וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להדליק את הדוד באפליקציה: הפכנו את הבית שלנו לחכם - וראינו את העתיד

15.12.2017 / 6:55

לחזור לבית ממוזג בקיץ, למקלחת מפנקת בחורף, לסגור את התריסים מהמשרד כשמתחיל טפטוף ועוד - העתיד כבר כאן, הוא פשוט יקר ולא הכי נוח. חיברנו את הבית לאפליקציה

בית חכם. ShutterStock
הבית החכם נשמע כמו פנטזיה עתידנית אבל זה כבר כאן; זה פשוט לא סקסי כמו שזה נשמע./ShutterStock

הסמארטפונים חדרו לחיינו במהירות תוך עשור, והזניקו קדימה את כל תפיסת המובייל. מהפכה איטית יותר, המתרחשת במקביל בשנים האחרונות מכונה "האינטרנט של הדברים" (IoT) והמשמעות שלה היא שעם השנים החיים שלנו הופכים למקוונים יותר; מכשירי החשמל שלנו מתחברים לרשת הביתית והסביבה שלנו מרושתת ביותר ויותר חיישנים. ממתג החשמל הכי פשוט ודוד השמש ועד המקרר, מכונת הכביסה ואפילו צעצועי המין - שוק המכשירים החכמים מתפתח כל הזמן והגענו כבר לשלב בו ניתן לאגד את המוצרים והשירותים החכמים יחד ליצירת סביבת מחייה טכנולוגית - או במילים אחרות: בית חכם. מערכות הבתים החכמים החלו להגיע לישראל בשנתיים האחרונות וכיום יש כמה אפשרויות למי שרוצה לשלוט בבית שלו באמצעות הסמארטפון. חלק מהפתרונות המוצעים כיום לבתים חכמים יחסית פרמיטיביים, חלק מתאימים רק לבתים חדשים וחלק מביאים בשורה אמיתית לתוך הבית הקיים שלכם מבלי להקים תשתיות חדשות.

בשנה האחרונה נכנסה חברת iDigital, המוכרת בעיקר כיבואנית של מוצרי אפל, לעולם הבתים החכמים והיא מציעה מערכת כחול-לבן המיוצרת ומפותחת על ידי גרין פוינט הישראלית. המערכת מבצעת אוטומציה של הבית והמוצרים החכמים, כלומר תוכלו להגדיר שעות בהן התריסים יעלו או ירדו, האור ידלק או יכבה ועוד. בין המוצרים הזולים יותר, הזמינים באינטרנט, אפשר למצוא מנורות חכמות, ה-Harmony של לוג'יטק ששולט בכל מוצר עם חיישן אינפרה אדום (טלוויזיה, מזגן ועוד), קומקומים חכמים עם אפליקציה ייעודית ועוד; אבל מי שרוצה פיתרון כולל לבית החכם צריך מערכת אחת שתשלוט בכל המוצרים. המערכת המלאה מחליפה את מתגי התאורה בבית, התריסים, שולטת במזגן, בטלוויזיה, בממיר, בדוד ולמעשה בכל מה שמחובר לחשמל. החיסרון של המערכות הללו הוא בעיקר המחיר.

עלות המערכת של iDigital, אותה בדקנו, מתחילה ב-549 שקלים למתג חכם, או לחיישן חכם המזהה תנועה ויודע להדליק או לכבות את התאורה בהתאם. 899 שקלים עולה המכשיר שמחבר את המתגים לאינטרנט ו-419 שקלים להגדרה והתקנה של כל המערכת. במערכת של גרין פוינט אין צורך ב-Hub - המוח אליו כל המתגים מחוברים - אבל בפועל, אין ברירה אלא לשלם 899 שקלים בשביל לחבר את כל המתגים והחיישנים לאינטרנט. כלומר, המחיר הבסיסי של המערכת הוא 1,318 שקלים ועל זה תוסיפו את העלות של כל מתג בנפרד. בהנחה שתרצו לפחות 3-4 מתגים, העלות הראשונית תגיע לכמה אלפי שקלים.

המתגים פועלים באופן עצמאי ואם הרשת הביתית שלכם קורסת, ניתן להפעיל אותם בלחיצת מגע אבל כמובן לא לשלוט בהם מרחוק. יתרון משמעותי של המערכת הזו היא שהמתגים לא מחוברים עצמאית לאינטרנט אלא מסונכרנים באמצעות גלי רדיו (RF) עם קופסה אחת המחוברת לרשת הביתית. המשמעות היא בעיקר שלא צריך לחשוש מעומס יתר על הראוטר שלכם.

בית חכם איידיגיטל. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
כך נראה הממשק של מערכת הבית החכם של גרין פוינט ו-iDigital./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

ההתקנה של המערכת בבית ארכה כשעתיים עד שלוש שעות. שני מתקינים של החברה החלו מיד לפרק את המתגים שבחרנו להפוך לחכמים. לצד המתגים, התקינו בבית גם חיישן תנועה, הכולל גם מד טמפרטורה; נורית אינפרה-אדום השולטת בטלוויזיה, בממיר ובמזגן, מתגים לתריס החשמלי ושקע מיוחד למזגן המספק גם את צריכת החשמל הנוכחית וגם מאפשר שליטה מרחוק על הטמפרטורה, העוצמה ושליטה על הקירור או חימום. כל החלפת מתג אורכת כחמש עד עשר דקות - זמן סביר יחסית בהנחה שאין צורך לפרוש חוטי חשמל חדשים. אם צריך לחבר את המתג לתשתית חדשה, זמן ההתקנה יוכפל אבל הפעולה מבוצעת ללא תוספת תשלום. אחרי שהמתקינים מסיימים לחבר את כל המתגים למערכת, הגיע הזמן להגדיר את האפליקציה.

הגדרת כל מוצרי החשמל בבית, כולל הממיר והטלוויזיה, לוקחת זמן - והפעולה לא מתבצעת בצורה אוטומטית. התאמת האפליקציה לבית שלכם דורשת העתקה ידנית של הפקודות מהשלט ולאחר מכן צריך להגדיר את האוטומציה, כלומר מתי חיישני התנועה ייכנסו לפעולה? במערכת שבדקנו, לדוגמה, הגדרנו שאם בשעה 23:00 תהיה תזוזה בסלון, אז האור ידלק ואם אחרי 20 דקות לא תהיה תזוזה, האור יכבה. זו דרך מעולה לחסוך בחשמל. בתום ההתקנה שמחנו לגלות שלא נקדחו חורים חדשים בקירות ושחיישני התנועה הודבקו באמצעות דבק שיורד, ולא משאיר סימנים.

האפליקציה המנהלת את הבית החכם הזה היא האפליקציה של גרין פוינט, שהותאמה ל-iDigital. הממשק פשוט ונוח, האפליקציה מציגה במסך הראשי את כל האזורים בבית: אזור הכניסה, הסלון, המטבח וחדרי השינה. היכן שיש חיישן תנועה תוכלו לראות באפליקציה מה הטמפרטורה בחדר, למשל. האפליקציה מציגה את כל החדרים בהם הותקן מתג חכם, את צריכת החשמל הנוכחית בבית ועוד. בחלק התחתון של האפליקציה יש אזור גישה מהירה לכל המתגים וכך ניתן לשלוט בבית מכל מקום.

המערכת הזו יעילה אבל היא לא מושלמת. האפליקציה לא תוכננה בצורה שמתאימה לכל הסמארטפונים והגרפיקה נמרחה לנו באייפון 7 פלוס, למשל. בנוסף, הוספת משתמשים חדשים זו פונקציה מתבקשת כשמדובר בבית עם כמה דיירים אבל הפיצ'ר הזה לא נוח ודורש פעולות מורכבות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
בית חכם איידיגיטל. מייקי לוי, מערכת וואלה! NEWS
גלאי התנועה והטמפרטורה. התקינו את כל הבית מבלי לקדוח חור אחד./מערכת וואלה! NEWS, מייקי לוי

השורה התחתונה

תמיד חלמנו לצאת מהעבודה ולהפעיל את המזגן או את הדוד מרחוק; כמה כיף לחזור לבית ממוזג בקיץ ולמקלחת מפנקת עם מים חמים בחורף; עם הבית החכם, הדבר היחיד שמונע את זה הוא הגורם האנושי. לצערנו, נזכרנו שצריך להפעיל את המזגן מאוחר מדי ואחרי ההגדרה הראשונית אין באמת סבלנות להגדיר פונקציות נוספות מתוזמנות. השליטה בבית דרך האפליקציה הייתה נוחה, אבל בעיקר ברגעים שהתעצלנו לקום מהמיטה לכבות את האור. היתרון המובהק העיקרי של המערכת הזו ללא ספק זו הידיעה שנעלנו את התריסים אבל ברגע שהופכים את האפליקציה לחלק מהיום-יום, הבית הופך להיות הרבה יותר נגיש. יתרון נוסף הוא שמדובר במערכת חכמה המתאימה לבתים קיימים, גם ישנים מאוד. המחיר ההתחלתי לשני חדרים חכמים אוטומטיים עומד על 5,157 שקלים - זה לא זול אבל גם לא יקר ביחס לתמורה וביחס למתחרים. iDigital מוכרים את המערכת ב-36 תשלומים ואם תרצו, העתיד כבר כאן - הוא פשוט לא זול כמו לקום מהמיטה לכבות את האור.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully