וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנחנו חוטפים זצים חשמליים מחפצים ואנשים כבר כמה ימים?

24.11.2016 / 9:18

למקרה ששכחתם את שיעור הפיזיקה על חשמל סטטי בבית הספר, מדובר בתופעה המתרחשת כל הזמן אבל במזג האוויר היבש המוליכות של האוויר קטנה וכך כמות רבה יותר של מטענים חשמליים עלולה להצטבר

ShutterStock

(בסרטון: כלב מדגים חשמל סטטי)

בימים האחרונים רובנו חווים סדרה של תופעות הנגרמות ממזג האוויר היבש, כמו שיער קופצני וחלק (שמסתדר נפלא בבקרים), יובש בשפתיים ובידיים ובעיקר חוטפים זרמים חשמליים בכל פעם שאנחנו מתקרבים לחפצים מסוימים או לאנשים. אצל רובנו מדובר בזרם מבהיל אבל חלש אך לעתים זה יכול ממש להכאיב.

הסיבה לכל התופעות הללו הוא חשמל סטטי - תופעה הנוצרת מחוסר איזון בין המטענים החיוביים לשליליים בחומר. בפשטות, כל חומר בעולם מורכב מאטומים המאזנים בין המטען החיובי (פרוטונים) בגרעין לאלקטרונים בעלי המטען השלילי, המקיפים את הגרעין. כשנוצר חוסר איזון בין המטענים החיוביים לשליליים נוצר עודף מטען.

חוסר האיזון נוצר כתוצאה ממגע בין שני חומרים העשויים מחומר מבודד כמו צמר, גומי, פלסטיק או ספוג. כששני חומרים מתחככים האלקטרונים רוצים לנוע לחומר בעל המטען החיובי ואז נוצרת פריקה חשמלית (בדיוק כפי שקורה בעננים כשנוצרים ברקים, רק בעוצמה פחותה). במזג אוויר יבש, כמו עכשיו, המוליכות של האוויר קטנה וכך כמות רבה יותר של מטענים עלולה להצטבר.

זו גם הסיבה שהשיער הארוך מנסה לברוח מהראש, הוא למעשה טעון במטען חשמלי ונמשך לחפץ בעל מטען הפוך. ככל שנקודת המגע בין שני החומרים קטנה יותר כך הזרם שתרגישו יהיה חזק יותר ולכן הנגיעות האקראיות האלה של האצבעות בכל מני חפצים גורמת לנו לקפוץ בבהלה. הזצים החשמליים האלה לרוב אינם מזיקים אבל מוצרי אלקטרוניקה רגישים עלולים להינזק כתוצאה מפריקה של חשמל סטטי.

חשמל סטטי. ShutterStock
הכי כואב זה בקצה של האצבע./ShutterStock
  • עוד באותו נושא:
  • חשמל סטטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully