וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדע מאחורי הספינר: איך הם מסתובבים מהר וחלק כל כך?

אילן גלר

7.5.2017 / 9:03

צעצועי פידג'ט הפכו בחצי השנה האחרונה ללהיט התורן ובראשם עומד הצעצוע המסתובב שקשה לחמוק ממנו גם בישראל. המנגנון עצמו פשוט מאוד ומבוסס על טכנולוגיה בסיסית ויעילה שנמצאת בשימוש כמעט בכל מכונה

בשבועות האחרונים קשה להסתובב ברחוב מבלי להיתקל בספינר - הצעצוע המסתובב שהפך במהירות שיא לטרנד התורן אצל ילדים, וגם אצל לא מעט מבוגרים. הספינר מורכב ממשטח במרכזו בו אוחזים בשתי אצבעות וגוף המסתובב במהירות ובצורה מאוד חלקה. מדובר במנגנון מאוד פשוט אבל כמה פעמים תהיתם איך הוא נראה מבפנים וכיצד הוא מצליח להסתובב זמן רב כל כך, בצורה חלקה כל כך מבלי לעצור?

מבחינה פיזיקלית, פעולה הספינר פשוטה מאוד. הציר הממוקם במרכזו של הצעצוע שומר על איזון בין כל זרועות או צלעות הספינר, ומקפיד שמרכז הכובד ימוקם בקצוות הצעצוע ולא במרכז. האפקט הזה נוצר בזכות צורתו של הספינר, היוצרת בליטות סימטריות המעבירות לקצות הצעצוע את מרכז הכובד בעת הסיבוב.

הציר עצמו מאפשר תנועה חלקה מאוד, בזכות חיכוך מועט מאוד הנוצר בעת הסיבוב. סוג הציר הזה נקרא "מסב כדורי" והוא הנפוץ ביותר בתעשייה; ניתן למצוא את הסוג הזה גם ברולר בליידס ובסקייטבורד.

המסב מחלק את העומס בין כדוריות פלדה חזקות המסודרות בטבעת סביב המרכז. המנגנון הזה מקטין את החיכוך והשחיקה וגם מאפשר שימור רב יותר של אנרגיה. הכדוריות מסתובבות סביב החלק המרכזי של הספינר, ולא נדרש הפעלת כוח רב על מנת להמשיך תנועה זו לאורך דקות ארוכות.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

איך עובד מסב כדורי?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully