וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סירי, אלקסה וקורטנה - איך העוזרות הדיגיטליות קיבלו את שמן?

אילן גלר

18.1.2017 / 8:43

וגם: למה בינה מלאכותית צריכה בכלל שם, ומה הכלל היחיד שחשוב לשמור עליו כשבוחרים שם לעוזרת דיגיטלית, המאזינה לכל מילה שיוצאת לכם מהפה? בשנה הקרובה אנחנו נשמע הרבה על אלקסה של אמזון - מעניין לגלות מאין הגיע השם

וואלה TECH

בשנים האחרונות, ובעיקר בשנה החולפת, אנחנו עדים להתעוררות העוזרות הדיגיטליות של ענקיות האינטרנט, המבוססות על בינות מלאכותיות. למקרה שתהיתם כיצד קיבלו העוזרות הדיגיטליות של אפל, אמזון ומיקרוסופט את השמות סירי, אלקסה וקורטנה, ולמה בעצם תוכנות זקוקות בכלל לשמות פרטיים? התשובה, כמו תמיד בעולם התוכנה, היא שילוב בין צרכים עסקיים מובהקים, דרישות טכניות, וגם מקריות מוחלטת.

שם פרטי משמש, קודם כל, לצורך יצירת קשר אישי ורגשי בין המשתמש ותוכנת האינטליגנציה המלאכותית. הוא גם יכול להועיל למאמצי השיווק של החברה, כפי שיעידו עשרות פרסומיה של אפל הנושאים בגאווה את שמה של סירי כתכונה טכנולוגית בלעדית. אבל הדרישה הטכנית החשובה באמת היא שהשם חייב להיות ייחודי, כלומר כזה שאין סיכוי רב שתאמרו אותו במקרה במהלך שיחה רגילה, אחרת העוזרת הדיגיטלית תזהה כמעט כל משפט כשאלה המיועדת עבורה.

פאדיחה של אלקסה

לגבי השמות עצמם, לכל אחת מהבינות המלאכותיות יש סיפור ייחודי משלה. אלקסה של אמזון קיבלה את שמה לטענת דיוויד לימפ, סגן הנשיא האחראי על הפרויקט בחברה, לזכר הספרייה העתיקה המפורסמת של אלכסנדריה שבמצרים - מבנה מונומנטלי שהכיל לפי המיתוס את כל הידע האנושי שנצבר עד לאותה עת. השם הזה גם קל יחסית לזיהוי, ואיננו פופולרי בקרב האוכלוסייה האמריקנית (אם כי בשנים האחרונות הוא עלה בדירוג באופן משמעותי, אולי דווקא בזכות המוצר של אמזון).

שני פרטים מסקרנים נוספים אותם סיפר לימפ, בכנס שנערך בשנה שעברה, הוא שג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, העדיף כי העוזרת הדיגיטלית של החברה תענה פשוט לשם "אמזון", אך שוכנע על ידי המהנדסים שזה יגרום לה לענות לפרסומות של החברה בטלוויזיה ובאינטרנט. אגב, למרות שאמזון מחזיקה בשירות בשם "אלקסה", המבצע ניתוחי תנועה וטראפיק ברשת, אין לעוזרת הדיגיטלית אלקסה שום קשר לאתר.

סירי בעברית. מערכת וואלה!
הכלל הכי חשוב בבחירת שם - משהו שלא יקפיץ את העוזרת הדיגיטלית אוטומטית בכל רגע. סירי./מערכת וואלה!

גם השם סירי, העוזרת הדיגיטלית של אפל, לא היה הבחירה המועדפת על סטיב ג'ובס, מנכ"ל החברה דאז. השם הזה הגיע יחד עם חברת הסטארט-אפ שפיתחה את הטכנולוגיה, ובסופו של דבר נותר פשוט מפני שג'ובס לא הצליח לחשוב על שם מוצלח יותר עד יום השקת המוצר. בדומה לאלקסה, גם השם סירי הוא קל לזיהוי, לא מאוד נפוץ בקרב בני אדם, ויש לו משמעויות שונות המסתדרות היטב עם אופי המוצר: "סירי" משמעו "אישה יפהפה שמובילה אותך לניצחון" בשפות הסקנדיביות העתיקות, וגם "סוד" בשפה הסווהילית.

קורטנה היא העוזרת הדיגיטלית של המאסטר צ'יף, הדמות הראשית בסדרת המשחקים הפופולרית Halo לאקס-בוקס. בתחילה השתמש הצוות בשם הזה רק בתור מילת קוד, מאחר והפרויקט הזכיר להם את הדמות הבדיונית. לאחר שהשם הודלף לתקשורת, התרשמו אנשי השיווק של מיקרוסופט שהוא מתקבל היטב בקרב קהל המשתמשים, ולכן החליטו לשמור עליו כפי שהוא גם לאחר תום הפיתוח.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully