספק גבוה ועומדת במספר רב של מחזורי טעינה.

כדי להבין למה בכלל סוללות לא מחזיקות לנצח צריך להבין מה זה בעצם מחזור טעינה. בכל טעינה מ-0% ל-100% הסוללה בעצם עוברת מחזור טעינה אחד. לכל סוללה יש תוחלת חיים שעומדת בממוצע על אלף מחזורי טעינה עד שהיא נהרסת לגמרי, וההערכה היא שהמשתמש הממוצע מגיע לכאלף מחזורי טעינה תוך שלוש שנים. עם כל מחזור טעינה, הסוללה הופכת למעט חלשה יותר וכשאתם מגיעים ל-500 מחזורי טעינה, ההספק של הסוללה יורד ל-80 אחוזים. אז איך תדעו האם הסוללה שלכם כבר נדפקה מבלי לנסות לשחזר את כל מחזורי הטעינה שהיא עברה עד היום?

הסימן הראשון לכך שהסוללה שלכם עומדת למות הוא אם אתם מרגישים שהיא נגמרת מהר מדי ביחס לשנים קודמות. אם יש לכם מכשיר בן שנתיים-שלוש, שהחשש לגביו קיים, יש סיכוי גבוה שעוד ניתן לפרק ממנו את הגב ולשלוף את הסוללה. אם היא נפוחה או מעוותת, מומלץ לפנות למעבדה ולהחליף את הסוללה מאחר והיא עשויה לדלוף, להתפוצץ ולגרום לנזק.

השלב השני (או הראשון, אם אתם לא יכולים לבדוק פיזית את הסוללה במכשיר) דורש הורדה של אפליקציה בשם Life Battery לאייפון או Ampere לאנדרואיד. האפליקציה הזו תאפשר לכם לראות מה קיבולת הסוללה המקסימלית ומה הקיבולת בפועל, כלומר אחרי השחיקה שנובעת ממחזורי הטעינה. במידה ומדובר בסמארטפון חדש והספק הסוללה ירד ל-80 אחוזים, ייתכן והסוללה פגומה ומומלץ לממש את האחריות על המכשיר.

סוללה חלשה. ShutterStock
יש לא מעט דרכים לשמור על תוחלת החיים של הסוללה./ShutterStock

אמנם לא ניתן לבטל את השחיקה הנובעת ממחזורי הטעינה, אבל בעיות בסוללה נובעות בעיקר בשל הטענה לא נכונה, שימוש במטען או בכבל שאינם מקוריים או בחשיפת הסמארטפון לשמש בתדירות גבוהה, לכן מאוד לא מומלץ להשאיר את המכשיר על הדשבורד באוטו בחודשי הקיץ בישראל.

כדי לדעת כיצד לשמור על הסוללה, חברת הסוללות Cadex הקימה אתר מיוחד הנקרא University Battery המפרט כיצד להטעין את אותן סוללות ליתיום-יון, שיעזור לכם לשרוד יום שלם מבלי לדאוג לסוללה. אספנו עבורכם כמה מהטיפים שלהם.

אל תשאירו את המטען מחובר כשהסמארטפון הגיע ל-100%
אם תשאירו את הסמארטפון מחובר למטען, כשהטעינה הסתיימה, הסוללה יכולה להיפגע בטווח הארוך. כשהסוללה נטענה לגמרי ועדיין ממשיכה לקבל זרם, היא שומרת על מתח גבוה ומבלי להיכנס להסברים כימיים, ההסבר הפשוט ביותר הוא שניתוק המטען דומה למנוחה שאחרי אימון כושר.

למעשה, אל תטעינו את הסמארטפון כלל ל-100%
לפי האתר, סוללות ליתיום-יון לא צריכות להיות מלאות לגמרי. כשאתם מטעינים את הסוללה ל-100%, הסוללה מקבלת מתח גבוה שפוגע בה בטווח הארוך. מומלץ לטעון את הסוללה לפרקי זמן קצרים לאורך כל היום מאשר להגיע לאחוזים בודדים ולחבר אותה למשך כל הלילה לחשמל. פשוט חברו את הסמארטפון למטען בכל הזדמנות שיש לכם ואל תדאגו, זה בסדר לגמרי לחבר ולנתק את הנייד כמה פעמים ביום.

אל תתחממו
אם תשאירו את הסמארטפון שלכם בחוץ, תחת חום השמש, תוך כמה דקות הוא יתחיל להתחמם בצורה שתקצר את חיי הסוללה. הסוללות בסמארטפון רגישות מאוד, עד כדי כך שבאפל הציעו להסיר כיסויים מסויימים בעת ההטענה של האייפון. אם אתם שמים לב שהסמארטפון הדי מיושן שלכם מתחמם בעת הטעינה, הסירו את הכיסוי.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully