וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלנו מומחה: מה ההבדל בין המקרנים השונים ואילו הכי מומלצים?

22.8.2016 / 11:17

מה מינימום עוצמת ההארה שצריך בשביל מקרן למרפסת, ומה העוצמה המומלצת לקולנוע ביתי? האם יש הבדל בין שיטות ההקרנה השונות ואילו מקרנים הכי מומלצים בכל קטגוריה? כל מה שרציתם לדעת על מקרנים ביתיים ולא ידעתם את מי לשאול

ספק 500

מקרנים היו מאז ומעולם דרך נוחה לצפות במצגות, בסרטים או באירועי ספורט על גבי מסך ענק. יש סוגים רבים של מקרנים, עם מפרטים שונים המציעים אפשרויות רבות. אם גם אתם שוקלים לרכוש אחד, שימו לב שיש הבדל בין המכשירים השונים בעוצמות האור והרזולוציה, יש מקרנים המתאימים לקולנוע ביתי, בעוד שיש מקרנים המתאימים לשימושים משרדיים כמו הקרנה בחדרי ישיבות מוארים ועוד. כדי לעשות סדר בבלגן שוחחנו עם המומחה רון אסא, האחראי על תחום אודיו-וידאו בחברת ט.ר אלקטרו- סטריאו בע"מ.

מקרנים מחולקים לשתי קטגוריות עיקריות: מקרן עבור קולנוע ביתי, שאמור להיות באיכות גבוהה יותר ולהציג איכות תמונה ברזולוציה גבוהה. מקרן כזה יודע לרדת לפרטים הקטנים ביותר והוא מומלץ לצפייה איכותית בסרטים. הקטגוריה השנייה הולכת ומתפתחת בשנים האחרונות, והיא מציעה מקרנים עם עוצמת הארה גבוהה יותר לישיבה מחוץ לבית. אם כך, עוצמת ההארה היא שמבדילה בין המקרנים לקולנוע ביתי לבין מקרן חוץ. ככל שעוצמת ההארה נמוכה יותר כך אפשר להגיע לצבעים כהים יותר וטובים יותר, בעוד שעם עוצמת הארה גבוהה ניתן להקרין על גבי מסך גדול יותר אך איכות התמונה יורדת.

מקרן ביתי. ShutterStock
מקרן ביתי זו השקעה יחסית גדולה, שווה להגיע מוכנים לחנות./ShutterStock

המקרנים הנפוצים ביותר הם מסוג LCD או DLP, הנחשבים לוותיקים. המקרנים האלה לרוב זולים יותר ופשוטים יותר מאחר והם לא עושים שימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר. בשנים האחרונות ניתן למצוא גם מקרני הלייזר, המתהדרים בלייזר מיוחד הנחשב לאיכותי הרבה יותר, אך גם המחיר שלהם בהתאם.

הרכיב החשוב ביותר כנראה במקרן היא הנורה. בעוד שבמקרני לייזר אין את הבעיה הזו, במקרנים ישנים יותר הנורה מחזיקה עד ל-25,000 שעות עבודה (תיאורטית, לפי היצרנים). חשוב לזכור שככל שעוצמת ההארה גבוהה יותר, כך המנורה חייבת להתאים את עצמה והיא נשחקת מהר יותר. ככל שהנורה עובדת יותר שעות, כך האיכות יורדת. מנורה ממוצעת מחזיקה בין 4,000 ל-5,000 שעות. מאחר והיצרניות יודעות כי זה החשש הגדול ביותר של הלקוחות, הרוב מעניקים עד שנה אחריות, ללא קשר למספר השעות שהנורה עבדה.

בדיקה שערך רון אסא, על אינפוקוס ואפסון גילתה כי הסביבה משפיעה על אורך חיי המנורה. רון בדק את האורך הממוצע של חיי המנורות במעבדה, לפי שעות, מכל המנורות שהחליפו בתשעת החודשים האחרונים. לפי הבדיקה, ככל שהסביבה מבוקרת יותר (בלי לחות וקרירה) וככל שמקפידים לכבות את המקרן בין הצפיות, אורך חיי המנורה מתארך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מקרן לחצר או למרפסת

מאחר ועוצמת התאורה במקרן חשובה מאוד, לפני שאתם מחליטים איזה מקרן לרכוש צאו לחצר, שם יותקן המקרן, ובדקו עד כמה האזור מואר. צריך לקחת בחשבון כל מנורה, פנס רחוב וכל מה שעשוי להאיר את הסביבה שלכם. כלומר, ככל שהסביבה מאורת יותר כך נדרש מקרן עם עוצמת הארה גבוהה יותר. המקרנים המקובלים לחצר מגיעים עם עוצמת הארה של 2,800 לומנס לפחות, אך ככל שעולים בעוצמת הארה המחיר גם עולה בהתאם. במידה ואתם בוחרים מקרן למרפסת מוארת יחסית תצטרכו כנראה מקרן עם עוצמת הארה של 3,000 לומנס לפחות. מבחינת איכות השידור, אם אתם מתכוונים לחבר אליו את ממיר הטלוויזיה ניתן להסתפק ברזולוציית HD Ready. אם אתם מתכוונים לחבר שירותי תוכן חיצוניים כמו נטפליקס, תוכלו להתפנק ברזולוציית Full HD. כמו כן, במידה והמקרן נשאר בחוץ חשוב לדאוג למיגון נגד לחות, מים ועוד גורמים חיצוניים שעלולים לגרום לנזק. אם המקרן יהיה נייד ניתן להסתפק בתיק המגיע ביחד עם המקרן.

אם אתם רוצים מקרן זול למרפסת, שישמש אתכם לעתים רחוקות או פשוט יקרין ברקע באירוע, כדאי לבחור בדגמים האלה: BenQ MS524 (2,199 שקלים), Infocus IN114x (2,990 שקלים) או Panasonic AB280 (2,999 שקלים). קחו בחשבון שאם אתם קונים את המקרן הזה בשביל לצפות במשחק עם החברים על מסך ענק, לא תיהנו מנצנוץ הזיעה של מסי. אם אתם רוצים מקרן לצפייה קבועה בסביבה מאורת יותר כמו גינה או מרפסת כדאי שתשקיעו עוד כמה אלפי שקלים עבור מכונה המספקת ביצועים טובים יותר ואיכות גבוהה יותר: אינפוקוס IN226ST (3,690 שקלים), Epson 1940W (6,990 שקלים), Epson EB-1980WU (9,990 שקלים) ו-EPSON - EH-TW5350 (6990 שקלים).

מקרן לסלון

כדי ליהנות ממסך ענק בסלון תצטרכו לרכוש מקרן עם עוצמת הארה גבוהה יותר. יש לקחת בחשבון שהתמונה תיפגע אך לא בצורה דרמטית. מומלץ לבחור במקרן עם עוצמת הארה של 2,300 לומנס וחשוב לשים לב שהעדשה בעלת היסט גבוה, יותר מ-50 אחוזים לכל הצדדים - כלומר שיהיה אפשר להזיז את העדשה למעלה, למטה, שמאלה וימינה. ברוב המקרנים הזזת העדשה תתבצע ידנית אבל בדגמים החדשים יותר ניתן להזיז את העדשה בצורה חשמלית ולהגיע לרמת מיקוד טובה יותר. מקרני פרימיום מאפשרים לשמור את מיקום העדשה וכך לשנות את גודל המסך, בהתאם למיקום הצופים.

המקרנים המומלצים בקטגוריית הזולים הם Optoma - HD9 (6,600 שקלים), EB-U04 Epson (5,990 שקלים) ו-BenQ TH-670 (6,000 שקלים). אם זו הבחירה שלכם, קחו בחשבון שמדובר במוצר יקר ותמורת כמה אלפי שקלים אתם רוכשים מקרן זול ומתפשרים על איכות התמונה, אורך חיי המנורה והאחריות. לכן במחירים האלה כדאי לשים לב לחוות דעת המשתמשים באינטרנט. אם תרצו להשקיע עוד כמה אלפי שקלים, תקבלו מוצר הרבה יותר איכותי, המציע איכות התמונה מעולה עד 4K ותכונות כמו תזוזה של העדשה בתיקון אופטי. הדגמים המומלצים הם Sony - HW45 (11,900 שקלים) ו-Epson EH-TW-7200 (13,000 שקלים).

חשוב לציין: טכנולוגיית הלייזר נחשבת לטובה ביותר, כאמור, אבל ניתן למצוא גם מקרני LCD ו-DLP באיכות גבוהה מאוד. בסופו של דבר המחיר ישחק תפקיד משמעותי בבחירת המקרן ואתם לא רוצים להשקיע אלפי שקלים במכשיר שפחות מתאים לכם.

קולנוע ביתי

קולנוע ביתי הסיפור הוא אחר לגמרי. כאן תרצו ליהנות ממקרנים איכותיים הרבה יותר, שיוכלו לספק תמונה ברמה גבוהה עם הפרדה טובה. במידה ובחוץ ההמלצה הייתה לבחור במקרן מסוג LCD או DLP, בקולנוע הביתי מומלץ להשקיע קצת יותר במקרנים מבוססי לייזר.

מקרן הלייזר מספק תמונות טובות בהרבה, לעומת הטכנולוגיות האחרות, וכמעט כולם מסוגלים להציג תכנים ברזולוציית 4K. לפני שרוכשים מקרן לקולנוע ביתי צריך להבין האם הוא יותקן בחדר ייעודי וחשוך לגמרי או בסלון מואר, שניתן להחשיך אך לא לחלוטין. במידה ומדובר בקולנוע ביתי חשוך מומלץ לרכוש מקרן עם עוצמת הארה של 1,500 לומנס לפחות, אך חשוב לקחת בחשבון גם את גודל המסך. גודל מסך קולנוע ביתי סטנדרטי עומד על 80 עד 120 אינץ' וכך גם גודל המסך שהמקרנים האלו יכולים להתמודד איתו. אם תרצו להקרין על מסך גדול יותר, או על קיר שלם, תצטרכו לחפש מקרן שיודע להתמודד עם ממדים כאלה. כמו כן, חשוב לוודא כי תמונה המקרן בעלת ניגודיות גבוהה, מה שיעזור לספק דיוק בצבעים ואיכות תמונה גבוהה.

עבור חדר קולנוע ביתי פשוט יחסית, שעדיין מציע את איכות הצפייה המתקדמת ביותר, מומלץ להצטייד ב- Epson EH-TW-9200 (19,000 שקלים). אבל אם אתם מוכנים להשקיע את כל החסכונות שלכם במערכת אולטימטיבית, צפו לפגיעה קשה בכיס. המכשירים המומלצים הם Epson EH-LS10000 (52,900 שקלים), JVC DLA-x9000 (59,900 שקלים) ו-Sony-vol-vw520 (57,900 שקלים).

שימו לב: אם אתם כבר משקיעים את הסכום הזה במקרן, מומלץ גם להשקיע במסך הקרנה איכותי ואולי אפילו בצביעת החדר לצבעים כהים עם החזר אור נמוך. בנוסף כדאי להקפיד על האקוסטיקה וגם להצטייד במערכת סאונד שעונה על הצרכים של המקרן.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • מקרן ביתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully