וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמת המטרידה על הצעצוע שכבש את העולם נחשפת

11.5.2017 / 8:37

מתברר שאין כל הוכחה מדעית לכך שהספינרים, ששווקו כצעצועים שמסייעים לילדים עם אוטיזם והפרעות קשב וריכוז, אכן עוזרים. יש אפילו כאלה שמאמינים שהם עושים את האפקט ההפוך

הספינר התחיל כצעצוע לילדים אוטיסטים/מערכת וואלה!

בתקופה האחרונה דומה כאילו ישנו רק צעצוע אחד שמעניין את ילדי העולם - הספינר, אותו צעצוע פלסטיק שמסתובב על צירו ומוציא ילדים וגם כמה מבוגרים מדעתם. הביקוש לספינרים כל כך גדול, עד שבמקומות רבים קשה להשיגם ומלאים חדשים מתחסלים בשניות. במקור, מדובר בצעצוע שפותח במיוחד עבור ילדים עם אוטיזם והפרעות קשב וריכוז. הפעולה המוטורית והחזרתית של המשחק בספינר מסייעת לילדים אלה, שלעתים סובלים מהתפרצויות זעם או מטיקים, לשמור על ריכוז ולהישאר רגועים.

ובכן, הסיפור הזה אכן יפה ומקסים, אבל בבריטניה מדווחים כעת שאין בכלל אף הוכחה מדעית לכך שהספינר אכן עוזר לילדים עם אוטיזם והפרעות קשב וריכוז, כפי ששווק לרשתות. שלל עיצובים שונים נמכרים במחירים שנעים בין דולר ו-60 דולר, אולם ב"דיילי מייל" פרסמו כתבה נרחבת שנועדה לחשוף את האמת על המכשירים שהפכו לטרנד עולמי ענק.

עוד בנושא:

הצעצוע שמטריף את הילדים שלכם נועד בכלל לטיפול באוטיזם
ליד הקפה: קופיקס תמכור ספינרים ב-6 שקלים

ספינר. ShutterStock
ספינר - לא מה שחשבתם/ShutterStock

ד"ר מארק רפורט, מאוניברסיטת פלורידה, סיפר שילדים עם אוטיזם והפרעות קשב וריכוז אכן יכולים להפיק תועלת משימוש בספינרים, אך גם הוא עדיין לא נתקל בכל מחקר מדעי על יתרונות הצעצועים. זאת ועוד: ב-2015 פורסם מחקר שמצא כי ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מרוויחים מ"תנועות גוף נרחבות" והספינרים הללו לא ממש עונים על ההגדרה הזו.

"הספינרים האלה הם יותר הסחת דעת מאשר תועלת רצינית לילדים עם הפרעות קשב וריכוז", אמר רפורט. "לרכב על אופני כושר בזמן שקוראים משהו, למשל, יהיה בעל ערך גבוה יותר עבורם".

הספינר נועד להפיג לחץ, בין היתר, אך הוא רק מגביר את הלחץ אצל מורי התלמידים שמשחקים בצעצוע. "אם עוד תלמיד אחד יביא את הדברים האלה לכיתה אני אאבד את שפיותי", צייצה מורה אמריקאית אחת. מספר בתי ספר בארצות הברית אף אסרו על התלמידים להכניס את הספינרים לכיתות. "מצאנו שהמכשירים האלה עושים את האפקט ההפוך", אמרה מנהלת תיכון באילנוי. "הילדים מחליפים אותם או מסובבים אותם במקום לכתוב".

  • עוד באותו נושא:
  • ספינר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully