וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תצלמו לרוחב! כך תעבירו לייב בפייסבוק כמו גדולים. המדריך המלא

14.8.2016 / 10:59

אנחנו יודעים, תמיד אומרים לצלם בסמארטפון רק לרוחב אבל בשידור החי החוקים קצת שונים. וגם: איזה ציוד כדאי לארגן מראש כדי שלא יהיו פאדיחות ומה צריך לעשות כדי שהשידור לא ייפסק באמצע?

צילום מסך

שידורים חיים באינטרנט היו קיימים הרבה לפני פייסבוק אבל מאז החלה הרשת החברתית הפופולרית בעולם לקדם את הפיצ'ר הזה, נראה שכולנו הפכנו להיות במאי דוקו בפוטנציה. חלקנו פשוט מקשקשים למצלמה בסגנון וידאו בלוג אבל כמעט כולנו צריכים קצת עזרה וכמה טיפים כדי לשדרג את השידורים החיים.

שירות השידור החי הצליח לעורר לא מעט סערות, כמו במקרה של האם שהכתה את בתה ושידרה את זה בלייב, השוטר שהרג חשוד במכונית ועוד. לעומת זאת, רוב השידורים החיים בפייסבוק סובלים מרמת שעמום גבוהה ובעיקר רמה טכנית נמוכה - כך תעשו את זה כמו שצריך.

סלפי ביקיני. ShutterStock
לא תצליחו להחזיק שידור חי ככה לאורך זמן./ShutterStock

הכינו ציוד מתאים

אתם אמנם לא עומדים להקים אולפן חדשות אך כדי להעביר שידור לייב כמו שצריך, כזה שירצו לצפות בו, תצטרכו לצייד את עצמכם בציוד מינימלי וזול יחסית. כמו שאתם לא רוצים לצפות בשידור וידאו שהמצלמה כל הזמן רועדת, ככה גם הצופים העתידיים שלכם ולכן חשוב לרכוש חצובה. אין צורך להשקיע מאות שקלים בחצובה מקצועית, אפשר להיכנס לאיביי או לחנויות צילום וציוד לסמארטפונים ולרכוש חצובה פשוטה בסכום שלא עובר את מאה השקלים (אנחנו מצאנו בזאפ אחת מעולה ב-70 שקלים, כולל מתאם לסמארטפון). אם יש לכם כבר חצובה, כל מה שאתם צריכים זה רק לקנות מתאם מיוחד לסמארטפון ואתם מסודרים. המתאם זה הראש שמתברג לחצובה ומחזיק את המכשיר הנייד שלכם יציב. מאחר ושידורים חיים לא מעבירים לרוחב (באנדרואיד, לפחות) שימו לב שהמתאם צריך להיות לגובה, כלומר בצורה אנכית. לשם כך, חשוב להצטייד במתאם מיוחד לחצובה המאפשר לכם לסובב את הסמארטפון ב-360 מעלות, כך שהוא גם מתאים לצילום אנכי וגם אופקי. המתאמים הזולים לרוב אינם מודולריים ומאפשרים להציב את המכשיר רק אופקית, כך שהם מתאימים רק למשתמשי אייפון.

השימוש בסמארטפון להעברת שידור חי מאמץ אותו ודורש הפעלה של כמה רכיבים בזבזניים בסוללה במקביל. המצלמה, המסך ורכיבי הקישוריות (תקשורת סלולרית או Wi-Fi) זוללים סוללה, וזה בנוסף לאפליקציית פייסבוק הבזבזנית במיוחד. הניסיון שלנו מראה ששעת שידור אחת יכולה לסיים 80 אחוזים מהסוללה במכשיר אייפון 6S פלוס. לכן מומלץ להצטייד במטען נייד עוצמתי, אך שימו לב לזרם. ניתן למצוא המון מטענים ניידים זולים, אך חלקם הגדול מגיע עם מתח נמוך, מה שאומר שברגע שהסמארטפון שלכם יתאמץ, במקום שאחוזי הסוללה יעלו, האחוזים דווקא ירדו. איך נמנעים מזה? רוכשים מטען עם הספק של 2.1 אמפר לפחות. ניתן למצוא גם מטענים ניידים מתקדמים יותר שכוללים תמיכה בטעינה מהירה כמו QuickCharge 2.0 או QC 3.0 אך גם מטען עם הספק של 2.1 אמפר יספיק.

במידה והשידור שלכם הולך להתמקד בעיקר בכם מדברים (כאמור, בסגנון וידאו בלוג), תקלו על הצופים שלכם ובמיוחד במקומות רועשים אם תדברו לתוך מיקרופון לצוואר הנקרא בשפה המקצועית "מיקרופון נק". באינטרנט יש מגוון מיקרופונים ייעודיים לסמארטפון אותם תוכלו להצמיד לחולצה, כך שישמעו אתכם גם אם הסמארטפון רחוק מכם. זה לא ציוד חובה וניתן לשדר בלעדיו, אבל האיכות תשתפר פלאים אם תשקיעו מעט. תוכלו למצוא מיקרופון כזה באיביי ב-70 עד 100 שקלים. בארץ תוכלו למצוא את המיקרופון באזור ה-210 שקלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ציוד שידור חי בפייסבוק. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
חצובה, מטען נייד קטן ומיקרופון נק - ציוד לא יקר שעושה את כל ההבדל./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

התחילו לשדר

אם ארגנתם את כל הציוד הנדרש, שיקל עליכם לתפעל את השידור החי ואף ישדרג את איכות השידור, הגיע הזמן לגרום לקסם לקרות. לפני שאתם מתחילים לשדר יש עניין אחד חשוב שכדאי לשים לב אליו וזה תשתית האינטרנט שבאמצעותה תשדרו. פייסבוק מאפשרת שידור ברזולוציה של HD, אך כדי לעשות זאת תצטרכו מהירות העלאה מספיק גבוהה. לרוב, מהירות העלאה בדור הרביעי תהיה הרבה יותר מהירה מרשת האינטרנט האלחוטית שתמצאו (Wi-Fi), אך זה תלוי במיקום שלכם. קחו בחשבון שהרשת תהיה הרבה פחות יציבה ונותנה לעומסים בחוץ אבל שידור באמצעות הרשת הסלולרית עלול לזלול לכם את חבילת הגלישה. לכן חשוב לבדוק האם יש חיבור אינטרנט אלחוטי איכותי באזור בו תשדרו. בשלב הראשון פשוט נסו להתחבר לרשת הבטוחה החזקה ביותר שאתם רואים; אם הרשת לא מספיק מהירה פייסבוק כבר תגיד לכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במקום לכתוב סטטוס חדש - לחצו על שידור חי./מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שסיימתם להתארגן פתחו את חנות האפליקציות ובדקו שאתם משתמשים בגרסה האחרונה של אפליקציית פייסבוק. פתחו את האפליקציה לחצו על השדה לכתיבת סטטוס חדש ובמסך שייפתח לכם בחרו באפשרות שידור חי. בחרו את הקהל הרצוי, כלומר חברים, אנשים ספציפיים או שידור ציבורי (אפשר גם שידור פרטי רק לעצמכם אם תרצו לעשות ניסוי). בחלון שנפתח כתבו את הטקסט שיתלווה לשידור שלכם כדי שגם גולשים שיצטרפו לשידור באמצע יוכלו להבין על מה מדובר.

רגע לפני שאתם עולים לשידור חי, במכשירי האייפון תוכלו לשדר בצורה אנכית ואופקית אך עדיין באותו גודל (אותו ריבוע) ובאנדרואיד תוכלו לשדר רק בצורה אנכית. כלומר, מיקום הסמארטפון על החצובה עשוי להיות מעט בעייתי.

בפייסבוק החכימו ותוך כדי שאתם פותחים את מסך הלייב, האפליקציה מבצעת בדיקה לרוחב הפס, במידה והרשת מאפשרת תוכלו לעלות לשידור לייב ובמידה ולא תקבלו על כך הודעה, כאמור. עם זאת, יכול להיות שהאינטרנט יאפשר שידור בלייב ברזולוציה מאוד נמוכה, אך כדי לעלות לשידור שכזה, תצטרכו להתעקש וללחוץ פעמיים על ה-Live - הכפתור התחתון. פייסבוק יתריע לכם שרוחב הפס נמוך והאם אתם בטוחים, אשרו לאפליקציה שאתם הולכים על זה בכל זאת וקחו בחשבון שהאיכות של השידור תהיה נמוכה מאוד.

עניין נוסף שחשוב לשים לב אליו היא התאורה. אם אתם מצלמים ביום שימו לב שאין השתקפות מסנוורת שמעוותת את התמונה או שאינכם משדרים כשהשמש בדיוק מאחוריכם. בצילום לילה שימו לב שאינכם מעבירים מסך חשוך שלא רואים בו כלום. תאורה חיצונית תעלה לכם לא מעט כסף אז עדיף פשוט לוודא מראש שתנאי התאורה מתאימים לשידור שלכם.

איש מסתכל על סמארטפון במיטה. ShutterStock
ככה לא מעבירים שידור חי. וזה בלי קשר לתאורה הגרועה./ShutterStock

מזל טוב, אתם בשידור הלייב הראשון שלכם בפייסבוק וכל החברים צופים, או לפחות חלק קטן. באייפון האפשרויות מוגבלות למדי וכל מה שתוכלו לעשות זה לראות את התגובות של האנשים שצופים בכם, להחליף בין המצלמות (לחיצה כפולה על התמונה או על הכפתור בצד ימין למעלה) וכמובן לראות את מספר הצופים. באנדרואיד תוכלו להגיב לצופים, להזמין חברים, להוסיף פילטרים לתמונה וגם לצייר על המסך.

האופציה הזאת יעילה בעיקר בשידור חי כשאתם מצלמים סלפי ובאמת יכולים להגיב. כל מה שאתם צריכים לעשות זה ללחוץ על האייקון של התגובה ויפתח לכם חלון המאפשר לשוחח עם הצופים שלכם. ליד האייקון של התגובות נמצא האייקון של הוספת החברים, לחצו עליו ותוכלו להזמין את החברים שלכם לצפות בשידור. על מנת להוסיף פילטרים או לצייר על התמונה, לחצו על האייקון המופיע בצד שמאל למעלה ונראה כמו מכחול, תפתח לכם חלונית המאפשרת הוספת פילטרים ולידו אייקון של עיפרון יאפשר לכם לצייר על המסך.

שימו לב: לוקח זמן לשידורים חיים לתפוס תאוצה ברשת החברתית אז אם אין לכם אמצעי קידום מאסיבי, תזכרו שהשידור צריך להימשך לפחות כחצי שעה כדי ליצור אינטראקציות טובות. בנוסף, כדי לעודד אנשים לשתף את השידור שלכם בזמן אמת שווה לדבר מדי פעם לצופים ולהניע אותם להגיב, לשתף או לפחות לסמן לייק. מומלץ להתחיל את השידור עם הגדרות פרטיות ציבוריות, כך שכל צופה ברחבי הרשת יוכל לצפות בכם ולכתוב כותרת מושכת ולא רק אינפורמטיבית.

סיימתם את הסרטון? תוכלו לבחור האם לשמור אותו בגלריית התמונות שלכם בטלפון או לעלות אותו ברזולוציית HD, למחוק או לפרסם אותו בפייסבוק. מומלץ, כמובן, לתת לשידור להמשיך לחיות כשידור חוזר בפייסבוק וכך להרוויח עוד כמה לייקים ותגובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully