וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה, כמה, מתי ואיפה: כל מה שצריך לדעת על רחפנים בחתונות

30.10.2016 / 9:19

כלי התעופה הקטנים, והמצלמות המותקנות עליהם, השתכללו מאוד בשנים האחרונות ובני זוג רבים רוצים לשלב בסרטון החתונה שלהם גם צילומי אוויר מגניבים, אבל יש לא מעט מגבלות שחשוב לקחת בחשבון לפני שפונים למפעיל רחפן. המדריך המלא

ShutterStock

ארגון חתונה זה תהליך שדורש תיאום בין אנשי מקצוע רבים ובאירועים רבים בשנים האחרונות רוצים לא מעט בני זוג, שעומדים לעמוד תחת החופה, לשדרג את זוויות הצילום ולכלול רחפנים. כלי הטיס הקטנים מגיעים לגבהים מרשימים והודות למייצב המצלמה, הנקרא בשפה המקצועית "גימבל", התמונות וסרטוני הווידאו יוצאים מרשימים מאוד.

רחפנים מסוגלים לצלם מזוויות שצלם רגיל לא יכול אבל בסופו של דבר לא מדובר רק במצלמה משוכללת אלא בכלי טיס של ממש. כדי להבין מה מגבלות הרחפנים, למי הם מתאימים, מה צריך לדעת לפני שסוגרים עם מפעיל וכמובן כמה זה עולה דיברנו עם רואי בן ענת, מומחה ותיק בתחום ובעלים של חברת Eyes-On, המספקת צילומי אוויר ברישיון רת"א (רשות התעופה האזרחית).

כלה רחפן. ShutterStock
שוטים מגניבים מהאוויר./ShutterStock

רישיון וביטוח

רחפן הוא לא מטוס אבל הוא מסוגל להגיע לגבהים של מטוסים ובעבר גם גרם לסגירת המרחב האווירי של נתב"ג. כל אחד יכול לרכוש רחפן, כל עוד הוא עומד בכללים ושם לב למגבלות, אך הטסת רחפן בחתונה או כל אירוע מסחרי אחר, דורשת ממפעיל הרחפן רישיון מרשות שדות התעופה האזרחית. כדי להוציא את הרישיון המפעיל נדרש לעבור מבחנים תיאורטים נרחבים וגם מעשיים שנועדו לוודא כי המפעיל יטיס את הרחפן בתנאים האופטימליים, תוך כדי שמירה על ביטחון האורחים.

לרשות שדות התעופה יש כללים מאוד נוקשים וברורים בכל מה שקשור להטסה באירועים. כל זוג שמתחתן רוצה את התמונה בחופה מלמעלה, אך עם רחפן מדובר בסכנה של ממש. על פי החוקים, במידה ורוצים לצלם בגובה של 10 מטרים, למשל, הרחפן נדרש להיות מרוחק ברדיוס של 10 מטרים מהקהל מכל הכיוונים (ולא לרחף מעל האורחים) והיחס הזה נשמר כשרוצים לעלות בגובה.

חשוב גם להבין שהמשטרה בקיאה בנושא הרחפנים, כך שבמידה והיא תבחין ברחפן באירוע כזה, היא יכולה לדרוש מהמפעיל את כל הרישיונות והמסמכים הנדרשים, במידה ולמפעיל אין את המסמכים, היא יכולה לעכב אותו לחקירה ואם הוא מאותה החברה של שאר הצלמים, היא תעכב את כולם לחקירה, מה שאומר שהזוג המאושר ישאר אולי ללא צלמים בכלל או למצוא עצמו בבית המשפט.

על מפעיל הרחפנים חובה להצטייד בביטוח מתאים, עם כיסוי של 1.5 מיליון דולרים. החברות שמבצעות את הביטוחים נמצאות בחו"ל ולכן הפוליסות יהיו באנגלית; כשאתם בוחנים רישיון של מפעיל שימו לב לסכום הכיסוי ולתאריך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מתי מותר להטיס?

גם לגבי תנאי מזג האוויר יש הוראות ברורות הנגזרות מהיכולות של הרחפן. רחפנים ברמה גבוהה מסוגלים להתמודד עם רוח חזקה ולדברי רואי, מפעיל עם רישיון אמור לעבור מבחני תאוריה במטראולוגיה. לפי חוקי רשות שדות התעופה, וגם בהתאם לפוליסת הביטוח, מותר להטיס את הרחפן רק בשעות היום. כן, קראתם נכון - רוב החתונות מתקיימות בשעות הערב, אך מאחר ואין תקנות ברורות וההטסה בשעות הלילה מסוכנת יותר, נאסר על המפעילים להטיס אותם בלילה. עם זאת, ניתן לבקש אישור מיוחד מרת"א - מפעיל מוסמך אמור לדעת כיצד להגיש את הבקשה.

למי מתאים רחפן?

אם תרצו צילומי רחפן בחתונה תצטרכו לחגוג במקומות שאינם מסובכים מבחינה אווירית, כמו יער או פרדס, במזג אוויר נוח יחסית ובחתונות צהריים, אלא אם כן קיבלתם אישור לצילום ערב - נושא שרצוי להעלות בתחילת השיחה עם מפעיל רחפן שאת שירותיו אתם שוקלים לשכור.

הטסה של רחפן באולם סגור אסורה ואסור להטיס בקרבה של שני קילומטר ממסלול המראה או 250 מטרים מקו בניינים ראשון. בתעופה יש מושג הנקרא "בועה אווירית" המתאר את השטח האווירי המוגדר והמתוחם בו מותרת תנועת כלי הטיס. על המפעיל להגיש בקשה מסודרת למודיעין טיס לפחות שבועיים לפני החתונה, ובמידה והבקשה תאושר, יסגרו עבורכם הגובה והרדיוס להטסת הרחפן.

סגירה של המרחב האווירי לא עולה כסף ומדובר בעניין ביורוקרטי בלבד. דבר נוסף הוא קירבה של שטחי שליטה של שדות התעופה, במידה והאירוע מתקיים בסמוך למסלול, נדרש גם להודיע למגדל הפיקוח ולבקש אישור. אם החתונה מתקיימת בקרבת השדה, כנראה שלא יאשרו לצלם באמצעות רחפן.

זמן טיסה, איכות הצילום

זמן ההפעלה של הרחפן באוויר משתנה בין הדגמים. יש חברות שמצלמות לפי תכנון מראש של חומר הגלם, יש כאלו שמטיסות עד שהסוללות נגמרות ויש כאלו שעובדות לפי שעות. צילום מהאוויר הוא מרשים אבל בסופו של דבר מדובר בדקות בודדות מתוך הסרט הארוך, שכן רובו יתמקד בריקודים, בחופה ופחות בצילומי חוץ. זכרו שהרחפן מומלץ בעיקר לצילומי אווירה ושלא תוכלו להוריד אותו לרחבת הריקודים. זמן הטיסה של רחפן באיכות סבירה ומעלה נע בין 20 ל-30 דקות, כך שאל תצפו שהוא ירחף מעל ראשכם לאורך כל האירוע.

איזה רחפן מומלץ? יש לא מעט דגמים של רחפנים והמפעילים נוהגים בדרך כלל לצלם עם רחפנים של חברת DJI, כמו לדוגמה הרחפן המקצועי מדגם Inspire 1 שכולל מצלמה איכותית. אבל זכרו שהרחפו עצמו הוא רק חצי מהחבילה - עם מפעיל מקצועי ניתן להוציא חומרים ברמה גבוהה גם עם רחפן מדגם פנטום 3 או דגמים חצי-מקצועיים אחרים.

רגע לפני שאתם סוגרים את מפעיל הרחפנים, בקשו לראות תיק עבודות כדי להבין את סגנון הצילומים שהולכים להיות בסרטון החתונה וגם את יכולות המפעיל. רחפנים מסוגלים לצלם ברזולוציות גבוהות של 4K או 2K אך בסופו של דבר, את סרטון החתונה יצלמו לרוב ברזולוציה של Full HD, כך שגם אם הרחפן יצלם ב-4K בעריכה יאלצו להמיר את הרזולוציה ולהוריד אותה ל-Full HD כדי לשמור על אחידות. בשורה התחתונה, אם הצלמים על הקרקע יצלמו ב-Full HD, אין שום סיבה שהרחפן יצלם ברזולוציה גבוהה יותר.

חתונה הודית - בישראל לא הייתם מקבלים אישור לזה

כמה זה עולה?

מפעיל ללא רישיון יבקש סכומים של 1,000 עד 1,500 שקלים אך מפעיל בעל רישיון מסודר וביטוח יעלה את המחיר להחל מ-2,500 שקלים לחצי יום צילומים. אפשרות נוספת ליהנות מיכולות הרחפן היא לצלם באמצעותו את הסשן לפני החתונה, באור יום. רק קחו בחשבון שרוב הדגמים מחזיקים מעמד כ-20-30 דקות בין טעינות או החלפת סוללה.

לסיכום, חשוב להכיר במגבלות שנועדו לשמור על חיי אדם, על ביטחון הסובבים והמרחב האווירי. אל תתביישו לשאול שאלות ולבקש שיציגו בפניכם את הרישיון, פוליסת הביטוח וגם את תיק העבודות. דרך תיק העבודות תוכלו לדעת גם האם המפעיל מטיס בצורה בטיחותית, כלומר האם יש צילומים ישירות מעל אנשים; במידה וכן ניתן להבין שהמפעיל מטיס בניגוד לחוק.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully