וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובד: "סבתא שלי נפטרה"; המנהלת: "משתתפת בצערך, תגיע לעבודה"

26.11.2017 / 14:13

עובד ברשת "פוט לוקר" נאלץ להתפטר מעבודתו לאחר שניסה לשכנע בתחנונים את המנהלת שלו לא לקבוע לו משמרת על הלווייה של סבתו שנפטרה. הפוסט שלו שורף את פייסבוק, הרשת התנצלה

קניון עזריאלי ראשלצ. הילה ציאון, מערכת וואלה! NEWS
הגולשים הביעו זעם - הרשת הביעה התנצלות./מערכת וואלה! NEWS, הילה ציאון

"שלום פוט לוקר ישראל, קוראים לי עומרי ועבדתי עד לפני כמה דקות בסניף שלכם בראשונים", כך פתח עומרי פרץ צעיר ממרכז הארץ פוסט מרגיז במיוחד שהפך לוויראלי. "סבתא שלי נפטרה לפני מספר שעות מסרטן והייתה סיעודית רוב חייה. שהסברתי למנהלת שסבתא שלי נפטרה וההלוויה תתקיים ביום א או ב היא סירבה להתחשב במצב וטענה 'שלפי חוק זה לא קירבה ראשונה אז תגיע כרגיל' כמובן שהסברתי לה שהיום (שבת) אני מגיע כרגיל למשמרת וזה יקרה רק מחר ואני מעדיף שהיום חופש שלי יהיה ביום של ההלוויה מכיוון שעוד לא פורסם הסידור עבודה היא אמרה לי שאני עדיין לא מחליט ואני אגיע לעבודה".

הפוסט כאמור הפך לוויראלי במהרה וזכה לתגובות רבות, רובן מביעות צער על מות סבתו של פרץ וכעס על התנהלות הרשת כלפי העובד. כמעט 5,000 ישראלים הביעו תמיכה באמצעות לייקים, רגשונים ולפוסט פורסמו כ-1,500 תגובות. בנוסף, הפוסט זכה לחשיפה רבה יותר לאחר ששוכפל גם בעמודים עם עשרות אלפי עוקבים, ואין ספק שסיפורו של פרץ הצליח לעורר זעם רב.

"הייתי בשוק לא האמנתי שמנהלת באיזשהו מקום תתנהג ככה לעובדים שלה נפגעתי ממש והחלטתי לסיים תעבודה ולהתפטר באופן מידי. אין מילים לתאר את תחושת ההשפלה והתיסכול שזה הותיר בי בגללה כרגע נשארתי בלי עבודה אחרי שעוד עזרתי לה ביום שישי ונשארתי איתה לתוך השעות שנכנס שבת לעזור לה כי היה לחץ במקום", הוסיף פרץ. "נשאלת השאלה איך היא הצליחה להשתחל להיות מנהלת ברשת כזאת גדולה ומכובדת ואיך היא מייצגת חברה חדשה ובינלאומית בארץ? אני בטוח לא אכנס לקנות יותר ברשת אם זה היחס כלפי בני אדם. שתפו שהפוסט יגיע לאנשים הנכונים והבעיה תטופל בהתאם".

מה קובע החוק?

לדברי עו"ד שרון חכמון אלמקייס, מומחית לדיני עבודה ממשרד חכמון אלמקייס ושות, צו ההרחבה קובע כי עובד זכאי להיעדר לטובת קיום מצוות אבלות ללא הפחתת שכר אך ורק אם הנפטר מהווה קרוב משפחה מדרגה ראשונה (הורים, אחים ילדים). כמו כן, חוק חופשה שנתית קובע כי על עובד שמבקש יום חופש לעשות זאת בהתראה של 30 יום מראש ובכתב. המציאות מלמדת כי התנהלות היום-יומית יצרה נוהג שלא מחייב כתיבת בקשה בפרק הזמן הנקוב, אלא על העובד ליידע את המעסיק על כוונתו להיעדר, כשהאישור הסופי להיעדרות יינתן על ידי המעסיק שייקבע את מועדה, בהתחשב בצרכי העבודה.

בנוסף, חוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי אסור להעסיק עובד שבעה ימי עבודה ברציפות (כולל ביום המנוחה השבועי), וככל שהוא מועסק באופן הזה, על המעסיק לתת לו יום מנוחה חלופי. במקרה המתואר נראה כי מדובר על עובד שעבד שבוע ימים ברציפות כולל ביום המנוחה השבועי ולפיכך הוא זכאי ליום מנוחה חלופי במהלך השבוע.

בשורה התחתונה, סירוב המעסיק לאפשר לעובד להיעדר לצורך הגעה להלוויה אינה עומדת בסתירה לחוק ולצו ההרחבה, אך נוכח המחלוקת הקשה שהתעוררה בין הצדדים, העובד יכול לטעון כי נוצרה סיטואציה שבגללה אין הוא יכול ולהמשיך לעבוד באותו מקום עבודה. במקרה וטענתו תתקבל, הרי שהוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. בנוסף במידה והתיק יגיע לדיון בבית הדין לעבודה, תיבחן שאלת תום הלב של המעסיק והאם זה הפר אותה, שכן קיימת החובה לנהוג בהגינות זה כלפי זה. ייתכן כי בית הדין יקבע כי התנהגות המעסיק לא הייתה ראויה ועל כן זכאי העובד לקבל פיצויי פיטורים.


מפוט לוקר נמסר: "אנו משתתפים בצערו של עומרי ובני משפחתו על אובדנם, ומתנצלים מעומק ליבנו על חוסר הרגישות שהופגנה כלפי עומרי במקרה זה. צוות העובדים שלנו הם המשאב החשוב ביותר,מדיניות החברה דוגלת ביצירת סביבה תומכת, הנושא בבדיקה ובטיפול מול הגורמים הרלוונטיים בחברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully