וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגידו שלום לתור: בעתיד גם הרפואה תהיה באפליקציה

27.9.2016 / 6:33

מרפאה, בירוקרטיה? בעתיד רופא אוטומטי יידע לטפל בנו מרחוק או להעביר אותנו לרופא אנושי שידאג לנו במהירות. את התרופות נדפיס - מותאמות אישית במדפסת התלת מימד הקרובה

רופא מחפש באינטרנט. ShutterStock
הרופא יטפל מרחוק/ShutterStock

יום העבודה העמוס של גדי, הפציינט הדמיוני שלנו במערכת הבריאות העתידית, נתקע בחריקה בשל כאב בטן מעצבן. גדי מחליט שהוא זקוק לעזרה מקצועית, ומיד פותח את אפליקציית קופת החולים במכשיר הסמארטפון שלו. בתוך שניות הוא כבר מחובר און-ליין לשיחה ראשונית עם הדוקטור הווירטואלי, המענה הראשוני לכל פנייה.

הדוקטור הווירטואלי הוא הרבה יותר ממזכירה אלקטרונית. האינטליגנציה המלאכותית המפעילה אותו, אחת המתקדמות בעולם, מאפשרת לו להבין שפה אנושית בקלות, ולחפש פתרון לכל מצב רפואי בעשרות מיליוני מאמרים שהוזנו לתוך הזיכרון שלו. הסמארטפון והשעון החכם דואגים לספק למערכת נתונים אודות מצבו של גדי: קצב לב, לחץ דם, טמפרטורה, ואפילו מידע על הרגלים הקשורים בבריאות כגון התפריט היומי ואימוני כושר.

ברוב המקרים, מסוגל הדוקטור הווירטואלי לפתור מקרים רפואיים בכוחות עצמו, תוך שהוא מגיע לדיאגנוזה מדויקת ומציע את הטיפול הנכון ביותר במהירות וזמינות שרופא המשפחה פשוט לא מסוגל לספק. במקרים שבהם יש צורך בהתערבות אנושית, עוברת הפנייה לרופא המחובר גם הוא למערכת, והטיפול נמשך באופן חלק.

רפואה אישית באמת

במקרה של גדי, החליט הדוקטור הווירטואלי להעביר את השיחה לרופא מומחה, המתחבר לקו בתוך מספר דקות. הכל עדיין נעשה בשיחה מרחוק, אם כי זו עברה כעת מהסמארטפון לעמדת הרפואה המותקנת בבניין. דרך עמדה זו, מסוגל הרופא לבצע מספר בדיקות באמצעות ציוד רובוטי, אותו הוא מפעיל על מנת לבדוק את גדי. הבדיקה אורכת מספק דקות, ובסופה מתקבלת ההחלטה: נדרש כאן טיפול תרופתי אינטנסיבי על מנת לפתור את הבעיה.

במחשבי קופת החולים ה-DNA של גדי, הקוד הגנטי האצור בכל תא בגופו, כבר נסרק ונבדק לצורך איתור אלרגיות ורגישויות מיוחדות, על מנת להגיע להרכב מדויק שיאפשר ייצור תרופה מושלמת עבורו. כן, העידן שבו כולנו רוכשים תרופות כלליות בבית המרקחת חלף מזמן, ועמו גם חלפו הימים של טיפול לא אפקטיבי, ואולי אף מסוכן, בתרופות שאינן מתאימות למטופל. הרופא בודק בקפדנות את ה-"מתכון" שאותו המערכת הממוחשבת מציעה, ומאשר את המרשם.

לצדו של גדי, מדפסת התלת-מימד המותקנת בעמדת הרפואה נכנסת לפעולה. היא מיד מתחילה בייצור התרופה, מתרכובות כימיות שונות אותן היא מערבבת בדייקנות. במקרה הצורך, מסוגלת המדפסת הזו ליצור חומרים כימיים ברמת המולקולה, והתהליך עצמו אורך מספר דקות בלבד. בסופו מוזמן גדי לאסוף את התרופה ולהתחיל בטיפול. במהלך הימים הקרובים, תוסיף מערכת האינטליגנציה המלאכותית לעקוב אחרי מצבו, ובמידת הצורך תמליץ על שינויים או תקשר אותו שוב עם רופא אנושי.

רגל תותבת. ShutterStock
גם רגליים מלאכותיות/ShutterStock

האדם הביוני

המקרה של גדי היה כמובן פשוט יחסית, אם כי מייצג לרובן המוחלט של הפניות לקופות החולים, תהליך בירוקרטי ומייאש שאותו תהפוך הטכנולוגיה להרבה יותר נוח ואפקטיבי. אולם מערכת הרפואה של העתיד מבטיחה הרבה יותר מטיפול אישי ומהיר. אותה מדפסת תלת-מימד שיצרה עבור גדי את התרופה המתאימה ביותר עבורו, מסוגלת גם להדפיס איברים שלמים במידת הצורך. אלו עשויים לשמש להשתלות חירום, ובמקרים מסוימים גם לצורך "תחזוקה שוטפת". אם במכונית שלכם אינכם מהססים להתקין חלקי חילוף, למה לא בגופכם?

ניסויים קליניים, תהליך הנמשך היום שנים, יוחלפו בעתיד בסימולציות מחשב המחקות באופן מדויק את התנהגותם של תאים אורגניים, וכך קצב התפתחות המדע והרפואה יהפוך מהיר עוד יותר מהיום. זו אינה פנטזיה מוחלטת להניח כי בטווח עשרות השנים הבאות, ימצאו טיפולים יעילים לרבות מהמחלות הקטלניות ביותר כיום, ואורח חיינו יהפוך לבריא יותר בזכות אפליקציות שינטרו את הרגלינו וימליצו על הדיאטה והאימונים הנכונים לנו. המהפכות הטכנולוגיות יביאו עמן, כמובן, גם אתגרים חדשים, אך בתחום הרפואה הרווח יהיה כמעט כולו שלנו.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף פלאפון
  • עוד באותו נושא:
  • רפואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully