וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הפורנו החדש הרבה יותר מזיק ממועיל. אלה הסיבות

מי-טל גרייבר-שורץ

31.10.2016 / 10:16

הסינון יפגע בחופש הביטוי, יגרום לצנזור של תכנים רבים שלא אמורים להיחסם, יפגע באחריות ההורים ולא באמת יגן על הילדים. הא, כן – וגם מתברר שהחוק כיום כבר מחייב את ספקיות האינטרנט לספק לכל המעוניין תוכנת סינון תכנים בחינם. דעה

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

בטענתה להגנה על קטינים מבקשת ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) לצנזר את האינטרנט לכ-ו-ל-ם. הצעת חוק הצנזורה של ח"כ מועלם עברה אתמול אישור בוועדת שרים לענייני חקיקה אך היא אינה חדשה. חברי כנסת אחרים (ואף ח"כ שולי מועלם עצמה) הציעו אותה בעבר והיא נדחתה. כבר בשנת 2007 ניסה חה"כ לשעבר, אמנון כהן (ש"ס), להגביל את הגישה של כלל ציבור משתמשי האינטרנט לאתרים המיועדים למבוגרים.

ההצעה ביקשה לחסום מכולנו - מבוגרים וילדים - באתרים "שעיקרם מין, אלימות או הימורים" עד לקבלת בקשה מהמשתמש כי ברצונו לצפות בתכנים אלו. הצעתו של ח"כ כהן ירדה אז מסדר היום לאחר שנתיים של מאבק ציבורי ומאז היא עולה שוב ושוב מחדש, כל פעם בווריאציה דומה על ידי חבר כנסת תורן, בהן ח"כ ליה שמטוב, ח"כ תמנו שטה, ח"כ לוי אבקסיס ועוד.

חשוב לזכור שהתכנים אותם מבקשות הצעות חוק אלו לחסום, למעט אתרי ההימורים, הם תכנים חוקיים בישראל וכל המעוניין לצפות בהן רשאי לעשות זאת. אין באמירות אלה כדי לעודד צפייה בסרטוני מין או אלימות, בוודאי שלא צפייה של ילדים בתכנים מעין אלה, אולם ההחלטה באיזה תוכן אצפה או באיזה תוכן יצפה הילד שלי היא שלי בלבד.

עוד חשוב להזכיר כי החינוך של כל אחד מאיתנו שונה ביסודו. תוכן שאחד יראה כלגיטימי עבור עצמו או עבור ילדיו, ייחשב עבור אחר כאינו ראוי לצפייה כלל. ההגדרה של כל אחד מאיתנו לאלימות ומין שונה. אלא שעל פי הצעת החוק, מי שיחליט עבורנו האם התוכן אלים או מיני מדי הוא ספק האינטרנט בהוראת שר התקשורת. באחריות הספק יהיה לאשר האם התוכן שבכל אחד מעשרות ומאות מיליוני דפי האינטרנט בעולם הוא כשר או טרף.

תינוק עם סמארטפון. ShutterStock
אני עוד לא בן שלוש וכבר יודע איך להשתמש ב-VPN לעקוף רשיומת שחורות./ShutterStock

מאחר ועסקים מבקשים להקטין את הסיכון העסקי כדי למנוע חשיפה לתביעות, אזרחיות או פליליות, יעדיפו ספקיות האינטרנט ראשית לחסום תכנים שיש לגביהם סימן שאלה, ורק לאחר בדיקה יסודית אולי לאשר את הגישה אליהם. כך תיגרם בהכרח חסימת יתר של אתרים, ולמעשה צנזורה. הרי ספקיות האינטרנט לא יסתכנו בקנס כבד ובאיבוד רישיונם למשך חצי שנה. למעשה, הצעת החוק מטילה על גופים פרטיים לפעול כשוטרים וכצנזורים. אין זה מתפקידם.

יתרה מכך, משעה שהוכשרה סמכותם של ספקי האינטרנט לצנזר מידע וגישה למידע - סמכות החורגת מתפקידם כצינור תקשורת ניטרלי המעביר מידע - עשויה הגדרת גבולות הצנזורה להתרחב ולהתעדכן מעת לעת. אין לצפות לאן יכול להוביל מסלול זה; מכאן המדרון הוא חלקלק ועלול להיות מושפע מאינטרסים כלכליים או מראיה פוליטית המבקשת לצמצם את חופש הביטוי בסוגיות שונות.

ומה עם אלה שיבקשו להסיר את החסימה ולהימנע מהצנזורה? ספקיות האינטרנט יחויבו לשמור את פרטיהם ברשימה שעלולה, אם תיחשף, לשמש כאות קין על ראשם של אותם "מבקשי תוכן חופשי".
אין ספק כי הצעת החוק מהווה פגיעה אנושה בחופש הביטוי, בחופש המידע, בזכות לפרטיות, בחופש העיסוק ובזכות לתחרות חופשית. אלפי בעלי אתרים צפויים להיחסם - לעיתים, אף ללא סיבה אמיתית - אלא רק בשל החשש של הספקיות לאיבוד רישיונן.

וכל המאמצים האלה ללא תועלת אמיתית; הצעת החוק רק תיצור אשליה להורים כי ילדיהם מוגנים. סינון תכנים לא מגן על הילדים מפני כלל הפגיעות העלולות להתרחש באינטרנט. לדוגמה, סינון תכנים אינו מגן על הילדים מפני חרמות של ילדים אחרים או מפני גורמים פוגעניים (פדופילים, יעוץ להתאבדויות, עידוד לשימוש בסמים וכד'). הגנה מפני אלה יכולה להיעשות אך ורק על ידי שימוש נבון באינטרנט. כמו בתחומים אחרים, חינוך והדרכה של ילדים, הורים ומחנכים כאחד, היא הדרך הנכונה להבטיח חוויה חיובית ברשת.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ביקור בבית של שולי מועלם בגוש עציון. מערכת וואלה!
ח"כ שולי מועלם/מערכת וואלה!

הצעת החוק היא פטרנליסטית, ולוקחת מההורים את סמכותם ותפקידם כהורים. הורה הרוצה בכול זאת לסנן תכנים, יכול לעשות זאת כבר כיום בחינם, או במחיר שווה לכל נפש. החוק מחייב את ספקיות האינטרנט לספק לכל המעוניין תוכנת סינון תכנים בחינם.

אך גם חשוב לזכור, השימוש הנרחב ברשת האינטרנט חושף את הילדים למידע עצום. רובו המכריע חיובי ומועיל, ומעשיר את הידע ואפשרויות ההתפתחות של הילדים. ביחד עם עושר זה, הם עלולים להיחשף לתכנים בעייתיים ואף נושאי סכנה - לרבות תכנים פורנוגרפיים, אלימים וכד'. ההחלטה כיצד על כל הורה להגן על ילדיו מפני תכנים בעייתיים, ומה הם אותם תכנים לדעתו, צריכה להישאר בידי ההורה עצמו ולא להיות בידי המחוקק. הורים המעוניינים לסנן את התכנים שילדיהם נחשפים אליהם, יכולים להתקין תוכנות לסינון אתרים. על משרד התקשורת לפעול לשיפור איכות תוכנות הסינון המסופקות על ידי ספקיות האינטרנט, אולם מכאן ועד לחסימה נרחבת של תכנים ברשת והטלת האחריות לסינון על גופים פרטיים ומסחריים המרחק רב.

אין ספק כי הצעת החוק מנסה לטפל בתופעה אמיתית, של חשיפת קטינים לתכנים פוגעניים באינטרנט, אלא שהדרך לטפל אינה בדרך של חסימה וצנזורה אלא בחינוך - הסברה והפעלת סמכות הורית.

מי-טל גרייבר-שורץ היא סמנכ"לית קשרי קהילה ורגולציה באיגוד האינטרנט הישראלי. הורים מודאגים המעוניינים להתייעץ מוזמנים לפנות למרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי בטלפון 03-9700911.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully