וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הדמויות הנשיות במשחקי מחשב הופכות לפחות סקסיסטיות

אילן גלר

1.8.2016 / 9:58

במהלך שנות ה-90 תופעת הסקסיזם בדמויות נשיות הגיעה לשיאה, ומאז נמצאת בדעיכה מתמדת. אבל זה ממש לא אומר שמצבנו טוב

צילום מסך

(בסרטון: המשחק לוליפופ צ'יינסו המשלב מיניות ואלימות בצורה מאוד מוגזמת)

אחד המחקרים המקיפים ביותר שנערכו עד היום על אופי הייצוג הנשי במשחקי מחשב מביא עמו מסקנות מעודדות: השנים האחרונות בתחום הגיימינג היו בין הפחות-סקסיסטיות בהיסטוריה של משחקי המחשב. עורכי המחקר בחנו 571 משחקים שיצאו משנות ה-80 המוקדמות ועד שנת 2014, ומצאו כי במהלך שנות ה-90 תופעת הסקסיזם בדמויות נשיות הגיעה לשיאה, ומאז נמצאת בדעיכה מתמדת.

כל אחד מהמשחקים נבחן בפרמטרים מדויקים ("הדגשת הישבן", "עירום חלקי" וכו'), ובניגוד למחקרים קודמים בתחום הרשימה כללה לא רק משחקים שוברי קופות אלא גם כותרים שזכו לתפוצה מוגבלת יותר. הרושם הוא שמפתחי המשחקים בחרו כמעט תמיד להדגיש תכונות מיניות בדמויות נשיות בתקופה שבה גרפיקה תלת-ממדית הייתה עניין חדש (זוכרים את לארה קרופט?), אך הביקורת הרבה על כך בהחלט השפיעה על הסטנדרטים בתעשייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לארה קרופט. עדיין מוגזמת, אבל לא כמו בשנות התשעים. טומב ריידר./מערכת וואלה!, צילום מסך

כמובן שלא כל הממצאים חיוביים. לפי המחקר, גיבורות נשיות הן עדיין מיעוט במשחקי המחשב, ורובן מסתפקות בתפקיד של דמות משנה בעלילה. כמו כן, לא נמצא שום הבדל בין ייצוגים סקסיסטיים המופיעים במשחקים המותרים לילדים ובני-נוער לעומת משחקים המיועדים למבוגרים, כך שחברות שאינן מקפידות על ייצוג הולם לנשים, אינן מודאגות גם מהמסר שהן משדרות לשחקנים הצעירים ביותר.

גם כיום ניתן לראות במשחקי מחשב רבים אלימות נגד נשים (GTA) ויצוגי גוף לא פרופורציונליים (Tekken) אבל לפי איך שזה נראה, והעובדה שגיימריות לא חוששות להתלונן על הטרדות בשנתיים האחרונות מאז פרשת גיימרגייט, כנראה שאנחנו בכיוון הנכון לייצוג שוויוני יותר.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש עוד מקום לשיפור. לוליפופ צ'יינסו./מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנה, Tekken./מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully