וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהבנו: פנטום 4 - הרחפן הראשון שלכם בליגה של הגדולים. סקירה

מייקי לוי

14.11.2016 / 8:35

עם מייצב תמונה שלא נכנע לשום מזג-אוויר או משב-רוח, מצלמת 12 מגה-פיקסל מעולה והרבה פאסון, הרחפן הפופולרי של חברת DJI לא רק עושה רוח. רק חבל שהוא לא עובד טוב עם המון מכשירי אנדרואיד

צלמים זמניים מורשים

רחפנים עומדים במרכז אחד התחומים פורצי הדרך והמתקדמים ביותר בימינו. בעולם כבר מקווים שעוד כמה שנים יוכלו לבצע משלוחים באמצעות רחפנים, בתעשיות הביטחוניות משתמשים ברחפנים בשימוש שוטף וגם כוחות ההצלה בעולם מצליחים להציל חיים בעזרתם.

המובילה בתחום הרחפנים האזרחיים לחובבים ומקצוענים היא חברת DJI והרחפן שלקחנו לביקורת הוא אחד הדגמים הפופולריים בעולם, Phantom 4. נכון, הרחפן אינו בגודל של מטוס אבל יש לו יכולות טיס מתקדמות ומדובר בכלי טיס לכל דבר, ועל כן למטיס הכלי יש אחריות רבה לשמור על שלום האנשים סביבו.

פנטום 4 הוא רחפן בגודל בינוני, משקלו 1.38 קילוגרמים, הוא מצויד בסוללה עוצמתית בנפח 5,200 מיליאמפר-שעה, שאמורה לספק עד 28 דקות טיסה. בתחתית הפנטום ניתן למצוא מצלמה מרשימה של 12 מגה-פיקסל, המסוגלת לצלם וידאו באיכות של עד 4K; המצלמה מחוברת למייצב (גימבל) - זרוע בעלת שלושה צירים המבטיחה שהמצלמה תהיה יציבה כל הזמן ותספק צילומים מרהיבים ומדויקים.

פאנטום 4. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
לא סתם עושה רוח. פנטום 4 של DJI./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

אחרי שצלחנו את ספר ההוראות, התחלנו בסידור המדחפים (פרופלורים) הנדרש. מתחת לכל מדחף יש נורות לד וכשהרחפן בפעולה, שני לדים דולקים באופן קבוע ושניים מהבהבים. הלדים נועדו בעיקר לטיסות הלילה וכשהרחפן באוויר הוא נראה ממש כמו מטוס קטן. זו פעולה טכנית חשובה, ולמרות שאתם רוצים כבר להטיס אותו, חשוב להקפיד את הרכבה נכונה.

בקר השליטה ברחפן מצויד בסוללה בנפח 6,000 מיליאמפר-שעה, ואליו מתחבר הסמארטפון באמצעות כבל מיקרו USB או Lightning. ניסינו להטיס את הפנטום 4 עם Galaxy S7 אך הניסיון נכשל והמכשיר איפס עצמו כל פעם מחדש. גם כשחיברנו לשלט את מכשיר הוואווי P9 נתקלנו בבעיה דומה. האייפון היה הסמארטפון היחיד שהצליח לעמוד בגבורה במשימה ולא נתקלנו בבעיות מיוחדות בשימוש בו.

השלט עצמו מצויד בפיצ'רים רבים, וגם ממשק ההפעלה בסמארטפון מאפשר לשלוט במאפיינים רבים של הכלי. ניתן לשלוט על זווית המצלמה עד 94 מעלות באמצעות הגימבל (מייצב תמונה), להתחיל לצלם, לשנות את מצב הטיסה ובלחיצה אחת להחזיר את הרחפן הביתה. מה שבכל זאת היה חסר לנו, זו רצועה לצוואר שהייתה יכולה לספק תמיכה למשקל השלט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הפעלה קלילה וידידותית

הטסת הרחפן פשוטה למדי והיא לא מצריכה ניסיון קודם או אפילו חוש כיוון והתמצאות מרחבית. בכל רגע נתון חשוב להיות בקשר עין עם הרחפן ולהטיסו במרחב פתוח שאינו סמוך לשטח אווירי של חיל האוויר או רשות שדות התעופה. אפליקציית הפנטום מאפשרת לצפות במיקום הרחפן על גבי מפה, בסיוע המצפן המובנה בפנטום, ותוכלו גם להגדיר את נקודת החזרה הביתה - פיצ'ר מאוד שימושי במידה ואיבדתם קשר עין.

פנטום 4 הוא רחפן אוטונומי המצויד בחיישנים בתחתיתו ובצדדיו שנועדו לזהות מכשולים ולמנוע מפגש עם עץ או עמוד חשמל. במילים אחרות, גם אם תתאמצו ממש להכניס את הרחפן לתוך מכשול, הוא לא יאפשר זאת. כמו כן, תוכלו לבנות מסלול טיסה בעזרת סימון נקודות על גבי המפה.

הרחפן מתחבר ל-9 עד 11 לוויינים והגדרות ברירת המחדל שלו מאפשרות להטיס אותו בגובה של עד 120 מטרים. באפליקציה מציינים כי זהו הגובה המקסימלי המותר בחלק מן המדינות, כך שמוטב להטיס אותו עד גובה זה. משתמשים מתחילים, שרוצים לוותר על הסימולטור, יכולים להפעיל את הרחפן במצב של טירון, שיגביל אותו לגובה ומרחק של עד 30 מטרים.

בתחתית הרחפן ממוקמת המצלמה שמצוידת בגימבל שלושה-צירים שמונע רעידות ומאפשר יציבות יוצאת דופן. המצלמה משדרת חי לסמארטפון שמחובר בשלט. בהפעלה הראשונית, היה לנו קשה להסתמך על המצלמה. בעיקר נלחצנו כשהטסנו אותו ואיבדנו את הכיוון. מה שצריכים לעשות במקרה כזה, זה פשוט להסתכל על הסמארטפון.

פונקציה חשובה נוספת היא החזרה לנקודת המוצא. כשעלינו לגובה של 500 מטרים, למרות הצהרות היצרן, הקליטה אבדה ולא נראו סימנים לקשר עם הרחפן. שנייה לפני שהתחלנו להילחץ, הרחפן החל להנמיך ואחרי כחצי דקה נוספת חזרה הקליטה וגם השליטה עליו.

הרחפן טס כ-28 דקות באוויר במצב ההטסה הרגיל, כפי שמבטיח היצרן, לפני שנאלצנו לחברו לחשמל. לפנטום יש גם מצב ספורט שמאפשר לו לטוס במהירות של עד 70 קמ"ש. במצב הזה, אל תבנו על 28 דקות באוויר. אחרי שסיימנו את הבדיקה במזג אוויר מושלם, בחנו את הרחפן בתנאי מזג אוויר לא אידאלים של רוחות עוצמתיות. למרות התנאים הקשים, הרחפן היה יציב ולא זז ממקומו או סטה מהמסלול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וידאו חד ומדויק גם ברוח חזקה./מערכת וואלה!, צילום מסך

מצלמה

הרחפנים מאפשרים לתעד את העולם מזוויות צילום שעד כה היו נגישות רק באמצעות מסוקים. אתגרנו את מייצב התמונה והרעדנו את הרחפן; גם אחרי סדרת המבחנים שלנו, התמונה נותרה יציבה וניתן להסיק שהגימבל יעשה את עבודתו נאמנה בכל מצב שהרחפן יצליח להישאר בו באוויר. הגימבל מחזיק מצלמת 12 מגה-פיקסל עם מפתח צמצם F/2.8 ועדשה ברוחב 33 מילימטרים. למצלמה יכולות מדהימות וכל סרטוני הווידאו שצילמנו היו פשוט מצוינים. איכות הצבעים מדויקת להפליא וניתן לצלם וידאו ברזולוציה של עד K4 עם 30 פריימים לשנייה, או ב-Full HD עד 120 פריימים לשנייה.

המצלמה משדרת ברזולוציה של 720P בשידור-חי לסמארטפון. אנחנו מצאנו את עצמנו נעזרים במצלמה לניווט בעיקר אחרי שהרחפן הגיע למרחקים של 300 מטרים ויותר מאיתנו.

חוזרים לקרקע

פנטום 4 של DJI הוא אחד מהמוצרים המהנים ביותר שהגיעו אלינו לבדיקה אך הוא גם אחד מהכלים המסוכנים ביותר שבחנו. הוא לא סתם הוגדר ככלי טיס, שנדרש עבורו רישיון של רשות שדות התעופה לצילומים מסחריים. השליטה בו אמנם פשוטה אבל כדי להגיע למיומנות גבוהה יש צורך באימון. הרחפן העסיק אותנו לאורך יום שלם וכל רגע ששכב בקופסה נראה כבזבוז. עם זאת, אנחנו חייבים להודות שבהתחלה מאוד חששנו להתרחק איתו ובאמת לנצל את היכולות המלאות שלו. אחרי כמה ניסיונות באוויר המחסום הזה נפרץ.

השורה התחתונה

אם עולם הרחפנים קוסם לכם, אנחנו ממליצים להתחיל בקטן עם רחפן פשוט יותר. אם תגלו שאתם רוצים להתקדם בתחום, תוכלו לעבור לדבר האמיתי כשכבר יהיה לכם יותר ניסיון. הרחפן הזה מגיע עם סוללה אחת והמחיר שלו עומד על 6,299 שקלים. נכון ש-28 דקות זה זמן מרשים, נכון לעכשיו בעולם הרחפנים, אבל עדיין כדאי להצטייד בשתי סוללות לפחות על מנת להוציא ממנו את המרב. המחיר של בדנא היבאונית, המומלץ לצרכן לרחפן עם שתי הסוללות הוא 6,799 שקלים. בסכומים האלה, כדאי שתתנסו עם אחד לפני הרכישה.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully