וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב מאוד שפייסבוק מחקה את התמונה של ילדת הנאפלם

11.9.2016 / 11:05

אנחנו רגילים להתלונן על תכנים מסיתים שלא מוסרים מהרשת החברתית, על תכנים ראויים שנמחקים, אבל בסופו של דבר בתמונה הזו רואים ילדה קטנה בוכה בעירום. אמנם מדובר בתמונה היסטורית אבל מה לגבי כל שאר התמונות האלה? הפעם דווקא מגיע להם לייק

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בסרטון: נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ביקר בווייטנאם לרגל 40 שנה למלחמה)

בסוף השבוע מדיניות הסרת הפוסטים של פייסבוק עוררה סערה נוספת, לאחר שראש ממשלת נורבגיה, ארנה סולברג, האשימה את מנהלי הרשת החברתית בצנזורה מוגזמת. הסיבה: פוסט שהעלתה בחשבונה הרשמי הוסר בשל התמונה שצורפה אליו - תמונה מוכרת שהפכה לסמל של מלחמת וייטנאם.

התמונה המפורסמת, "אימת המלחמה", צולמה על ידי זוכה פרס פוליצר, ניק אוט מסוכנות הידיעות AP. היא מציגה ילדים נמלטים מהפצצת נאפלם ובמרכזה קים פוק בת התשע עירומה ובוכה במרכז הכביש. אין ספק שמדובר בתמונה היסטורית וכי הצגתה אינה נחשבת לפורנוגרפיה.

עם זאת, לפייסבוק 1.7 מיליארד משתמשים. אילו הייתה מדינה, הרשת החברתית הייתה המדינה הגדולה בעולם. יש לא מעט עובדים בחברה שאחראים על סינון תכנים אבל אי-אפשר באמת להגיע ידנית לכל פוסט ולכן מתרחשות לא מעט טעויות. אנחנו בישראל רגילים להאשים את פייסבוק באי-צנזור תכנים מסיתים אבל בכל הנוגע לעירום או פגיעה בילדים, הרשת החברתית הרבה יותר קפדנית ונוטה הרבה פחות לאפשר לתכנים כאלה לצבור לייקים. וטוב שכך.

"הם ודאי מבינים את ההבדל בין הסרת תמונות עירום של ילדים לבין השמטת חלקים מההיסטוריה", אמרה סולברג לסוכנות הידיעות רויטרס. לטענתה, מדובר במגבלות בלתי-מקובלות על חופש הביטוי, ואכן פייסבוק הגיבה לטענות והחזירה את התמונה.

אם נדמה לכם שמדובר בצנזורה מוגזמת, כנראה שזה השלב לספר לכם שיש אנשים דוחים בפייסבוק. לא דוחים כמו אלה שמאחלים לכם לעבור פשע מיני מסוים על ידי אוכלוסיית מהגרים ממדינה מסוימת, בנקב מסוים המשמש לרוב לפינוי פסולת מהגוף - אלא אנשים שמפיצים תמונות וסרטונים של ילדים וילדות קטנים בעירום, או אפילו גרוע מזה.

שער העיתון הנורבגי אפטנפוסטן שתקף את מדיניות הצנזורה של פייסבוק, 8 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
שער העיתון הנורבגי אפטנפוסטן שתקף את מדיניות הצנזורה./צילום מסך, טוויטר

בניגוד למה שנדמה לכם, עד לאחרונה פייסבוק התקשתה לאתר את כל אותם משתמשים, ובעיקר את התמונות שהם מעלים. כדי להתביית על מטרה המציגה פורנוגרפיית ילדים, פייסבוק הייתה צריכה שמשתמשים אחרים ידווחו על תוכן שאינו הולם; כזה שהופך לוויראלי וזוכה לצפיות רבות למרות שהוא מפר את כללי הרשת החברתית.

אבל מה לגבי פרופילים מזויפים, נטולי חברים, הידועים רק לשותפי הסוד המחפיר שמפיצים תמונות עירום של ילדים קטנים? במיוחד עבורם פייסבוק מפעילה גם אלגוריתם שמאתר תמונות עירום של צעירים ומדווח מיד, אוטומטית וללא התערבות אנושית כדי לחסוך את הביורוקרטיה.

טוב מאוד שפייסבוק הסירה את התמונה בברוטליות כזו, לא התחשבה גם בעובדה שמדובר בחשבון של פקידה בכירה במדינה אירופית נאורה ומתקדמת ובסוף נתנה לאנשים בשר-ודם לבחון אותה. האלגוריתם של פייסבוק זיהה את המצוקה של הילדה והגיב במהרה. אמנם האלגוריתם הזה לא מודע לכל התהליכים ההיסטוריים שעברו על האנושות במאה העשרים, לא הצליח לחלץ בפינצטה את התמונות שעברו את מסננת התקינות הפוליטית (בכל זאת, כאמור, ילדה קטנה בעירום מלא ובוכה ברחוב) וזכו למעמד של נכסי צאן ברזל תרבותיים.

צוקרברג נפרץ. מערכת וואלה!
פייסבוק החזירה את התמונה, אבל טוב לדעת שהצנזורה פוסלת מראש כל עירום של ילדים./מערכת וואלה!

בסוף צוקרברג יצליח ללמד את האתר שלו להבדיל בין אלו לאלו, אבל כל עוד המכונה פועלת בחוסר ביטחון מוחלט מה מותר ומה אסור - טוב מאוד שהיא בחרה להסיר את התמונה. טוב מאוד שזה יצר עניין ציבורי, וטוב מאוד שפייסבוק בסופו של דבר החליטה להחריג את התמונה הזו. הדיון הציבורי שהתקיים סייע לפייסבוק להבין היכן עובר הגבול ובעיקר הראה לנו שלמרות כל הביקורת, פייסבוק גם יודעת לעשות סדר במקומות המחליאים באמת. על כל תמונה היסטורית חשובה אחת, יש אינספור תמונות של התעללות - וזה מחיר נמוך מאוד ביחס לתועלת.

אז נכון, לקח לפייסבוק לא מעט זמן להגיב ולבחון את התמונה ברמת השיח ולא ברמה הטכנית, אבל במקום הגדול הזה שנקרא הרשת החברתית יש המון פינות חשוכות ועדיף להאיר את כולן ואז להתחרט, מאשר לאפשר להפקרות להימשך. או במילים של פייסבוק: "תמונה של ילדה עירומה לרוב תיחשב להפרת כללי הפרסום ובמדינות מסוימות אף תסווג כפרסום פורנוגרפי. במקרה הנידון אנו מכירים בחשיבות ההיסטורית והגלובלית של התמונה, המתעדת רגע מסוים".

האלגוריתם של פייסבוק לומד כל הזמן מה מותר ומה אסור, וכאמור, תמונות היסטוריות כאלה יוחרגו כנראה מראש בעקבות פרסום המקרה, אבל את מעטפת ההגנה שהאלגוריתם מספק צריך להוקיר ורק לקוות שבפייסבוק יתחילו להשתמש בו גם נגד הסתה, קריאה לפגיעה בבני אדם ועידוד טרור.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully