וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק מודה: אנחנו גורמים לדיכאון - אבל רק למי שגולש כך

אילן גלר

19.12.2017 / 9:03

בפוסט שעלה לבלוג של פייסבוק ביום שישי הודה בכיר בחברה, דיוויד גינסברג, כי אכן יש השפעות שליליות לשימוש ברשת החברתית, אך לפי המחקרים שהוא התייחס אליהם רק לסוג מסוים של משתמשים

מארק צוקרברג מייסד פייסבוק. ShutterStock
הגולשים אשמים בדיכאון ובבדידות שלהם? מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק./ShutterStock

האם שימוש ברשת חברתית, ובפייסבוק בפרט, עלול לגרום לנזק נפשי? אפשרות זו עלתה לא מעט פעמים במחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות. רבים הזהירו מפני ההשפעות השליליות של התמכרות לפיד כזה או אחר וכעת גם פייסבוק עצמה מתייחסת לטענות - ומאשרת אותן.

בפוסט שעלה לבלוג הרשמי של פייסבוק ביום שישי האחרון, מודה מנהל המחקר של החברה, דיוויד גינסברג, כי אכן יש השפעות שליליות לשימוש ברשת החברתית, ואין בכוונתו לפסול או להמעיט בערך הקביעה הזו.

המחקרים אליהם מתייחס גינסברג נערכו באוניברסיטאות אמריקניות, ולפיהם משתמשים המרבים לצרוך תוכן ברשת החברתית, מבלי להעלות פוסטים או לתקשר עם אנשים רבים, עשויים להרגיש רע יותר אחר כך; כלומר לחוש סטרס, בדידות ודיכאון על שלביו השונים.

הסברה היא כי מצבם הנפשי של הגולשים מדרדר בעקבות השוואה חברתית שלילית, כלומר התחושה שכל שאר המשתמשים ברשת החברתית מצליחים מהם. זו תחושה שגויה, ברוב המקרים, שכן אנשים בוחרים להעלות לפייסבוק רק את הפוסטים שמציגים אותם באור החיובי ביותר.

טלפון במיטה. ShutterStock
לדברי פייסבוק הדיכאון נגרם מקריאה של סטטוסים בלי כתיבת סטטוסים משלכם./ShutterStock

כמובן שהמסקנה אליה מכוון גינסברג אינה שיש להפחית את השימוש בפייסבוק, והוא גם מביא ציטוטים ממחקרים אחרים המדגימים אפקט חברתי חיובי לאינטראקציות וירטואליות. "אין לנו את כל התשובות, אבל לנוכח התפקיד החשוב שהמדיה החברתית תופסת כיום בחייהם של רבים, אנו רוצים לקדם את השיח בנושא", נכתב בפוסט. או במילים אחרות, פייסבוק רוצה שמשתמשיה ירגישו טוב יותר והיא מאמינה שניתן להשיג זאת על ידי כתיבת יותר פוסטים.

פייסבוק משקיעה מאמצים בפיתוח תכונות שיצמצמו את היקף הפגיעה הנפשית הפוטנציאלית; בוסף חודש נובמבר הודיעה פייסבוק כי היא החלה לעשות שימוש בטכנולוגיית זיהוי תבניות (Pattern Recognition) כדי לאתר פוסטים או סרטוני לייב בהם מישהו אולי מביע מחשבות על התאבדות. בנוסף הקצתה החברה יותר עובדים שיחפשו דיווחים על התאבדות או פגיעה עצמית.

בפוסט צוין כי הפיצ'ר החדש - כפתור נודניק להשתקת חברים למשך 30 יום - נועד גם לסייע בהתמודדות עם תופעת ההשוואה החברתית השלילית. השתקה זמנית של חברים בחופשה או בתקופה מוצלחת במיוחד היא אולי לא חברית כל כך, אבל היא עשויה לשפר לכם את מצב הרוח.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully