וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשאנשים פחדו מנסיעה ברכבת: הטכנולוגיות ששינו את חיינו

30.8.2017 / 8:02

ליצור טכנולוגיות כגון סמארטפון או מכונית אוטונומית זה עניין מורכב, אבל השימוש בהן הוא פשוט. הנה כמה המצאות שעוררו את חששם של הטכנופובים ונביאי הזעם, וכמה פיתוחים שישנו את המציאות בקרוב מאוד

טכנופוביה היא הימנעות, לעתים קיצונית, משימוש מיומן בטכנולוגיה ומפני רכישת מיומנויות טכניות. כיום מייחסים אותה יותר לטכנולוגיות המחשבים והסמארטפונים אבל למעשה אין היא מוגבלת לתחום אחד, אלא לכל טכנולוגיה יהיו מלאים במטוסים וכלי טיס שונים. לעתים בני האדם פשוט מפחדים מטכנולוגיה חדשה ורואים בה הנחשבת חדשנית. למעשה, המציאות מוכיחה שאין סיבה לפחד מטכנולוגיה, ועם השנים היא מצד אחד הופכת לפשוטה יותר להבנה ולתפעול ומצד שני היא שימושית, יעילה ומציעה לנו שפע של יכולות ברמה גבוהה יותר. הנה כמה דוגמאות לטכנולוגיות שבעבר הקפידו לא מעט אנשים וכיום הם חלק בלתי נפרד מחיינו, וכמה טכנולוגיות שעתידות להיות כאלה בשנים הקרובות.

הנה באה הרכבת, מי מפחד ממנה?

כשחברת הרכבת סטוקטון-דרלינגטון החלה את עבודותיה בשנת 1825, אנשים חששו מהגרוע ביותר. החברה חנכה ב-1830 את מסילת הרכבת הראשונה בבריטניה ולא מעט אנשים התנגדו לרעיון. היו שחשבו שגוף האדם יינזק אם ייאלץ לנסוע במהירות מדהימה לאותן שנים - 30 קמ"ש. אנשים האמינו באמת ובתמים כי מהירות זו תהרוג אותם בדרכים מבעיתות, כגון גוף שיימס או עצמות שיתפרקו.

בני האדם מפתחים טכנולוגיות חדשות כל העת וב-200 השנים האחרונות העולם עבר שתי מהפכות - המהפכה התעשייתית ומהפכה המידע. מוצרים חדשים הפכו ליומיומיים ושינו את פני החברה האנושית. הרכבת קיצרה טווחים בין מקומות, אפשרה מסחר ומעבר אנשים בכמויות שלא נודעו קודם לכן ותרמה לתהליכים חברתיים כגון עיור ותיעוש, ששינו את העולם.

כשבני האדם התחילו לעוף

לעתים קשה להבין את גודל השינוי שיכולה לחולל טכנולוגיה חדשה. כשהאחים רייט שהו באוויר 12 שניות בטיסת הניסוי הראשונה שערכו ב-1903 איש לא שיער שכעבור כ-115 השמיים בכדור הארץ מאיימת, מסובכת וכזאת שיכולה לשנות סדרי עולם או לפחות להקשות על חייהם האישיים.

האחים רייט מצאו במהרה כי הצלחתם לא הוערכה על ידי כולם. בשנים שאחרי הטיסה הראשונה הם ערכו כמה ניסויים והטיסות שארכו כמה שניות לא הרשימו את אנשי המדע והתקשורת. רבים מהם לא האמינו לטענות האחים כי טיסה היא דבר אפשרי. העיתונות בצרפת כינתה אותם "בלופרים". המהדורה הפאריזאית של "ניו יורק הראלד" סיכמה את דעתה של אירופה על האחים רייט במאמר מערכת ב-10 בפברואר 1906: "הרייט'ס טסו או שלא טסו, יש להם מכונה או שאין להם. עובדה או פליירים או שקרנים, קשה לטוס, קל לומר, 'טסנו'". רק אחרי שהאחים רייט ביצעו טיסות לדוגמה בצרפת בשנת 1908, העולם החל להבין שמשהו השתנה לנצח: בני האדם למדו לעוף.

מהפטיפון ועד לפלייליסט בסמארטפון

כיום אפשר רק להיזכר בחיוך בנבואת הזעם שקבעה כי "הקלטת הביתית תהרוג את המוזיקה", משפט מאותו קמפיין נגד הקלטות והטייפים שאפשרו להקליט שירים מהרדיו והיו שחששו כי תמוטט את תעשיית התקליטים. מאז התקדמה הטכנולוגיה במעין חד גדיא טכנולוגי: הקלטות החליפו את התקליטים, התקליטורים החליפו את הקלטות ובמקום פטיפונים אנשים רכשו רדיו טייפ, בהמשך הווקמן והקלטות נעלמו לטוכת הדיסקמן והתקליטורים, את מכשירי הווידאו החליף מכשיר ה-DVD וכל אלו נעלמו כשהאינטרנט והמחשבים השתלטו על העולם.

במקום לנסוע במכונית ולשים דיסק, אפשר לחבר את הסמארטפון למערכת השמע באוטו ולשמוע איזו מוזיקה שנחפוץ. רבים שומעים כיום את המוזיקה שלהם באמצעות יוטיוב או אפליקציות ומכינים פלייסטים אישיים בסמארטפון. הרדיו, אגב, עדיין שם, באותו מקום ליד ההגה, הוכחה לכך שיש טכנולוגיות שנעלמות ויש טכנולוגיות שמשתנות אולם עדיין נשארות רלוונטיות.

איך השתנה האופן שבו אנחנו מקשיבים למוזיקה? האבולוציה בדקה

כשב-BBC תהו האם הסמסים הורסים את השפה האנגלית

בשנת 2003 תהו ב-BBC "האם הודעות הטקסט הורסות את השפה האנגלית?". הודעת הטקסט שנבחרה כדוגמה היא של נערה סקוטית בת 13, שכתבה לחברתה - "My smmr hols wr CWOT. B4, we used 2go2 NY 2C my bro, his GF & thr 3 :- kids FTF. ILNY, it's a gr8 plc." בתרגום חופשי: חופשת הקיץ שלי הייתה בזבוז זמן מוחלט. פעם נהגנו לנסוע לניו יורק לבקר את אחי, חברה שלו ושלושת הילדים הצרחניים שלהם. אני אוהבת את ניו יורק, זה מקום נהדר". זאת דוגמה לאופן שבו שפה, כמו טכנולוגיה, משתנה כל העת, בטח בעידן הגלובלי שבו אנשים, סחורות ומידע זורמים במהירות ממקום למקום ומשפיעים זה על זה. כיום לא ניתן לדמיין את החיים ללא רשתות חברתיות דוגמת וואטסאפ או פייסבוק, ומכשירים דוגמת סמארטפון או לפטופ הפכו להכרח.

כשהבית הוא חלק מ"האינטרנט של הדברים"

דוגמה למערכת פשוטה וקלה לתפעול, אשר שימוש בה ישנה לחלוטין את סביבת המגורים שלנו ויהפוך את הבית שלנו לנוח ויעיל יותר היא מערכת הבית החכם, דוגמת זו שמציעה חברת בזק. השיפורים והשינויים הטכנולוגיים הפכו את הבית החכם למוצר נגיש ונפוץ. מערכת הבית החכם כוללת מצלמה, חיישני טמפרטורה, חיישני לחות, חיישני אור ואזעקה.

התקנת המערכת היא דוגמה לאופן שבו הטכנולוגיה הופכת פשוטה יותר ויותר, למרות שלכאורה היא מורכבת יותר. מכניסים פנימה את הסוללות המתאימות שמשמשות כגיבוי במקרה של הפסקת חשמל, מחברים את המצלמה לנקודת החשמל הקרובה. לוחצים על כפתור ההפעלה בגב המכשיר, כשנורת החיווי דולקת, מורידים את אפליקציית Bhome. יוצרים חשבון משתמש, מתחברים לרשת האלחוטית בשם Piper, המערכת תעשה עדכון גרסה במשך כמה דקות, ואחריה – המערכת מותקנת. זהו.

הבית החכם הוא חלק מתהליך גדול יותר שמתרחש סביבנו - האינטרנט של הדברים. חברות ענק כמו גוגל וסמסונג משקיעות מיליונים בגאדג'טים חכמים המתחברים לרשת והמומחים צופים שהמגמה הזו תשתלט בשנים הבאות על כל תחומי החיים – על אספקת האנרגיה שלנו, על ניהול משק הבית ועל התחבורה הפרטית והציבורית. בעתיד הלא רחוק מאות אלפי כלי רכב יתחברו לאינטרנט וחיבור המטבח שלנו לאינטרנט יחסוך הרבה מאוד כסף.

אפליקציית בית חכם של בזק. צילום מסך
אפליקציית בית חכם/צילום מסך

בעתיד נתלבש חכם

הביטו מסביב ותראו טכנולוגיות חדשות בקרוב יהפכו לכאלה שהן חלק בלתי נפרד מחיינו. השעון החכם הוא דוגמה לטכנולוגיה מתפתחת שכרגע אינה פופולרית במיוחד שכן השעון עצמו עדיין לא הפך ל"עוזר אישי" יעיל כפי שציפו, אבל בקרוב הוא יהיה חלק בלתי נפרד מהלבוש החכם שלנו - בגדים ואקססוריז שיעזרו לנו לשמור על הבריאות והכושר בצורה טובה יותר ולנהל את עניינינו בצורה נוחה יותר.

כשכל המשפחה צופה בסרט בדרך לחופשה

המכונית האוטונומית הפכה בשנים האחרונות לפיתוח טכנולוגי להוט ובצדק. בטווח זמן של כמה שנים עד כמה עשרות שנים, המכונית הזו תשנה לחלוטין את העולם. מקצועות ייעלמו, המעבר שלנו ממקום למקום ייראה שונה לגמרי - חישבו על נסיעה משפחתית שבה כולם משחקים משחק קלפים או צופים בסרט בזמן שנוסעים לחופשה - והמכונית פויה להפחית את כמות תאונות הדרכים בשל הפחתת הגורם האנושי. כמובן, שיש פתח להאקרים שינסו לחבל ברשת הכבישים, אולם גם בזה הטכנולוגיה תילחם בעזרת טכנולוגיה.

הרובוט עוד יהיה ידידו הטוב של האדם

ננוטכנולוגיה, לדוגמה, יכולה לשנות לחלוטין את פני הרפואה כשרובוטים שאפשר לראות רק במיקרוסקופ יוכלו לסייע בניתוחים או לחילופין לשמור באופן רציף על בריאות הגוף שלנו ובכך להאריך את חיינו.

הטכנולוגיה הרובטית מתפתחת אף היא בצעדי ענק. במחסני אמזון כבר אין צורך במלגזנים. רובוטים מיוחדים מניעים ממקום למקום מדפים עמוסים באלפי פריטים, ומשם רובוטים אחרים ממיינים את הסחורות. גם הרובוטים הקטנים לניקוי ביתי שיש כיום הם רק ההתחלה. בעוד כמה שנים רובוטים דמויי אדם שינקו את הבית כולו ולא רק את הרצפה או השטיחים, ובכך יגרמו לרבים לוותר על עוזרת הבית. כבר כיום הרובוטיקה היא חלק בלתי נפרד מעולם הרפואה וישנם רובוטים שמסייעים בניתוחים, שמסוגלים לבשל ארוחת שף או רובוטים ואף משמשים כנותני שירות בחנויות.

בעולם משתנה כל העת והחידושים הטכנולוגיים מהווים את אחד הגורמים העיקריים לכך. מדפסת התלת-ממד, טעינה אל-חוטית, בית חכם או בינה מלאכותית - כל אלה הן טכנולוגיות קיימות שהופכות פופולריות יותר ויותר ומשנות את המציאות. השינויים שאותן טכנולוגיות יוצרות הם מהירים, אבל אין סיבה לחשוש מהן כי ככל שהן מתקדמות יותר, כך הן פשוטות.

עמית שחם בשיתוף בזק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully