וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטקוין בשיא: מה זה בכלל ואיך לייצר ביטקוין לבד מבלי לקנות?

26.5.2017 / 9:05

בשבוע האחרון קשה לא לשמוע שערך המטבע הווירטואלי בשיא של כל הזמנים, אבל האם זה אומר שכדאי לזנק על העגלה? ומה זה בכלל מטבע וירטואלי, איך הוא נוצר והאם כדאי לסמוך עליו? שוחחנו עם יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי

ShutterStock

"לפני 7 שנים בדיוק, מישהו קנה שתי פיצות בעשרת אלפים ביטקוין. היום הסכום הזה שווה 25 מיליון שקלים", מספר לנו מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי. ורק כדי להמחיש עוד יותר כמה המטבע הווירטואלי שווה היום, כשהוא בשיא של כל הזמנים - אם הייתם קונים בשנת 2010 ביטקוין בסכום של אלף דולרים, היום החשבון שלכם היה שווה 35 מיליון דולרים.

בשבוע האחרון עלה ערך הביטקוין לגבהים שלא נראו בעבר ורשם את השווי הגבוה ביותר בתולדותיו הקצרים - יותר מ-2,000 דולרים לביטקוין אחד. אבל מה זה בעצם אומר מטבע וירטואלי, האם שווה להשקיע בו, איך מגיעים ביטקוינים לעולם, למה הערך שלו משתנה כל הזמן בצורה קיצונית כל כך והאם משתלם לכרות ביטקוין במקום לקנות אותו?

המטבע הווירטואלי נוצר בראשית שנת 2009 ומאז הדרך היחידה לייצר ביטקוין חדש היא לכרות אותו (Mine) על ידי גולשים. "זה התחיל לפני כ-8.5 שנים, אדם המכונה סאטושי נקאמוטו (שזהותו הרשמית טרם נחשפה, למרות שיש כמה מועמדים חזקים -מ.ל) פרסם מאמר שמסביר איך המערכת עובדת, איך אפשר לייצר כסף דיגיטלי ומבוזר, ותיאר פרוטוקול ואוסף חוקים שלמעשה מייצרים את הערך של הביטקוין. הוא הפיץ תוכנה שפועלת על פי הפרוטוקול הזה בקוד פתוח".

בניגוד לכסף שאנחנו מכירים, התלוי בבנקים מרכזיים וממשלות העולם, ביטקוין הוא מטבע עצמאי שצובר ערך בהתאם לביקוש שלו. הביטקוין נשמר בתוכנה המכונה "ארנק" והמערכת דואגת שבכל פעולת תשלום ביטקוין יוצא מארנק אחד ומגיע לארנק אחר. אחר הפעילות העסקית הזו לא ניתן כיום לעקוב (לפחות לא ידוע על דרך רשמית לעשות זאת) ולכן האקרים מעדיפים לקבל תשלום בביטקוין, כפי שקרה גם במתקפת הכופר הגדולה לפני כשבועיים.

ביטקוין. ShutterStock
כל 4.5 שנים התגמול עבור חישוב יורד בחצי./ShutterStock

למי זה מתאים?

"אני מאמין שצריך להשקיע רק במה שאתה מבין", אומר רוזנפלד מיד. "מי שמתעניין בזה צריך להסתכל, להבין במה מדובר ולהבין אם יש לו פוטנציאל לצמוח בתחום. אני לא יועץ השקעות אבל אני חושב שצריך להיות לאנשים סכום כלשהו של ביטקוין. עם זאת, זה צריך לבוא מתוך מקום של הבנה למה זה טוב ומה המטרות שלה זה.

"אני כמובן מושקע בביטקוין. בעיקרון כרגע המטבע מאוד ספוקלטיבי כי השימוש בו עדיין לא מאוד גדול. יש בעולם מאות אלפי עסקים שמקבלים ביטקוין כתשלום, ואפילו בארץ יש מאה עסקים אבל זה עדיין לא כמו השקל, ולכן רוב האנשים שמחזיקים את המטבע מחזיקים אותו באמונה שהערך שלו יגדל והם ירוויחו מההשקעה.

"במצב כזה, שרוב האחזקה של המטבע היא ספקולטיבית, אז השער מאוד תנודתי - יש משהו שמגדיל את האמון ויש משהו שמקטין, ולכן גם כדאי לדעת איך להתמודד עם זה. בשבוע האחרון היו עלויות קיצוניות וככל שעובר הזמן, יותר אנשים שומעים על זה וכך גדל האמון. ככל שאמון גדל השער עולה.

"קודם כל אם מישהו מסתכל על זה בתור השקעה אז חשוב להתייחס לזה כהשקעה לטווח ארוך ולא לקנות כדי למכור אלא לקנות, לחכות חמש שנים ואז לחשוב מה עושים עם זה. מישהו שרוצה יותר להשתמש בזה לשימוש שוטף לא חייב לשבת על מצבור ענק אלא יכול להשתמש בקצת ביטקוין ואז התנודות פחות משנות. רוב העסקים שמקבלים תשלום בביטקוין למעשה ממירים אותו ידנית למטבע המקומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
חוות ביטקוין. Genesis Mining, צילום מסך
חוות ביטקוין באיסלנד בשם Genesis Mining - חשמל זול וקירור חינם./צילום מסך, Genesis Mining

איך קונים?

אפשר לקנות ביטקוין מכל מי שיש לו ביטקוין בארנק אבל הדרך המומלצת בישראל היא באמצעות שני חלפנים: Bit of gold ו-Bit2C. הם מאפשרים להיכנס לאתר אינטרנט, לפתוח הזמנה, לעשות העברה בנקאית בשקלים והם מעבירים אליך ביטקוין. אפשר גם ליצור ארנק של ביטקוין, איתו אפשר לקבל ולשלוח מטבעות. קניה מחו"ל בדרך כלל תהיה יקרה ותדרוש התעסקות רבה יותר בהעברות בנקאיות. לדעתי יותר בטוח לעבוד בארץ".

אפרופו בטוח, איך שומרים על הכסף?

"קודם כל, אל תחזיקו את המטבע אצל צד שלישי. אנחנו רגילים לשמור את הכסף שלנו בבנק אבל מה שיפה בביטקוין זה שלא צריך את הבנק אז אפשר לשמור את המטבעות בארנק דיגיטלי תחת שליטך המלאה. יש הרבה אנשים שלא מנצלים את האפשרות הזאת ובמקום להחזיק ביטקוין בעצמם הם נותנים למישהו אחר להחזיק בו, איזושהי בורסה או ארנק אונליין וזה לא מומלץ, בגלל שאז אתה כבר לא שולט בכסף. כל הבורסות האלו הרבה פחות מנוסות מהבנקים המסורתיים ואנחנו יוצאים קירחים מכאן ומכאן. גם אין לנו את היציבות של עשרות שנים וגם אין לנו את היכולת לשלוט במטבע החדש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחשב ביטקוין שאפשר לקנות ב-eBay./מערכת וואלה!, צילום מסך

איך יוצרים ביטקוין חדש והאם שווה לכרות אותו לבד בבית?

"תהליך כריית הביטקוין הוא מלאכותי, והוא למעשה עונה על הצורך להכניס מטבעות למחזור באופן מבוקר", מסביר רוזנפלד. "בביטקוין אין מישהו שמחליט למי המטבעות הולכים אז בשביל זה יצרו מערכת חוקים ומערכות מחשבים בעולם מבצעות חישוב מסוים על פי החוקים האלה. כל מי שעושה חישוב כזה זכאי לקבל כמות ביטקוין בתמורה כך שכל יום נכנסים 1,800 ביטקוין חדשים למחזור. הקצב הזה יצטמצם עד שבסופו של דבר יהיו 21 מיליון ביטקוין בעולם".

בתחילת שנת 2009 תמורת סיום העיבוד הייתם מקבלים 50 ביטקוין, ב-2014 התמורה הייתה 25 ביטקוין ובשנה שעברה התמורה ירדה ל-12.5 ביטקוין. התשלום מצטמצם בחצי בממוצע מדי 4.5 שנים.

"כל אחד יכול לכרות ביטקוין בבית אבל בשביל זה צריך לקנות מחשב מיוחד, כי מחשב רגיל ביתי לא מתאים לעשות את החישוב. יש מכונות מיוחדות שתוכננו ספציפית בשביל זה אבל צריך בנוסף לעלות המחשב המיוחד גם לזכור שיש עלויות חשמל וקירור. רוב המדינות בהן כורים ביטקוין בכמויות גדולות החשמל זול כמו בסין, מקסיקו או איסלנד".

מחשבים ייעודיים לכריית ביטקוין אינם נפוצים במיוחד אבל מאז שנת 2015 יש כמה דגמים שניתן לרכוש ברשת. הם יעלו לכם בין מאות שקלים לאלפי דולרים ויהיו מסוגלים לייצר כיום בערך ביטקוין אחד בחמישה חודשים. בישראל, לאחר שקלול עלויות החשמל והבניה, הדבר ממש לא מומלץ.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • ביטקוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully