וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרות של אובר - החברה הכי אלימה בעמק הסיליקון

29.12.2017 / 8:47

כשפרצה לראשונה בשנת 2009, סומנה Uber כאחת החברות החדשניות ביותר. השירות שאפשר לכל אחד להפוך לנהג מונית שינה את הדרך בה אנחנו משתמשים בתחבורה ציבורית, אבל שורה של תלונות על הטרדה מינית, טיוח ועוד הרסו את המוניטין של החברה

אובר. ShutterStock
הטרדות מיניות, טיוח של פריצה ועוד טענות על חוסר פיקוח על נהגים./ShutterStock

אמרו עליה הכול - חדשנית, פורצת דרך, מגדירה מחדש את הכלכלה השיתופית וחברה שהולכת לשנות את פני התחבורה הציבורית, אך לאט-לאט המגדל שבנתה Uber החל להתפורר והחברה מוכרת כיום בעולם בעיקר בשל ההתנהגות הבריונית שלה. תוך שנה הפכה ההבטחה הגדולה של עמק הסיליקון לאחת החברות השנואות ביותר והמוניטין שלה התרסק במדינות רבות. ברפרטואר העשיר של אובר ניתן למצוא הטרדות מיניות מצד נהגים ועובדים בחברה, העלאת מחירי המוניות בזמן הפיגוע בלונדון, איסוף מידע עסקי על חברות מתחרות, טיוח פריצה לשרתי החברה וגניבת פרטי משתמשים ואפילו חיוב של נוסע ב-14 אלף דולרים, אחרי שנסע במשך כעשרים דקות - ובמשך זמן רב החברה סירבה לפצותו.

המקרים והדיווחים שפורסמו בשנה האחרונה סימנו את אובר בתור הסטארט-אפ הכי אלים בעמק הסיליקון, והתלונות נגד החברה עדיין ממשיכות להיערם. כמו במדינות אחרות בעולם, גם בישראל מתקשה אובר להתגבר על קשיי הרגולציה; שירות אובר night ו-Day הושק פה על ידי החברה אך נאסר להפעלה לאחר שהציע לישראלים ללא רישיון מונית או ביטוח להפוך לנהגים בתמורה לרווחים זעירים; ברחבי העולם רגולטורים רבים כבר נתנו את דעתם השלילית על השירות ובסוף חודש נובמבר, נאסר על אובר להפעיל את שירותי ההסעות ברכבם הפרטים של האזרחים בעוד מדינות. בתביעה של Gett ואיגוד נהגי המוניות נגד אובר בישראל נחשף כי הנהג משלם לאובר עמלה של 25 אחוזים מהנסיעה. באובר טענו כי הנהג אינו מרוויח, אלא רק מקבל מהנוסע השתתפות בהוצאות הנסיעה, דבר שהופרך בבית המשפט. השופט ציין כי ללא ביטוח מתאים, הוא לא יאפשר לאובר לפעול בישראל.

בחודש ספטמבר עיריית לונדון ביטלה לאובר את הרישיון בטענה לחוסר אחריות מצד החברה. ההחלטה גובתה בדיווחים על עבירות פליליות רציניות, כמו תקיפות, ועל כך שרקע הנהגים בשירות אינו נבדק. השירות של אובר בוטל גם במדינות נוספות באירופה כמו בולגריה, דנמרק, איטליה והונגריה. בארה"ב נאסר על החברה להפעיל את השירות בטקסס ובאלסקה. בקנדה נחסמה החברה בוונקובר, באסיה נחסמה החברה על ידי סין וטאיוואן. החודש קבע בית המשפט האירופי כי אובר היא חברת מוניות ולכן עליה לעמוד בכללי רגולציה מחמירים יותר, מה שימנע ממשתמשים רבים לקחת חלק בשירות ולהסיע משתמשים אחרים עם רכבם הפרטי.

טראביס קלאניק. ShutterStock
טראביס קלאניק. פינה את כיסא המנכ"ל בעקבות הדיווחים על הטרדות מיניות בחברה./ShutterStock

הטרדות מיניות וטיוח של פריצה

בחודש נובמבר נחשף כי אובר טייחה פריצה של האקרים, שגנבו את פרטיהם של 57 מיליון לקוחות ונהגים. החור באבטחה התגלה כבר באוקטובר 2016 אך אובר לא הודיעה על כך למשתמשים, ולא לרשויות, ואף שילמה 100 אלף דולרים להאקרים כדי למחוק את הנתונים ולנסות להעלים את הפרשה. ההאקרים גנבו נתונים אישיים לרבות שמות, כתובות מייל, מספרי טלפון ומספרי הרישיון של 600 אלף הנהגים בארה"ב. אובר טענה כי שאר הפרטים, כמו נתוני מיקום, מספרי אשראי, מספרי חשבונות בנק ועוד לא נגנבו. "אף אחד מהדברים האלו לא היה אמור לקרות ואני לא מוכן לתירוצים", אמר מנכ"ל החברה החדש. "אני יכול להתחייב בשם כל עובד כי נלמד מהטעויות שלנו". בקליפורניה, חברות נדרשות להודיע לתושבי המדינה על כל הפרה של מידע אישי שנפרץ ועליה ליידע את הרשויות אם יותר מ-500 תושבים הושפעו.

בחודש יוני התפטר המנכ"ל והמייסד של החברה, טראביס קלאניק, בעקבות הפרשות והעדויות של עובדות לשעבר באובר. בלב פרשת ההטרדות המיניות היה פוסט שפרסמה סוזן פאולר, מהנדסת לשעבר באובר, שטענה כי עברה הטרדות מיניות במהלך עבודתה וכי אובר טייחה את המקרה. פאולר טענה כי כבר ביום הראשון לעבודה היא קיבלה הצעה מבכיר ממנה לקיים איתו יחסי מין. בהמשך לפוסט שלה בבלוג, סיפרה כי שלחה את הפרטים למשאבי אנוש, ולאחר מכן ההטרדות רק גברו וקידומה נעצר. הסיפור שלה עודד נשים נוספות שעבדו בחברה להתלונן על היחס שקיבלו והפרשה גם נתנה השראה לסרט שאמור לצאת בעתיד. בעקבות גל הדיווחים שהגיעו אחרי שפאולר פרסמה את המקרה שלה, פוטרו 20 עובדים באובר. לפי הדיווחים, היו בחברה לפחות 200 תלונות על התנהגות לא-ראויה.

במקומו של קלאניק מונה דרה חוסרובשאהי שהיה אמור לשקם את המוניטין של החברה אבל גם בחודש שעבר תבעו שתי נוסעות את אובר על תקיפה מינית לכאורה על ידי נהגים. הנוסעות השתמשו בשירות בפלורידה ובקליפורניה ומאובר נמסר "הטענות האלו חשובות לנו ואנחנו לוקחים אותם מאוד ברצינות". אובר התחייבה לתרום 5 מיליון דולרים לעמותה לנפגעי תקיפה מינית ולהכשיר את העובדים שלהם כדי למנוע מקרים שכאלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סוזן פאולר - טענה שהוטרדה מינית ביומה הראשון באובר./מערכת וואלה!, צילום מסך

עליית המתחרים

אם תשאלו את הניו-יורקרים, אובר כבר ממזמן לא ברירת המחדל כשצריך להגיע ליעד מרוחק. ויה הישראלית מעסיקה כמאה עובדים בישראל ובניו יורק מציעה שירות של הסעות משותפות במוניות, כמו מונית שירות מצומצמת רק שכל זה תחת תג מחיר משתלם במיוחד ולא עובר את הדולרים בודדים.

לצד ויה, גם חברת ליפט מקליפורניה התקשתה לשרוד בצל הענק שהטילה עליה אובר אבל הכול השתנה כשאובר החלה להיקלע לשורה של פרשות מביכות ותוך חמישה חודשים בלבד עלה נתח השוק של ליפט בשבעה אחוזים (מ-18 ל-25 אחוזים). בשנת 2016 הפסידה אובר 2.8 מיליארד דולרים והפרשות של 2017 הביאו להפסדים של 3.3 מיליארד דולרים. ליפט היא החברה שמצטיירת בעמק הסיליקון כנחמדה ואדיבה, בניגוד למוניטין האלים של אובר וכנראה שאת פירות המהפכה של אובר יקטפו חברות אחרות, עם קצת פחות צרות.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully