וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תזהו האם הסמארטפון שלכם נפרץ או שהותקנה עליו נוזקה

12.1.2017 / 10:06

פרשת ההשתלטות על מכשירי חיילים על ידי פעילי חמאס אינה מפתיעה אם לוקחים בחשבון את כמות החולשות שקיימות בסמארטפונים שלנו. חוששים שהמכשיר שלכם גם בסיכון - הטיפים האלה יסייעו לכם להבין מה גורם לסמארטפון שלכם להתחמם במנוחה או להיכבות ללא סיבה

צילום: דו"צ

(בסרטון: צה"ל מציג - "כך חמאס משתלט לכם על הנייד")

אתמול (ד') הותר לפרסום כי חמאס עוקב אחר פרסומי חיילים ברשתות החברתיות, משתמש בהם, ובסופו של התהליך גם משתלט על הטלפון החכם שלהם מרחוק. אבל גם מי שאינו נחשף למידע רגיש, כמו חיילים, עדיין מחזיק בסמארטפון מידע רגיש כמו התכתבויות אישיות, תמונות ואינספור נתונים ומידע שיאפשר להאקר להשתלט על הזהות שלנו.

לפי צה"ל, חמאס מפעיל דרכים מתוחכמות כדי לרגל אחר חיילים באמצעות הורדת אפליקציות זדוניות המאפשרת גישה חופשית לכל הנתונים של הסמארטפון, כולל גישה להודעות, תמונות הפעלת שירות ה-GPS בכל רגע נתון, שימוש חופשי במצלמה וכמובן במיקרופון. למעשה, ייתכן שרוגלה מנטרת את כל המידע שיש אצלכם במכשיר ברגע זה ואתם אפילו לא יודעים את זה, גם אם אתם לא חיילים.

רוגלות משמשות למטרות זדוניות אחרות כמו הקלקה על פרסומות ללא ידיעתכם, שימוש בכוח העיבוד של הסמארטפון לצורך תקיפה של מחשב מרוחב ועוד. הרוגלות מסכנות את המידע שלכם וגם פוגעות בביצועים של הסמארטפון. יש לציין כי מערכת ההפעלה אנדרואיד פרוצה יותר מזו של אפל אבל גם אייפונים ואייפדים אינם חסינים לרוגלות. אם אתם מתקינים אפליקציות מחנויות חיצוניות (ולא גוגל Play או אפסטור), הסיכוי לחטוף וירוס עולה פלאים. גוגל ואפל מסננות אפליקציות רבות המכילות מרכיבים זדוניים, אבל למרות שחלק מצליחות לחדור את ההגנה - בחנויות הפתוחות ברשת הסכנה הרבה יותר גדולה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך תדעו אם הסמארטפון שלכם הותקף?

אם אפליקציה מפוקפקת פועלת ברקע של הטלפון שלכם, היא זוללת משאבים; היא מאטה את מהירות הגלישה, זוללת סוללה, מחממת את המכשיר כשהוא לכאורה לא בשימוש ועוד. אם אתם משתמשים במכשיר בדיוק באותו האופן אך פתאום מקבלים הודעה שחבילת הגלישה שלכם עומדת להסתיים זה יכול להיחשב לנורה אדומה, אבל עדיף פשוט לעקוב אחר צריכת נתוני הגלישה שלכם בתפריט ההגדרות. לחצו על סעיף "נתונים סלולריים" תחת דירוג נתונים סלולריים תוכלו לראות איזו אפליקציות צורכות הכי הרבה דאטה. אם אתם רואים אפליקציה מפוקפקת, או אפליקציה עם לוגו שנראה כמו לוגו של אפליקציה אחרת שמותקנת על המכשיר - מומלץ להסיר אותה. אם אתם רואים אפליקציה שאינכם מזהים בכלל, הסירו אותה ונקטו בעוד כמה צעדי בטיחות כמו הפעלת אפליקציית אנטי וירוס והחלפת סיסמאות.

רוח רפאים השתלטה על המכשיר: אם אתם מקבלים הודעות פופ-אפ בכל מני אפליקציות, הגלישה באינטרנט איטית מאוד ובכל פעם שאתם מפעילים את הדפדפן אתם מגלים חלונות פתוחים ולא זוכרים מתי גלשתם לאתרים האלה, יש סיכוי שהמכשיר שלכם כבר פרוץ. סימן נוסף שהמכשיר שלכם נפרץ הוא שהאקרים כבר מכרו או עשו שימוש בפרטים האישיים שלכם. שתי דוגמאות מוכרות הן חיובים לא ברורים בכרטיס האשראי או פוסטים מוזרים ברשתות החברתיות.

נורה אדומה נוספת צריכה להידלק אם הסמארטפון שלכם מתחיל לכבות את עצמו אקראית. רבים נוטים לשייך את התופעה לתקלה בסוללה או קצר כלשהו בלוח-האם, אך יש סיבה נוספת שגורמת לסמארטפון להיכבות והיא בעיה במערכת ההפעלה שנגרמת כתוצאה מרוגלה. אם שמתם לב שהמכשיר שלכם נכבה פתאום וללא שום סיבה הגיונית, בדקו שוב את נתוני גלישת הסלולר ואת רשימת האפליקציות המותקנות אצלכם לאיתור הרוגלה.

כאמור, גם מכשיר במנוחה שמתחמם כאילו הוא בטעינה או בעבודה צריך להדליק נורה אדומה. אבל ייתכן אפילו שנדבקתם ברוגלה שלא ניתן לאתר אותה. לפני כחודשיים דיווחנו על רוגלה חדשה בשם גוליאן, שהתגלתה על ידי צ'קפוינט, והספיקה להדביק יותר מ-1.3 מיליון מכשירי אנדרואיד בעולם (בארץ נדבקו רק כמה מאות). הרוגלה מאפשרת גישה חופשית למכשיר שלכם אך מתמקדת בעיקר בהעתקת המידע שלכם לצורכי פרסום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האייפון כבה אקראית? לא בטוח שזה לוח אם/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדקו את רשימת ההרשאות שלכם

החל מגרסה 6.0 מרשמלו של אנדרואיד למשתמשים יש גישה לרשימת ההרשאות שכל אפליקציה מקבלת. ניתן גם להגדיר לאפליקציות מסוימות לא לעשות שימוש בפיצ'רים מסוימים כמו המיקרופון, המצלמה, למנוע גישה לרשימת אנשי הקשר, להודעות, לתוכן המכשיר, למיקום ולכל שאר הפונקציות של המכשיר. כדי להגיע להרשאת האפליקציות כנסו לתפריט ההגדרות וחפשו סעיף "אפליקציות". ברגע שלוחצים על כל אפליקציה ניתן לראות איזה הרשאה היא קיבלה. הממשק משתנה בין מכשירי האנדרואיד השונים אז כדאי לשוטט קצת בתפריט ההגדרות אם אינכם מוצאים מיד, אבל זה שם. מומלץ לבקר אחת לכמה זמן ברשימת ההרשאות ולבדוק האם כל האפליקציות שנמצאות שם הן אפליקציות שאתם מכירים ואולי ישנה אפליקציה אחת שהצליחה להסתנן פנימה, במידה וכן - הסירו את האפליקציה וכנסו שוב לרשימה לוודא שהיא אכן הוסרה.

בנוסף, מומלץ למנוע מאפליקציות מסוימות גישה מלאה לכל ההרשאות שהן מבקשות. אם מדובר באפליקציה להקלטת שיחות, למשל, אין סיבה שהיא תקבל גישה מראש לכל ההתכתבויות שלכם באפליקציות מסרים, גם אם היא מבקשת בהפעלה הראשונה. יש פיצ'רים, שמניעת גישה אליהם, לא תאפשר להפעיל אפליקציות מסוימות; במקרה כזה, שווה לשאול את עצמכם האם לא כדאי לנסות להתקין אפליקציה אחרת במקום. זכרו כי גם אם לא מדובר ברוגלה, אתם לא רוצים שהמידע שלכם יהיה חשוף לכל אפליקציה שהתקנתם.

קורס מפתחי אפליקציות לאנדרואיד גוגל. מערכת וואלה!
אם אתם לא מכירים את האפליקציה... אתם בבעיה/מערכת וואלה!

מה לעשות אם כבר נדבקנו ואיך להימנע?

אם התקנתם בעבר אפליקציה מחוץ לחנות הרשמית של גוגל, חזרו לתפריט ההגדרות והפעילו מחדש את המתג שמונע התקנה של אפליקציות צד שלישי. אם מעולם לא התקנתם אפליקציה מחוץ לחנות, ודאו שהמתג הזה פועל. תמצאו את המתג נמצא בתפריט ההגדרות, תחת סעיף "אבטחה" ו-"מקורות לא ידועים". כעת הקפידו להתקין רק אפליקציות מוכרות מחנות האפליקציות הרשמית.

גבו את הפרטים שלכם לעתים קרובות, כדי שבמקרה ותצטרכו לאפס את המכשיר חזרה להגדרות היצרן, תוכלו לעשות זאת במהירות. איפוס הסמארטפון להגדרות יצרן היא פעולה מאוד אגרסיבית מאחר והיא מוחקת את כל המידע השמור על המכשיר, את כל האפליקציות המותקנות עליו, את אנשי הקשר וההתכתבויות שלכם, את הפתקים שרשמתם לעצמכם ולמעשה תחזיר את הסמארטפון למצב בו הוא יצא מהמפעל. לעתים אין ברירה ויש לנקוט בפעולה זו על מנת להסיר כל נוזקה שלא תהיה. אם עשיתם זאת, הקפידו לעדכן את מערכת ההפעלה מיד לאחר ההפעלה הראשונית של המכשיר המאופס ושחזרו את כל המידע המגובה שלכם. כדי לאפס את המכשיר כנסו לתפריט ההגדרות ושם חפשו את סעיף "גיבוי ואיפוס".

אפשרות פחות אגרסיבית היא התקנת אפליקציית אנטי-וירוס והפעלתה. יש לא מעט אפליקציות חינמיות טובות. אם הפעלתם אנטי-וירוס וקיבלתם דיווח שהמכשיר שלכם נקי, זה עדיין לא אומר שאינכם בסכנה ולכן מומלץ להמשיך את המעקב על צריכת הנתונים שלכם והשימוש במכשיר.

לעוד כתבות מעניינות, עקבו אחרינו בפייסבוק

הקלקה על סמארטפון. ShutterStock
לפעמים אין ברירה אלא לאפס להגדרות יצרן/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully