וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלום הישראלי: שני יזמים ויזמית שעשו אקזיט במיליונים לפני גיל 30

16.4.2017 / 9:46

תום וינטר, קירה רדינסקי ויונתן סרוסי גילו בשלב מוקדם בחיים את סוד ההצלחה. בשיחה לכבוד חג החירות הם מדברים על דרכם לאקזיט, מה עושים אחרי שמשלשלים לחשבון הבנק כמה מיליוני דולרים ונותנים את הטיפ הכי חשוב שיש להם ליזם צעיר

משרד היי טק. ShutterStock
"תקיף את עצמך באנשים שמאתגרים אותך ושותפים לערכים שלך"./ShutterStock

ישראל מוכרת בעולם כאומת הסטארט-אפ, על זה לפחות אין ויכוח. מדי חודש אנחנו שומעים על גיוסים, רכישות ואקזיטים של חברות ישראליות קטנות יחסית, על ידי חברות היי-טק מבוססות ומדי פעם גם על מכירה שווה לאחת מענקיות הטכנולוגיה העולמיות. בציבור הרחב, תעשיית הסטארט-אפ נתפסת כהזדמנות להתעשרות מהירה אבל זה כי לרוב מתעלמים מהמחיר שהעולם הזה גובה; חוסר הוודאות, השעות הארוכות ותחרותיות קשה בה מי שלא מבריק לא מצליח לרוב לשגשג. בפסח הזה שוחחנו עם שלושה יזמים שהגשימו את החלום הישראלי ורשמו אקזיט שמן לפני גיל שלושים. איך זה מרגיש למכור סטארט-אפ ומה עושים אחרי האקזיט? האם תעשיית הסטארט-אפ באמת מוציאה את בניה המוצלחים מעבדות לחירות או שמא ההיפך הוא הנכון? ואיך בכלל עושים את זה בגיל כל כך צעיר?

תום וינטר (32) מכר את חברת For Each לחברת אוטודסק, כשהיה בן 28, בסכום של 15 מיליון דולרים, לפי הפרסומים. קירה רדינסקי (30) הקימה את חברת Sales predict ומכרה אותה ל-eBay בשנה שעברה (כשהייתה בת 29) לפי הפרסומים בסכום של כ-40 מיליון דולרים ויונתן סרוסי (34) מכר את חברת Visual Tao לאוטודסק, כשהיה בן 25, לפי הפרסומים בסכום של 25 מיליון דולרים. כולם עשו את זה בשנות העשרים לחייהם, וכולם יכולים היום להסתכל לאחור ולספר כיצד האקזיט הראשון השפיע עליהם. אותנו לא הפתיע לגלות ששלושתם מדברים על רצון עז להמשיך לעשות וליצור, ובטח לא להפסיק רק כי חשבון הבנק תפח בכמה מיליוני דולרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קירה רדינסקי, עשתה אקזיט בגיל 29./מערכת וואלה!, צילום מסך

מה הוביל לאקזיט?

"כל החיים שלי בערך הייתי גיק", מספר לנו וינטר. "בצבא התקבלתי לקורס תכנות באורך שישה חודשים בממר"ם. בסוף הקורס, הציעו לי לחזור להדרכה אז נשארתי שם חמש שנים וחצי ואז המשכתי במשך שנתיים וחצי כראש צוות באחת מיחידות התוכנה. באיזשהו שלב החלטתי שאני מסיים את דרכי בצבא ומצטרף לסטארט-אפ קטן בשם Marketspulse שבונה תשתית למסחר באופציות בינאריות. הייתי שם תשעה חודשים כמפתח בכיר עד שהתכנסנו כמה חברים. כל החברה זה חבר'ה שעבדתי איתם בצבא; היינו שישה שותפים, רצינו לפרוץ לתחום המובייל. תוך כדי הבנו שיש מחסור בבתי תוכנה למובייל בשוק. הקמנו את For Each באופן רשמי בשנת 2012. סיפקנו שירותי פיתוח שהמטרה שלנו הייתה שהם ימנפו אותנו אחר כך לפתח מוצר פנימי משלנו".

"עליתי לארץ בגיל 4", מספרת רדינסקי. "בערך באותה תקופה, דודה שלי התעסקה הרבה בתחום של עיבוד תמונה וככה נכנסתי לעולם הזה. היו לי הרבה משחקי מחשב וכתבתי סקריפטים קטנים כדי לעבור שלבים, בעיקר בזכות דודה שלי שהייתה מראה לי איך עושים את זה. בגיל 15 הלכתי לפרויקט בינלאומי שבו חקרתי בתחום הסרטן. רוב עבודתי שם הייתה בניתוח מידע ושם התאהבתי בשילוב של מדע הנתונים למדעי החיים. באותה שנה התחלתי ללמוד בטכניון מדעי המחשב. בצבא התעסקתי בהנדסת תוכנה ואבטחת מידע במודיעין. כשסיימתי את הצבא המשכתי לדוקטורט ישיר בתחום של בינה מלאכותית. הקמתי חברה בשם Sales predict, שבונה מודלים כלכליים, ברמת המיקרו וגם המאקרו, באמצעות ניתוח מידע מהאינטרנט ושילובו במידע שמגיע מחברות. המטרה היא לצפות איזו חברה צריכה לסחור עם איזו חברה".

"בתיכון ובצבא התפתחה האהבה לתחום הטכני. היזמות זה משהו שתמיד ישב שם וברגע שהגיעה ההזדמנות פשוט קפצתי עליה", מספר סרוסי. "הקמנו את החברה שלושה שותפים בסביבות שנת 2006. טל וייס היה המנכ"ל של החברה, איריס שור הייתה מנהלת המוצר ואני הייתי ה-CTO. הרעיון הגיע מאיריס שהתחילה את הקריירה כאדריכלית. החלטנו לייצר גרסת אונליין לתוכנת אוטוקאד. הרעיון היה לאפשר למהנדסים וארכיטקטים לערוך ולחלוק שרטוטים במקביל. ליהנות מכל היתרונות שהאינטרנט נותן לכלים תכנוניים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"היה לנו חוק שהאגו נשאר מחוץ לחדר"

"התחלנו לייעץ לאוטודסק באפריל 2013", מספר וינטר. "הם רצו שירותי פיתוח ומיד היה קליק - באופי של האנשים, באיכות שהם דורשים. ראינו שכיף שיש לך לקוח שמבין עניין. היה חיבור מעולה פה בארץ והתחלנו לעבוד איתם. תוך כדי הם פנו אלינו ושאלו האם יעניין אותנו תהליך של מיזוג. ב-For Each לא היה מושקע אף אחד אז הסכום (15 מיליון דולרים -מ.ל) התחלק בינינו".

"רציתי לבנות מערכת שתלמד את כל ההיסטוריה האנושית הכתובה ותנסה למצוא תבניות באירועים כדי לצפות אירועים בעתיד" מספרת רדינסקי. "התחלתי לעבוד עם ארגונים בינלאומיים כדי לצפות מחלות או מהומות, ובמקביל עברתי לארה"ב. עבדתי במיקרוסופט בעיקר על פיתוח אלגוריתמים למנוע החיפוש של החברה וכשחזרנו לארץ רציתי למסד את היכולות שלי בתחום החיזוי. לחזות אילו חברות צריכות להיקשר אחת לשנייה כדי להגדיל את הרווחים ואת ההצלחה שלהם". גייסנו חמישה מיליון דולרים ועבדתי עם חברות גדולות כמו מיקרוסופט ו-HP. לפני כחצי שנה eBay פנתה אלינו והרכישה הושלמה בסוף יולי 2016. אליי הגיע אחוז מהעסקה".

"עשינו כמה סבבי גיוס", אומר סרוסי. "בסופו של דבר, בשנת 2009, הצלחנו למכור את החברה. דווקא בשנה שהייתה פחות מוצלחת. החברה הפכה למעשה למרכז של אוטודסק בישראל. זו הרכישה הראשונה כאן מתוך שש החברות. כשנכנסנו היו 16 איש בחברה והיום יש כ-140 עובדים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תום וינטר, עשה אקזיט בגיל 28./מערכת וואלה!, צילום מסך

"מרגישה ברת-מזל שזו החברה שקנתה אותנו"

"אקזיט הוא בהחלט דרך ליציבות כלכלית", אומר וינטר. "ההרגשה נהדרת, בלתי נתפסת ובסופו של דבר זו המחמאה הגדולה ביותר שאפשר לקבל בתחום ההיי-טק. האם זה מוציא מעבדות לחירות? אני לא בטוח. אני חושב שזה פונקציה של סכום המכירה אבל בעיקר משהו אינדיבידואלי. אני לא רואה את עצמי מפסיק לעבוד בזמן הקרוב, תמיד מחפש אתגרים בעשייה. כשהקמנו את החברה, חשבנו אילו ערכים חשובים לנו, היינו בסך הכול חבר'ה מפקדים ומדריכים והיה לנו אופי מאוד ברור של מה הפריע לנו בצבא. לאורך הדרך אמרו לנו ששישה שותפים זו מפלצת מרובת ראשים. מעבר לזה שהיינו חברים מאוד טובים היה לנו חוק שהאגו נשאר מחוץ לחדר, וזה משהו שמלווה אותי עד היום".

לדברי רדינסקי, "eBay היא החברה הכי טובה שיצא לי לעבוד איתה. האנשים מקסימים, הטכנולוגיה שאנחנו מפתחים היא מדהימה והפתיחות לחדשנות מדהימה. היחס הזה היה ניכר בזמן המכירה. נדיר למצוא חברות ציבוריות כאלה. מהיום הראשון, שפנה אליי סגן הנשיא בחברה, החזון שלה ומה שרציתי לבנות תאם והתהליך היה חלק. כמו כל תהליך של מכירה, זה לא משהו של יום או יומיים והם היו הגונים. זה תענוג גם אחרי המכירה, אני מרגישה ברת-מזל שזו החברה שקנתה אותנו".

"כבר שנסענו לשם לפגוש את אוטודוסק הרגשנו שיש סינרגיה והכיוון שהחברה רוצה ללכת באופן כללי מתאים לכיוון של החברה שלנו - לחדש, לקחת את תחום התכנון ולהפיח בו חיים בעזרת כלים מקוונים", מספר סרוסי. "הרגשנו שיש התאמה. בחברה שלנו אהבנו להביא חיות מחמד למשרד והבנו שאוטודסק הם הרוכשים המתאימים כשראינו חיות מחמד גם במשרדים שלהם. זה היה סוג של קוריוז והבנו שיש התאמה".

מה היה החלום בתיכון?

"זו הייתה התקופה של ICQ, לעשות כסף ולא לעבוד אף פעם - זה החלומות של התיכונוסיטים אבל זו הייתה התקופה", אומר סרוסי בכנות. לדברי וינטר, "החלום היה להצטרף ליחידת מחשבים בצבא. הגשמתי אותו ואחרי שהשתחררתי חיפשתי לעשות משהו משמעותי שכיף לי בו. מעולם לא רדפתי אחרי הכסף, זה חשוב אבל זה לא המניע העיקרי". לדברי רדינסקי המניע שלה הוא בכלל לאפשר לה לעסוק בפיתוח כלי מחקר מדעיים: "כל החיים שלי רציתי להיות מדענית ובשנים האחרונות אני מתחילה להגשים את חלקו".

מה הטיפ הכי טוב שקיבלת?

"אבא שלי תמיד אמר לי לעשות את מה שאני אוהב לעשות", אומר וינטר. סרוסי מספר שהטיפ הכי טוב שקיבל היה "לא לחשוב על האקזיט ולהתרכז בחברה. לייצר ערך וכל הדברים האחרים יגיעו, כולל האקזיט". לדברי רדינסקי, "זה טיפ מורכב. פעמים רבות הייתי במצבים שלא הייתי הכי טובה בהם. לדוגמה, בקורס בצבא בתחום פיתוח התוכנה הייתי רחוקה מרוב האנשים בקורס. חזרתי מאוד עצובה הביתה ואמרתי לבעלי-כיום שאני מרגישה שיש פער מאוד גדול, לא בגלל היכולות שלי אלא בגלל שחסר לי ניסיון והוא אמר לי משפט שאני מאוד מאמינה בו ומעבירה אותו הלאה: בכל אחד מאתנו יש נקודות התחלה שונות בחיים; חלק עשירים, חלק חזקים בפיזיקה, אבל מה שחשוב זה לא נקודות ההתחלה אלא השיפוע, אנשים שמתמידים ומשקיעים ויש להם יכולות למידה ולא מוותרים - הם אלו שיגיעו רחוק והם יוכלו לצמצם את הפער הזה. המשפט הזה נתן לי המון ביטחון והוא מדגיש את העובדה שאין מה לעשות, לא כולנו נולדים באופן שווה אבל יש לנו שליטה מלאה על לאן נגיע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יונתן סרוסי, עשה אקזיט בגיל 25./מערכת וואלה!, צילום מסך

הטיפ הכי טוב שאפשר לתת ליזמים צעירים?

"תקיף את עצמך באנשים שמאתגרים אותך ושותפים לערכים שלך. כי ככה זה עובד", אומר וינטר בנחרצות. לדברי סרוסי צריך "להתרכז בלהבין בעיות ולא לקפוץ מהר לפתרונות. להבין את הבעיה לעומק לפני שקופצים ופותרים משהו. זה יחסוך הרבה מאוד זמן". רדינסקי אומרת כי "לי מאוד עזר לדמיין מהי הצלחה. יש הרבה יזמים שלא יודעים מה זה מבחינתם להצליח. למכור את החברה? לעשות שינוי גדול בעולם? לעבוד אצל החוקר מספר אחד באקדמיה? צריך לדמיין את הנקודה הכי רחוקה שאתה יכול להגיע אליה ולחלום כמה שיותר רחוק. תהיו חוצפנים ותחלמו בגדול, זה בסדר לחלום בגדול".

מה התכניות להמשך?

"היום אני נמצא בתפקיד מנהל קבוצת פיתוח של מוצר שנקרא BIM 360", אומר וינטר. "יש כמה מרכזי פיתוח בעולם, אני אחראי על הקבוצה פה בישראל שמפתחת את המוצר ואם אני מסתכל קדימה אני רוצה להעצים את העשייה בארץ או להרחיב אותה כי אוטודוסק זיהתה את ישראל כמרכז פיתוח אסטרטגי". לדברי סרוסי, "כרגע אני עושה את המיזם השני שלי, בתחום ה-IOT. אני רוצה להמשיך לעבוד וליצור".

קירה רדינסקי רואה את העיסוק שלה בתחום החיזוי כפרויקט רוחבי ולאו דווקא ממוקד בחברה אחת.
"כיום אני דירקטור מדעי הנתונים והמדען הראשי של eBay ישראל. אני בונה את מחלקת המחקר של החברה", היא מספרת. "מדהים שיש להם שלוש יוזמות אסטרטגיות ואחת מהן הוקצתה לחלוטין לישראל. זה מראה את החוזק של הארגון כאן בארץ. אנחנו מגייסים פה את טובי החוקרים, דוקטורים מחו"ל כדי לעשות את עיבוד השפה והבינה המלאכותית; לפתח את עולם הסחר המקוון.

"את התחום הרפואי אני עושה יותר פרו-בונו, התקווה שלי להגיע למצב שכל המערכות יוטמעו בקופות החולים ובבתי חולים ולהביא את ישראל לרמה הכי גבוהה בתחום הרפואה המותאמת אישית. בעצם להיות אור לגויים כי המאגר הרפואי השני בגודלו בעולם נמצא כאן ואנחנו יכולים לפתח תעשייה שלמה בתחום הזה.

"במקביל אני פרופסור מבקר בטכניון, אני משתמשת בטכניקות הניתוח כדי לעבוד עם בתי חולים וקופות חולים. היום הרבה מהתרופות נגד לחץ דם גבוה ניתנות באופן שרירותי; אני מפתחת עם הסטודנטים מערכות שינסו לצפות אילו תרופות צריך לתת לכל אחד כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה. אני עובדת עם בתי חולים וטיפול נמרץ.

"הטענה שלי היא שאם תבנה מערכת שתדע לקרוא את כל המאמרים בנושא מסוים, אז מחקר של עשור הופך למיותר, ובאמת גילינו שהמערכת שלנו מצליחה לאתר ברמה גבוהה את כל התגליות של השנים האחרונות. המטרה עכשיו זה לעבוד עם הפקולטות השונות כדי לבדוק את התגליות".

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully