וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי שווה לקנות? חרשנו על אייפון X במשך חודש - וכמעט התאהבנו בו

12.12.2017 / 8:41

מצד אחד מדובר במכשיר יפהפה ומתקדם שגורם למשתמשי אפל להתאהב מחדש בחברה, מצד שני זה מוצר חדש עם לא מעט חידושים מתסכלים ומעיקים. רצינו לחבק את האייפון הזה חזק, אבל פחדנו שהוא יישבר לנו בידיים

צלמים זמניים מורשים

בחודש ספטמבר הצליחה אפל להחזיר לעצמה את הבאזז שהלך לאיבוד בהשקות של השנים האחרונות. לצד אייפון 8 הציגה ענקית הטכנולוגיה מקופרטינו את אייפון X, שהגיע לראשונה ללא כפתור בית והוגדר על ידי סטיב ווזניאק, אחד ממייסדי אפל, כמוצר דור 1 חדש של החברה ולא אייפון נוסף בסדרה. כמוצר חדש, אין ספק שאייפון X מביא כמה פיצ'רים מעניינים ובעיקר עיצוב מנצח (כמעט) אבל גם לא מעט תקלות ושינויים שלמשתמשי אפל הוותיקים יהיה קשה להסתגל אליהם בהתחלה. למרבה המזל, תוך זמן קצר נשאבים לתוך העולם של אייפון X ושוכחים שאת מרבית הפיצ'רים "החדשניים" כבר פגשנו במכשירי אנדרואיד אחרים שיצאו השנה. האם האייפון היקר ביותר של אפל עד היום שווה את הכסף? חרשנו על המכשיר שקיבלנו מרשת iDigital במשך חודש - אלה המסקנות.

עיצוב

אייפון X לא נראה כמו שום אייפון שראינו עד כה; לראשונה מזה עשור, אפל הסירה את כפתור הבית למען מסך נטול שוליים כמעט לחלוטין. בחלקו העליון של המסך קיימת בליטה כלפי מטה עבור החיישנים, מצלמת התלת-ממד המשמשת לסריקת הפנים שגם פתוחה בישראל והרמקול לשיחות. את המכשיר עוטפת מסגרת ברזל מתכתית, ובגבו מערך צילום כפול אנשי. למעשה, לאייפון יש רק ארבעה כפתורים: שניים לשליטה בעוצמת הקול, אחד לכיבוי והשני לרטט. עבור מעריצי אפל, אייפון X מרהיב ביופיו, למרות הפס השחור שמרגיז רבים, אך עדיין מדובר במכשיר היוקרתי ביותר והיפה שאפל אי פעם שילבה. מי שלא חי בגן הסגור של אפל יזהה את העיצוב מה-Mi Mix של שיאומי, PH1 של אנדי רובין ועוד מכשירי אנדרואיד נטולי שוליים; עבורם - העיצוב של האייפון החדש ממש לא חדשני. אם סטיב ג'ובס היה בחיים, ככל הנראה שהעיצוב של אייפון X לא היה מתקבל בשלום. סטיב ג'ובס תמיד שאף לשלמות ולחדשנות, והפס השחור (The Notch) שהרגיז את המשתמשים לא היה מגיע לעולם. אם יש מכשירי אנדרואיד מתחרים עם מסך מקצה-לקצה בלי זה, לאפל לא יכול להיות מוצר פחות מושחז, נכון? אז בעידן טים קוק זה אפשרי, והמשתמשים מתבקשים להתאים את עצמם למראה. בנוסף, גב המכשיר עשוי לראשונה מזכוכית, מה שמאפשר לטעון אותו אלחוטית אבל הופך את האייפון לשביר ביותר של אפל עד היום. אם כבר השקעתם אלפי שקלים באייפון חדש - תהיו חכמים ותקנו גם מגן; הוא מכער את המכשיר אבל שומר עליו בחיים.

אייפון X. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
מסך מעולה עם צבעים חיים, אבל באמת לא הצלחתם להוריד את הפס השחור הזה למעלה?/מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

מסך

כאמור, אייפון X הוא האייפון עם המסך הגדול ביותר אי-פעם, בגודל 5.8 אינץ' ביחס 18.5:9 ברזולוציית 1125X2436 עם צפיפות פיקסלים של 458 פיקסלים לאינץ'. יש לו יחס גוף למסך של 82.9 אחוזים ולשם השוואה, לגלקסי S8 יש יחס מסך של 83.6 אחוזים. מדובר בפאנל מסוג OLED הנמצא גם במכשירים אחרים כמו V30 של LG וMate 10 של וואווי. לצד הפאנל, תומך המכשיר בטכנולוגיית True Tone הייחודית של אפל, המתאימה את גווני המסך בהתאם לסביבה. בפועל, מדובר באחד המסכים הטובים ביותר שנתקלנו בהם; הוא מציג צבעים מצויינים, לצד חדות מרשימה ובהירות גבוהה. המסך מוגן בציפוי Oleophobic נגד שריטות שאפל עושה בו שימוש לראשונה במכשיר הזה. בבדיקה שלנו המסך נותר ללא שריטות, גם לאחר יום שלם עם מפתחות בכיס. כמו כן, המסך תומך בטכנולוגיית 3D Touch המוכרת של אפל וכעת, כשאין כפתור בית, זיהוי עוצמת הלחיצה הופכת לחלק חשוב ובלתי נפרד מהשימוש הקבוע. לגבי הפס השחור שמסתיר חלק מהמסך, וזכה לביקורת רבה ברשת, התרגלנו במהרה - אבל לא לפני שהתרגזנו גם קצת.

חומרה

אייפון X מצוייד בערכת השבבים A11 bionic הנחשבת לערכת השבבים הטובה ביותר בעולם. היתרון העיקרי של אפל מבחינת כוח עיבוד זו האינטגרציה המושלמת שיש לאייפונים בין החומרה לממשק, שאת כולם מפתחת אפל. ערכת השבבים מיועדת גם לבינה המלאכותית, שאפל החלה לפתח כבר לפני שלוש שנים. למכשיר 3 גיגה זיכרון RAM, שעבור מכשיר אנדרואיד נחשב נמוך אבל אצל אפל מדובר בזיכרון עבודה הרבה מעבר לנדרש. בשימוש יומיומי קשה להתעלם מהעובדה שאייפון X הוא אחד הסמארטפונים המהירים ביותר (ובדקנו הרבה מכשירים). לא הצלחנו לגרום לו להאט או לגמגם לא משנה כמה אפליקציות ושירותים ניסינו להעמיס עליו. מכשיר הדגל של אפל מצויד בקישורית בלוטות' 5.0, המאפשרת חיבור של שני התקנים בו-זמנית. בנוסף יש לו טכנולוגיית טעינה מהירה (50 אחוזי סוללה תוך חצי שעה) עם מטען תואם, שלא מגיע בערכה ובזכות גב הזכוכית יש אפשרות גם לטעינה אלחוטית מהירה. עוד נתון, שלמשתמשי אנדרואיד נראה מגוחך אבל בעולם של אפל הוא מספיק לגמרי, הוא קיבולת הסוללה; לאייפון X סוללה בנפח 2,716 מיליאמפר-שעה והיא מחזיקה לאורך יום שלם של עבודה ואפילו יותר מזה. חשוב להבהיר שהטעינה האלחוטית אינה המצאה של אפל ומכשירי אנדרואיד רבים אחרים מציעים אותה כבר תקופה. גם הפעם נראה שאפל אימצה טכנולוגיה ישנה באיחור והציגה אותה כחידוש.

אייפון X. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
בצילום בחושך האייפון הזה סוף סוף נותן פייט לגלקסי./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

ממשק

כפתור הבית הוסר לחלוטין, ולשם כך אפל התאימה מחדש את הממשק ואת המחוות. בהתחלה זו חוויה מוזרה עבור משתמשי אייפון, כי הניווט חדש לחלוטין. את כפתור הבית החליף קו לבן בתחתית המסך, המשמש להחלפה בין אפליקציות. כדי לחזור בכל פעם למסך הראשי צריך להחליק אותו מלמטה כלפי מעלה. זו מחווה שלוקח יום או יומיים להתרגל אליה, אבל ברגע שמתרגלים היא הופכת לטבעית. המחווה שפחות הסתדרנו איתה היא זו המיועדת לסגירת היישומים הפועלים ברקע; למעשה, בלי הדרכה אישית או סרטון ביוטיוב קשה להבין איך עושים את זה. הפעולה די מעיקה - אחרי שתחליקו את הפס הלבן כלפי מעלה תיפתח מניפת האפליקציות, שם תצטרכו ללחוץ על החלק העליון של האפליקציה הפתוחה כדי להגיע ל-X שסוגר אותה.

פיסת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר במכשיר הזה, וגם זו שמייחדת אותו לעומת אייפונים ומכשירי אנדרואיד אחרים, היא זיהוי הפנים. FaceID של אפל מחליף את קורא טביעות האצבע והופך את הסריקה התלת-ממדית של הפנים שלכם לאמצעי האבטחה ביומטרי העיקרי לפתיחת האייפון. הגדרת הפנים מתבצעת במהירות בהפעלה הראשונה ולאחר מכן המכשיר נפתח בכל פעם שאתם מסתכלים עליו. ברוב הפעמים, בכלל לא תחשבו על זה ופשוט תתחילו להשתמש בו. ניסינו להתקיל את זיהוי הפנים של האייפון עם זוויות שונות ותנאי תאורה מאתגרים אבל הטכנולוגיה עמדה במשימה כמעט בכל ניסיון - גם בחושך. כדי למתג את הטכנולוגיה החדשה, אפל הציגה לעולם את האנימוג'י, שמתאים אימוג'י מפורסמים לתווי הפנים של המשתמש; זה ללא ספק גימיק ואין לאנימוג'י שום ערך או תועלת מלבד הנאה, אבל הודות למיתוג המוצלח של אפל, השתמשנו בגימיק הזה פעמים רבות. מצד שני, אפשר לתהות האם בשביל זה שווה לשלם את הסכום הגבוה ביותר אי-פעם עבור אייפון?

עניין נוסף שהפריע לנו זה שינוי סדר הפעולות בעת הורדת אפליקציה חדשה. ברשת תוכלו למצוא משתמשים רבים התוהים איך מורידים אפליקציות באייפון X, ובאמת מדובר בפעולה שהצליחה לתסכל אותנו. כשמורידים אפליקציה המכשיר מבקש "ללחוץ פעמיים" בצד ימין. מדובר בבקשה לא ברורה ומתברר שצריך ללחוץ פעמיים על מקש הכיבוי כדי להוריד אפליקציה. לא ברור למה, אבל זה מעיק ומבלבל במיוחד.

אייפון X. AP
זיהוי הפנים עובד מהר וביעילות אפילו בחושך./AP

מצלמה

בשונה מאייפון 8, שהושק יחד עם אייפון העשור, לאייפון 10 יש את מערך הצילום המתקדם ביותר הכולל שני חיישנים - הראשי של 12 מגה פיקסל עם מפתח צמצם f/1.8 והשני 12 מגה פיקסל עם מפתח צמצם f/2.4; לשניהם יש מייצב תמונה אופטי והם מספקים זום אופטי של פי שניים. המכשירים של אפל מעולם לא הציעו צילום ברמה גבוהה בתנאי תאורה מאתגרים. אייפון 8 הביא שיפורים ניכרים בתחום אך אייפון X הציב את אפל בתחרות אפילו מול גלקסי S8. לא סתם אייפון X קיבל את הציון 97 במבחנים של מעבדות DxoMark, הנחשבות לסמכות עולמית בכל הנוגע לאיכות הצילום. מערך הצילום מצויין, הוא מספק צבעים מעולים בתנאי תאורה טובים, הצילום במצב HDR היה מהיר וכמעט לא מורגש. התרשמנו במיוחד מצילום במצב וידאו שהיה יציב להפליא למרות שלא השתמשנו במייצב (גימבל) או עזרים חיצוניים לייצוב הסמארטפון. בחזית המכשיר תמצאו מצלמת 7 מגה פיקסל עם מפתח צמצם f/2.2; זו מצלמה מצוינת, למרות מפתח הצמצם הגבוה-יחסית, והיא מספקת תמונות חדות ומפורטות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גב הזכוכית שביר מאוד - מומלץ להצטייד במגן איכותי. למזלנו, זה לא המכשיר שאנחנו קיבלנו./מערכת וואלה!, צילום מסך

השורה התחתונה

בשימוש ראשון אייפון עשר מצליח להחזיר את תחושת ההתרגשות שהייתה לנו באייפון הראשון, את תחושת החדשנות והשינוי מהמכשירים הקיימים (של אפל, כן?). העיצוב החדש, הפיצ'רים שהתווספו וסריקת הפנים הופכים את אייפון X לסמארטפון מעולה בפני עצמו, אבל ביחס להייפ ולתקווה של משתמשי אפל שהפעם יהיה משהו פורץ דרך - הוא מאכזב. כמו במרבית האייפונים, השלם גדול מסך חלקיו ומי שהחזיק אייפון X ביד חש מיד שמדובר במוצר פרימיום. הוא מרגיש ממש כמו תכשיט, מעטפת המתכת המוברשת מעלה את הרמה של האייפון בצורה משמעותית, המסך מצויין - למרות הבליטה המציקה, ובקלות אפשר להגיד שזה המסך הטוב ביותר שאפל שילבה המציע כמה טכנולוגיות כמו True Tone, המתאימה את גווני המסך בהתאם לסביבה, ו-3D Touch המזהה את עוצמת הלחיצה. המצלמה היא הטובה ביותר של אפל ואין ספק שאם הגיע הזמן להחליף את האייפון - זו בחירה יקרה אבל מומלצת.

אם אתם עדיין נהנים מאייפון 7 או 8 שלכם, לא בטוח שכדאי לעבור הלאה ואולי עדיף לחכות למכשיר הבא, שיביא עמו שיפורים ובעיקר שדרוג פיצ'רים חדשים שהמשתמשים פחות התחברו אליהם. אייפון X הוא לא רק האייפון היקר ביותר אלא גם המתקדם ביותר ובגן הסגור של אפל, זה מרגיש כאילו ענקית הטכנולוגיה האמריקנית הצליחה להמציא מחדש את האייפון. עם זאת, אייפון העשור הוא מכשיר נישתי ואחרי הרבה זמן ניתן להגיד בלב שלם שאפל כבר לא חברה מובילה, אלא חברה מובלת. לא ראינו פה אף חידוש שהצליח להפיל לנו את הלסת; ה-Animoji הוא גימיק חמוד ואת שאר הפיצ'רים כבר ראינו במכשירים שיצאו בתחילת השנה כמו G6 של LG ו-S8 של סמסונג. אייפון X הוא לא סמארטפון מיינסטרים והוא נועד למי שחשוב לו להחזיק ביד טכנולוגיה מתקדמת אבל גם רוצה לעשות רושם. המחיר שלו גבוה במיוחד - כאלף שקלים יותר מאייפון 8 שבסך הכול נותן תמורה דומה מאוד. בישראל הוא עולה כ-4,800 שקלים לגרסה עם 64 גיגה לאחסון והתורים הארוכים בליל ההשקה לא השאירו מקום לספק - הוא הצליח לעורר סקרנות.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully