וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם אפליקציה חדשה? עכשיו תלמדו איך לדאוג שיורידו אותה

בר קילנר

20.9.2016 / 12:34

כשחנויות גוגל ואפל מציעות מיליוני אפליקציות להורדה עליכם לפעול נכון בשביל לאפשר לאפליקציה שלכם לבלוט מעל כולם. איך עושים את זה נכון? לפניכם כמה צעדים קריטיים לקידום בחנויות האפליקציות

סמארטפון. ShutterStock
הגולש בוחן כל אפליקציה במשך כשלוש שניות וחורץ את גורלה./ShutterStock

השקתם אפליקציה חדשה, סיימתם גיוס, עיצוב, פיתוח, בדיקות ואפילו את תהליך האישורים של חנויות האפליקציות של גוגל ואפל. עכשיו כל מה שנותר לכם זה לחכות להורדות, נכון? אבל מה קורה אם הן לא מגיעות? למען האמת, קשה לחשוב על עסק יותר תחרותי מעולם האפליקציות, כששתי החנויות הגדולות מציעות כל אחת יותר משני מיליון אפליקציות להורדה, אתם חייבים לדאוג לבולטות משמעותית, ולנצל את כל הכלים העומדים לרשותכם גם בשביל להפגיש משתמשים עם האפליקציה, וגם בשביל לשכנע אותם להוריד אותה.

לכן השקה של אפליקציה היא מבצע שצריך להיערך אליו ולהשקיע בו משאבים, זמן וכסף. קמפיין השקה כזה צריך להיות מבוסס על אסטרטגיה שיווקית ברורה, ויכול לכלול יח"צ, קידום ממומן, וכל כלי רלוונטי אחר, בייחוד אם מדובר באפליקציה חדשה שאיננה מבוססת מותג, או שמדובר בזירה תחרותית. דגש מיוחד צריך לתת על מיקום האפליקציה בחנויות השונות. התורה של קידום אורגני בחנויות היא איך לדאוג שהאפליקציה שלכם תופיע במקומות בולטים בחנויות, תישאר שם ותשכנע גולשים להוריד אותה. התפיסה הזו הפכה לקריטית בתעשיית המובייל, ואף זכתה לראשי התיבות הקליטים ASO (App Store Optimization). אז איך עושים את זה נכון?

התאימו את האלמנטים הוויזואליים
כשמשתמש מדפדף על פני האפליקציות בחנות ונתקל בשלכם, יש לאפליקציה כשלוש שניות בלבד למשוך את תשומת לבו, לשכנע אותו לבחון אותה לעומק ולהוריד את האפליקציה. לכן יש חשיבות למה ואיך הוא נפגש עם האפליקציה בפעם הראשונה. מומלץ מאוד לבצע בדיקת A/B (לנסות כמה אפשרויות במקביל) לוויזואליה של האפליקציה בחנות. פריסת האלמנטים בעמודי האפליקציה בחנויות של גוגל ואפל שונות לחלוטין, ויש לקחת זאת בחשבון בזמן הבדיקות.

בגוגל פליי נמקד את רוב המשאבים על אלמנטים גרפיים, על ה-Short Description, ובייחוד על סרטון וידיאו המוצג למשתמש ברגע שהוא נכנס לעמוד האפליקציה ללא שום פעולה מצדו, כך שהוא מקבל תמונה ברורה והמסר מועבר בצורה אפקטיבית יותר למשתמש. בחנות האפליקציות של אפל, לעומת זאת, הדגש הוא על גלריית התמונות, שם רוב המשתמשים ידפדפו בגלריה ולכן חשוב לוודא שהתמונות באיכות טובה, אטרקטיביות, ובעיקר מגוונות. על כל תמונה להעביר מסר שונה ומשכנע, ויש חשיבות גבוהה בעיקר ל-2-3 צילומי המסך הראשונים. עם זאת, קריאייטיב שעובד בגוגל פליי לא תמיד יעבוד ב-iOS ולהיפך. תהיו יצירתיים ונסו אלמנטים שונים.

פוקימון גו. ShutterStock
פוקימון גו - דוגמה מעולה לבאזז אדיר ותחזוק לקוי./ShutterStock

הקפידו על דירוגים וביקורות
לאחר שביצענו בדיקות והוחלט על מבנה סופי ואפקטיבי לאפליקציה, גורם חשוב לא פחות הוא דירוג וביקורות. גם בנושא זה ניתן לראות הבדלים מהותיים בין החנויות, כשגוגל היא הראשונה שממהרת לפרסם ביקורות ודירוג גם לפי ביקורת של משתמש יחיד, בעוד שאפל ממתינה לכמה ביקורות ודירוגים בטרם היא חורצת את דין האפליקציה ומפרסמת אותם. מומלץ להוסיף פיצ'ר ידידותי באפליקציה להגברת דירוגים וביקורות ולעודד את המשתמשים לבצע זאת, אך לא להתנות זאת בשום מצב ולא ללחוץ על המשתמש כיוון שזה עלול ליצור אנטגוניזם ויביא לתוצאה הפוכה.

התייחסו לביקורות בהתאם
חשוב להיות במעקב שוטף ולבחון כל ביקורת. לא אחת משתמשים שהייתה להם חוויה לא טובה עם האפליקציה יכתבו על כך בביקורת וזה בהחלט משהו ששווה לבדוק. ניתן גם להגיב למשתמש בעמוד האפליקציה - זה אולי לא יפתור לו את הבעיה מיידית, אבל בהחלט ייתן לו הרגשה שמתייחסים אליו ברצינות ויש גורם מקצועי שמטפל בנושא. עמוד אפליקציה מלא בביקורות גרועות ושום תגובה מצד בעלי האפליקציה מדליק נורה אדומה ועלול להוביל לפגיעה בדירוג.

בדקו את תקינות האפליקציה
היבט קריטי נוסף הוא ניטור קבוע של תקלות טכניות. אף אחד לא היה רוצה להוריד אפליקציה בעייתית, הדורשת התעסקות בתפעול ופוגעת בחוויית המשתמש. קונסולות המפתחים של החנויות מפיקות דוחות מפורטים בהקשר של קריסות ותקלות, ואף מבצעות פילוח לפי מכשירים וגרסאות לקבלת תמונה טובה יותר לפתרון התקלה. בנוסף, קיים אזור מיוחד של הודעות שהתקבלו ממשתמשים המדווחים על תקלות, כך שמוטב להיות עם היד על הדופק ולדעת בהקדם במידה ומשהו לא כשורה באפליקציה.

תלמדו מהטובים ביותר (וגם מהגרועים)
דוגמא טובה לעבודת ASO לוקה בחסר באה דווקא מהמגרש של השחקנים הגדולים: פוקימון גו. מדובר על האפליקציה עם הכי הרבה הורדות בתוך 24 שעות מהשקתה. למרות הנתונים המרשימים, כרגע לא ברור מה יהיה עתידה ביום שאחרי, וללא עבודת ASO משמעותית במילות מפתח כדוגמת נינטנדו היא עלולה להיעלם בקלות מהחנויות כשהבאזז ישכך. לאחר ההצלחה הפנומנלית, זינוקים במחירי מניית נינטנדו והכפלה של רווחי החברה, מדובר בפספוס אדיר של ביטוי חזק. גם המבנה הוויזואלי וביצוע לוקליזציה טעוני שיפור, ואלו אלמנטים שללא טיפול עלולים לפגוע קשות באפליקציה בהמשך.

כפי שניתן להבין, עולם ה-ASO הוא גדול, מורכב ולא מפסיק להתפתח. בימינו כבר לא מספיק להוציא מוצר מדהים, צריך לתחזק אותו ולטפח אותו, ולא הוא ינבול. ממש כמו פוקימון גו, אפליקציות שכבשו אותנו בסערה, הסתמכו בעיקרן על הבאזז התקשורתי ולא נעשתה להן עבודה אורגנית איכותית, סופן להיעלם. אם אתם לפני השקת אפליקציה או עובדים על אחת כזאת, כדאי לקחת בחשבון את המשתנים ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בכדי להבטיח אורך חיים איכותי וארוך טווח לאפליקציה.

חושבים על פיתוח אפליקציה? נשמח לייעץ לכם.

הכותבת היא מנהלת תחום ASO ב-Universal Mccann Digital.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully