וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תגלו האם השכנים גונבים לכם Wi-Fi - ותמנעו מהם להמשיך

3.4.2017 / 9:16

אתם משלמים על חבילת אינטרנט ואתם רוצים לנצל אותה במלואה עד כמה שניתן, אבל מה אפשר לעשות עם שכנים שחושבים שאתם הרבה יותר נדיבים ממה שאתם באמת? גם אם אתם מוגנים בסיסמה, לא תמיד קשה לפצח אותה (מספר הטלפון שלכם?) ובמקרים רבים אפשר פשוט לעקוף אותה

ראוטר. ShutterStock
אתם שכנים טובים, אבל לא עד כדי כך טובים./ShutterStock

אם שמתם לב שמהירות האינטרנט שלכם צנחה באופן משמעותי זה לא בהכרח אומר שהראוטר שלכם הזדקן, או שיש בעיה טכנית בחיבור - ייתכן שמישהו מהשכנים מנצל את חיבור האינטרנט האלחוטי שלכם וגונב לכם רוחב פס. שיטות אבטחה מיושנות, ומחשבים בעלי שלל נקודות תורפה בסיסיות, הם נקודת פתיחה טובה למי שיודע מה הוא עושה ומעדיף שאתם תמשיכו לשלם על חיבור האינטרנט שלו.

יש לא מעט דרכים להתחבר לראוטר שאינו שלכם, גם אם הוא מוגן בסיסמה. למעשה, אם הסיסמה שלכם היא ספרות עוקבות בכל וריאציה (1-9) או מספר הטלפון שלכם, כל אחד יכול לפצח אותה בקלות ויש גם תוכנות המאפשרות חשיפה של הסיסמה באמצעות ציתות אלחוטי ופענוח חבילות מידע. אפשר אפילו להשתמש בעזרים כמו הראוטר WiFi Robin, שיכול לפרוץ ראוטרים שכנים הפועלים בהצפנת WEP החלשה והמיושנת.

אבל לפני שאתם מפנים אצבע מאשימה, קודם כל תוודאו שאתם מקבלים את חבילת הגלישה שאתם משלמים עליה, במדריך הזה.

אם החיבור שלכם יציב, והוא מראה שאתם מקבלים את מהירות הגלישה הרצויה, יכול להיות שהאות של הראוטר פשוט חלש מדי. מיקום לא נכון של הראוטר עלול לשבש את הקליטה, כמו הצבת הנתב מאחורי קירות עבים החוסמים את האות ולא מאפשרים לאותות הרדיו לנוע בחופשיות ברחבי הבית. בנוסף, כמעט כל מכשיר חשמלי ביתי, בוודאי כאלו המשדרים אותות רדיו, עשוי לצמצם באופן קריטי את יכולת השידור והקליטה של הנתב. דוגמאות למכשירים שיפגעו באופן אנוש במהירות החיבור הם נורות חשמליות, מקררים, טלפונים אלחוטיים, רמקולים, מכשירי אינטרקום לתינוקות ("בייבי מוניטור"), ומנועים של דלתות ושערים. אידאלית, נתב הרשת אמור להיות ממוקם במרחק של כשלושה מטרים לפחות מכל אחד מהמכשירים הללו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קודם תוודאו שאתם מקבלים את מהירות החיבור שלכם עם כבל, לפני שתאשימו את השכנים./מערכת וואלה!, צילום מסך

כדי לבדוק האם מישהו בסביבתכם מתחבר לכם לראוטר ללא-רשות ומאט לכם את קצב החיבור, ניתן להיעזר בכמה שיטות. בהפעלה ראשונית של ראוטר אתם מתחברים לממשק הניהול של ההתקן כדי להגדיר אותו, לפי ההנחיות של ספקית התשתית, אבל רובנו לא חוזרים למסך הזה לעתים קרובות. הסיבה היא שאין יותר מדי מה לעשות שם כל עוד החיבור תקין אבל אם אתם רוצים לוודא שהשכנים לא מתעלקים לכם על החיבור לרשת, שווה להפשיל שרוולים ולחזור לממשק הניהול כדי לוודא שלא מנצלים אתכם.

כדי להיכנס לממשק הניהול תצטרכו את כתובת ה-IP של הראוטר. לרוב מספיק להזין בשורת הכתובת בדפדפן את הכתובת http://192.168.1.1 או http://192.168.0.1, אבל לכל ראוטר יש כתובת שונה וחיפוש מהיר של הדגם ברשת אמור להציג אותה. ראוטרים רבים יאפשרו לכם להגיע לרשימת המכשירים הפעילים המחוברים לרשת שלכם - ולספק אינדיקציה ברורה לכך שמישהו (שאינו אתם) מחובר אליה. בממשק הניהול של הראוטר חפשו את סעיף Attached Devices או Device List. או לחילופין חפשו את אפשרות ה-IP Filtering או ה-Status בטאב ה-Wireless בתפריט ההגדרות. הסתבכתם? חיפוש קל באינטרנט אחר דגם הראוטר שלכם יניב את ההגדרה המדויקת המתאימה לו אבל אין תחליף להיכרות עם הממשק שלכם ולכן מומלץ לעבור על רשימת הסעיפים.

אחרי שמצאתם את רשימת המכשירים המחוברים לרשת הביתית שלכם, נתקו כל חיבור אלחוטי שלכם - סמארטפון, לפטופ, שואב אבק רובוטי, קומקום חכם וכו' ובדקו האם קיים חיבור נוסף. אם יש לכם מזל, תתפסו את השכן שגונב לכם רוחב פס. מומלץ לבצע את הבדיקה ברגעים שהחיבור חלש ובמשך כמה פעמים כדי לוודא שאתם גולשים לבד. אם שכן כן גונב לכם את החיבור, המכשיר המחובר שלו יופיע תחת Device Name ברשימה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניתן למצוא בכל ממשק ניהול של ראוטר את רשימת ההתקנים המחוברים./מערכת וואלה!, צילום מסך

איך אני מונע מהשכנים לגנוב לי רוחב פס?

שנו סיסמה לעתים קרובות: רובנו לא נחשוב להחליף סיסמה לעתים תכופות בראוטר מאחר ואנחנו מתחברים עם מכשירי המובייל שלנו בצורה אוטומטית, אבל גם השכנים שגונבים לכם את רוחב הפס מתחברים אוטומטית עם הסיסמה הפשוטה שהגדרתם. לפני שאתם מתחילים להחליף סיסמאות, שימו לב שאתם לא משתמשים במספר הטלפון שלכם או בסיסמה המשלבת את מספר הדירה ומספר הבית ברחוב - אלה סיסמאות קלות שלרוב השכנים לא תהיה בעיה להשיג. אם אתם מתעצלים להחליף סיסמה לעתים קרובות, עדיף לבחור סיסמה מסובכת ולרשום אותה על פתק. זה לא שתצטרכו להתחבר ממקום מרוחק ולזכור אותה בעל-פה. אם אתם כן מתכוונים להגביר את האבטחה ולהחליף סיסמה לעתים קרובות, אין מניעה להחליף כל שבוע תו אחד בסיסמה כדי להקל עליכם.

הפכו את הרשת שלכם לחסויה: שם הראוטר שלכם (SSID) לרוב זמין לכולם וניתן לנסות להתחבר אליו ברגע ששם הרשת מופיע ברשימת הרשתות הזמינות. אם אתם מוגנים בסיסמה אז קשה יותר להתחבר אליכם אבל אם תסתירו את שם הרשת, רק אתם ומי שתגלו לו עליה תדעו בכלל שהיא קיימת. זה אומר שאתם חייבים לזכור בדיוק את שם הרשת אחרת לא תוכלו להתחבר אליה, אבל זה מונע מהשכנים לנסות ולפצח את הסיסמה שלכם. כאמור, כל ראוטר מציג ממשק ניהול שונה אבל ברובם תמצאו את האפשרות להסתיר את שם הרשת. כדי להתחבר לרשת ביתית חבויה תצטרכו לזכור את שם הרשת, את הסיסמה ואת שיטת ההצפנה (WPA, WPA2 וכו'). במקום ללחוץ על שם רשת קיימת בעת החיבור, כנסו להגדרות נוספות ושם הזינו את כל הפרטים של הרשת שהחבאתם.

כבו את הראוטר כשאתם לא נמצאים: נכון, לא מדובר בפיתרון טכנולוגי במיוחד אבל זה עדיין יעיל מאוד. אם אתם מכבים את הראוטר כשאתם לא בבית, או כשאתם הולכים לישון, השכן לא יצליח להתחבר כמובן ברגעים האלה אבל הוא גם יבין שמדובר ברשת לא יציבה, ואולי יפסיק לנסות להתעלק עליכם ויעבור לשכן אחר. בסופו של דבר, מה שווה אינטרנט חינם אם הוא מתנתק כל הזמן?

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

ראוטר. ShutterStock
כן, לנתק./ShutterStock
  • עוד באותו נושא:
  • ראוטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully