וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסי קולמן: גוגל דודל מוקדש לטייסת השחורה שעשתה היסטוריה

26.1.2017 / 9:13

"היא נסקה לשחקים והמריאה למרות שרבים ניסו לקרקע אותה" - כך כותבים ב-Google בדף שמוקדש להנצחת חייה של האישה השחורה הראשונה והאישה האינדיאנית הראשונה שהחזיקה ברישיון טיס

הגוגל דודל היום (26.1.2017) מוקדש ליום ההולדת ה-125 של הטייסת בסי קולמן - טייסת אינדיאנית-אפרו-אמריקאית שעשתה היסטוריה. קולמן הייתה האישה השחורה הראשונה והאישה האינדיאנית הראשונה שהחזיקה ברישיון טיס, והאדם השחור והאינדיאני הראשון שהחזיקו ברישיון טיס בינלאומי.

"היא נסקה לשחקים והמריאה למרות שרבים ניסו לקרקע אותה" - כך כותבים ב-Google בדף שמוקדש להנצחת חייה.

עוד בנושא
היסטוריה: טייסות מוסלמיות נחתו בסעודיה, היכן שאסור לנשים לנהוג
סלפי ויוגה בעולם: הטייסת השבדית שמושכת תשומת לב

גם באתר של חיל האויר הישראלי מנציחים את זכרה וזה מה שנכתב שם עליה:

"ב-15 ביוני 1921, כנגד כל הסיכויים, קיבלה לידיה בסי קולמן את רשיון הטיס. הקושי שעמד מולה היה ברור: בסי קולמן היתה אשה ויותר מכך, היא היתה אשה ממוצא אפרו-אמריקאי. נדמה כי ההישג הגדול של קולמן היה בהיותה הראשונה מבין האפרו-אמריקאים - גברים או נשים, שהוציאה רשיון טיס.

"קולמן נולדה באטלנטה, טקסס, ב-26 בינואר 1892. היא היתה נערה יפה, אמיצה ומלאת בטחון עצמי. לפני שעזבה את הבית עבדה כמניקוריסטית במרכז מסחרי מקומי ובערבים הלכה למועדונים כדי לצפות בזמרים השחורים של התקופה; לואיס ארמסטרונג, בסי סמית'ס ואת'ל ווטרס. בקולמן התחזקה הגאווה הגזעית והיא החליטה להיות אשה חזקה. בשיחות הרבות שקיימה עם אחיה, הוא סיפר לה על הנשים הצרפתיות העצמאיות, הנוהגות "אפילו במטוסים". קולמן הוקסמה.

"בשנות ה-20 המוקדמות היתה האפליה נגד שחורים בארה"ב חזקה. צבע העור שיחק תפקיד כמעט בכל תחומי החיים וקולמן הבינה זאת. כדי להימנע מעימותים על רקע לימודי-טיס בארה"ב, החליטה קולמן לצאת ללמוד בצרפת. לארה"ב חזרה בספטמבר 1921 והחלה לטוס באזור שיקאגו ולבצע לופים ושמיניות במופעים אוויריים. החזון, ששמה לעצמה כמטרה, היה להקים את בית-הספר לטיסה הראשון בארה"ב, שילמד שחורים לטוס. ב-1925 עברה ליוסטון, שם המשיכה להופיע בפני קהלים שונים וחסכה כסף כדי להגשים את החלום.

בסי קולמן,  האישה השחורה הראשונה והאישה האינדיאנית הראשונה להחזיק ברישיון טיס. www.ctie.monash.edu.au, צילום מסך
חלמה להקים את בית-הספר לטיסה הראשון בארה"ב, שילמד שחורים לטוס. בסי קולמן/צילום מסך, www.ctie.monash.edu.au

באפריל 1926 היתה על סף הגשמת החלום - הכסף שחסכה כמעט והספיק להקמת בית-ספר. בסוף אפריל היתה בעיצומן של חזרות לקראת אחד המופעים האחרונים שלה, מופע אווירי לכבוד חגיגות ה-1 במאי באורלנדו שבפלורידה.

כעשר דקות לאחר ההמראה החל המטוס הדו-כנפי מסוג "קרטיס" לצלול מטה וקולמן איבדה את השליטה עליו. קולמן צללה אל מותה אולם קריירת הטיס הקצרה שלה היוותה מקור השראה לצעירים אפרו-אמריקאים רבים, הממשיכים בדרכה עד היום, והקימו קלוב תעופה ומועדוני חברים הקרויים על שמה. ב-1999 הוציא השירות הבולאי האמריקאי בול לזכרה, הכולל את תמונתה. בכל שנה מקיימים טייסים אפרו-אמריקאים מטס הצדעה מעל קיברה, המכונה "Brave Bessie" (בסי האמיצה) ומשליכים מעליו פרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully