וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי תורים, בלי קופות ובלי מגע יד אדם: איך נעשה קניות בעתיד הקרוב?

אילן דהן

1.12.2017 / 8:27

המקרר יידע מתי נגמר חלב הסויה, החולצה שהזמנתם תיתפר רק אחרי שתשלמו עליה, רחפן יספק לכם מוצרים ישירות לאדן החלון ולא תצטרכו לשלוף ארנק בשום מקום - החנות כבר תדע מי אתם ומה לקחתם

אישה עושה קניות בסופרמארקט. ShutterStock
כל המוצרים הארוזים שאינם מתקלקלים יגיעו במשלוח, הסופר יהיה הרבה יותר קטן./ShutterStock

חודש נובמבר הסתיים, וזה אומר שמיליוני אנשים בעולם מביטים כעת סביבם ומגלים לא מעט מוצרים וגאדג'טים שהם רכשו בטירוף של אחד מימי הקניות שהפכו את נובמבר לתקופת השופינג הרשמית באינטרנט; מיום הרווקים הסיני, לבלאק פריידיי ואז סייבר מאנדיי, בכל העולם הציעו מבצעים ושברו שיאים של מכירות.

כל שנה אנחנו רואים התפתחויות טכנולוגיות חדשות אבל אנחנו כעת בעיצומה של מהפכת האינטרנט של הדברים (IoT) ובעתיד הקרוב עולם הקניות ברשת ייראה יותר כמו פרק בסדרה "מראה שחורה". עם כל יום שעובר, הטכנולוגיה הופכת אותנו לצרכנים שקופים יותר עבור ענקיות הקמעונאות - אלה המגמות העיקריות שצפויות לשנות את פני עולם הקניות המקוונות בעתיד הקרוב.

חנויות הבגדים ונעליים

תארו לכם עולם שבו אתם לא מתנגשים עם השקיות העמוסות באנשים אחרים בקניונים צפופים; כל החנויות קטנות, ואישיות הרבה יותר. חנויות הענק ייעלמו לטובת חנויות קונספט. במרכזי הקניות הגדולים תוכלו לשוטט בין ארבע או חמש חנויות של אותה הרשת, אבל בכל חנות לראות מגוון אחר של מוצרים. בכל קנייה ילווה אתכם בחנות מעין עוזר אישי שיביא לכם בגדים או נעליים, ירוץ סביבכם עם טאבלט שמראה בדיוק איך הבגד או הנעל ייראו בהתאם לצבע ולמידה שתרצו. לא יהיו מוצרים רבים על קולבים ומדפים ובסוף הרכישה פשוט תגללו את הרשימה, תאשרו ותשלמו בטאבלט של המוכר ולא בקופה. לא יהיו תורים ולא תצטרכו לשאול שאלות בקופה, כי לא יהיו קופות. כל חווית הקנייה תתרכז בצרכן, לא תראו את עובדי החנות מסדרים סחורה או תחפשו מישהו לשאול האם יש להם את החולצה הזו בצבע אחר. גם הספקים יהיו מרוצים יותר - לא תהיה סחורה שצריך להחזיר ותהיה אפשרות להציע מחירים טובים יותר.

למכורים לשופינג זה אולי נשמע כמו חלום אבל כבר היום אפשר לראות התפתחות לכיוון הזה. לדוגמה, על מנת להוזיל במיסי ייבוא ולחסוך לצרכן כמה שקלים, לקראת סוף השנה יעלה אתר קניות אונליין שיכיל בתוכו את כל חנויות מתחמי ביג. הלקוחות יוכלו להיכנס לכל חנות פיזית למדוד את הבגד אבל אז להזמין אונליין באתר הקניות והסחורה תישלח מחו"ל. הרעיון הוא להזמין לפי דרישה ולשלוח לצרכנים את החבילות מאחר ומס ייבוא גבוה יותר ממסים שמשלמים על קניית בגדים בחו"ל.

גבר מודד בגדים בתוך חנות בגדים. ShutterStock
למדוד בגדים זה כל כך 2017. בעתיד הקרוב לא יהיה מבחר בחנות אבל הכול יהיה זמין./ShutterStock

סופרמרקטים

השעה 4:00 לפנות בוקר. אתם קמים מהמיטה לצפות בפרק של משחקי הכס במקביל לשידור שלו בארה"ב והולכים למקרר להביא נשנוש. ממלאים צלוחית של דגני בוקר ומגלים שהקופסה ריקה. אם יש לכם חוש אחריות, אתם תרשמו בצד להוסיף את דגני הבוקר לרשימת הקניות הקרובה, ואם לא אז מקווים לזכור את זה. בקרוב מאוד תוכלו פשוט לגשת לדלת המקרר החכם שלכם, להעיר את המסך, לבחור ברשימת קניות, לסמן את דגני הבוקר ואם רשימת הקניות שלכם כבר מלאה מספיק - לוחצים על "שלח" וחוזרים לסלון לצפות בפרק. אחרי כמה דקות תקבלו התראה בסמארטפון: "המשלוח יגיע בשעה 19:00"; בדיוק בזמן שאתם חוזרים מהעבודה. בעתיד היותר רחוק המקרר יידע לזהות לבד אילו מוצרים בסיסיים חסרים ולבצע את ההזמנה מבלי להטריח אתכם או רק לאשר איתכם בהודעה בסמארטפון.

הפיתרון הזה אמנם אלגנטי אבל מה לגבי מוצרי צריכה טריים? בשביל השלמות מצרכים נצטרך ללכת לסופרמרקט שיצטמצם משמעותית בגודל. לא יהיו יותר מדפים עם מוצרים באריזות כי הם יגיעו מהמחסנים ישירות לבית. יישארו רק מוצרים טריים מהחקלאי לצרכן. אתם תיכנסו לסופר, תכניסו את המוצרים לעגלה ותצאו החוצה - בלי קופה, בלי תורים, בלי המתנה מייאשת. חיישן בדלת החנות יזהה אתכם, יזהה את העגלה הספציפית שהשתמשתם בה ויידע בדיוק איזה מוצרים יש בתוכה. כל מוצר שתכניסו פיזית לעגלה יירשם בחשבון המקוון שלכם, שיחוייב אוטומטית ביציאה מהסופרמרקט.

המציאות הזו לא רחוקה מאוד, ומי שמובילה את החזון הזה היא אמזון, שגם מאפשרת באמצעות העוזרת הדיגיטלית "אלקסה" לתקשר עם המקרר החכם ולבצע באמצעותו פעולות וגם בחנויות פיזיות. לפני כמה חודשים רכשה ענקית הקמעונאות המקוונת האמריקנית את רשת המרכולים Whole Foods וברגע שתיכנסו לחנות אמזון יהיה מזהה (Beacon) שיידע מתי נכנסתם לחנות לפי הסמארטפון ויחבר אתכם אוטומטית לחשבון שלכם באמזון.

כל ספק שירות יזהה אותנו אוטומטית

טכנולוגיית הזיהוי (Beacons) תהיה הרבה יותר נפוצה ונתנהל הרבה יותר בחופשיות בחיי היום-יום שלנו. כשניכנס לתחנת דלק, לדוגמה, נקבל התראה על כריך וקפה המוצעים בהנחה, נעמיד את הרכב ליד המשאבה הפנויה ופשוט נתחיל לתדלק; בלי מספר רכב, בלי להעביר כרטיס אשראי, בלי מתדלק ובלי קופאית באינטרקום. בינתיים מישהו מחנות הנוחות יגיע למשאבה ויביא לכם את הקפה והמאפה שאישרתם את רכישתם בסמארטפון - הם כבר חויבו יחד עם הדלק שמילאתם.

טכנולוגיית הביקון מאפשרת למכשיר שקורא את אות המיקום של הסמארטפון שלכם לבצע פעולות באפליקציות והיא זמינה כבר היום. יש כל כך הרבה שימושים בעולם הביקונים ברכישות אוטומטיות שמפתיע לגלות שהטכנולוגיה לא בשימוש נרחב יותר כיום.

ללא מגע יד אדם

את כל הקניות שנבצע אונליין נקבל במשלוחים שיצאו ממרכזי שילוח גדולים. בעתיד האוטומציה תשתלט על תהליכים רבים וחולצה שתזמינו מהאינטרנט יכולה לעבור לייצור רק לאחר ההזמנה. ברגע שתבחרו את המידה והגודל מכונה תתפור אותה, תועבר על ידי רובוט למכולה ומשם תישלח בספינה אוטונומית ענקית, שהצוות שלה מורכב מאדם או שניים המשגיחים על המערכות. המכולות תעבורנה למשאיות אוטונומיות והסחורה תגיע לבניין גבוה דמוי כוורת שם נחיל רחפנים יאסוף את החבילות ויפזר אותן בפתחי הבתים שלנו או על מדף ייעודי מחוץ לחלון.

אם נחשוב על זה, אתרי הקניות הגדולים כמו עלי אקספרס ואמזון הם בעצם מרכזי שילוח ענקיים. הם מרכזים מוצרים במחסנים ממוחשבים ומשנעים מוצרים בכל העולם. חברות השילוח הגדולות כבר בוחנות אמצעים אוטונומיים לשינוע החבילות, אמזון אפילו הוציאה פטנט על מבנה דמוי כוורת של רחפנים לשילוחים אוטומטיים.

צמיחת השווקים וקריסת המותגים

כשאנחנו מחפשים מוצר, כמו נעלי ריצה למשל, אנחנו מודעים לכך שיש כמה מותגים מוכרים ומומלצים ועוד מותגים נוספים שאנחנו לא מזהים. אבל אנחנו מעדיפים לקנות את המוצר בחנות עם מבחר גדול של מותגים ולא דווקא בחנות של המותג הספציפי. בנוסף, רבים היו מעדיפים לעשות את כל הקניות שלהם במקום אחד, לא משנה אם זה נעליים או אוכל. בעתיד הקצת יותר רחוק חנויות המותגים כנראה יצטמצמו באופן משמעותי ויישארו חנויות בוטיק בלבד במקומות אסטרטגיים (Brands), כי חלק מחוויית הצריכה היא האופציה להתנסות במוצר ולחוות אותו גם לפני קנייה. הצריכה תתבסס על שווקים (Marketplaces) או חנויות כל-בו גדולות. הצמיחה של השווקים הגדולים תתאפשר בזכות השימוש במזהים אוטומטיים והם יהוו המשך טבעי לחנויות המקוונות הקטנות ברשת.

הכותב הוא אילן דהן, מנהל פרויקטים בקבוצת קוד אואזיס (CodeOasis) המתמחה בפיתוח תוכנה בתחומי הדיגיטל ומערכות מידע ובהקמת אתרי מסחר אלקטרוני.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • קניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully